J
Isakare Isakare skrev:
En varm källare ställer inte till med några problem.
Har man problem i en varm källare är det inte värmen som är problemet, utan tätskiktet och dräneringen.
Korrekt

J
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Men snälla nån. När du är så kategorisk talar du samtidigt om att du inte har en susning om vad du pratar om. För, du har väl inte varit i samtliga större hyreshus källare och kontrollmätt temperaturen? Dessutom får du definiera "uppvärmt" samt "större hyreshus". Du ser väl att du är ute på väldigt tunn is ... eller rättare sagt redan druttat i vaken.

Minnie
https://pauldavis.ca/blog/should-you-consider-heating-your-homes-basement/

J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är rätt intressant att du hänvisar till fysikens lagar samtidigt som du inte förstår att du har fel när du säger att värme alltid stiger uppåt.

Det är rätt intressant att du hänvisar till fysikens lagar samtidigt som du tror att det blir billigare att värma upp två våningsplan än att värma upp ett.

J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är rätt intressant att du hänvisar till fysikens lagar samtidigt som du inte förstår att du har fel när du säger att värme alltid stiger uppåt.

Det är rätt intressant att du hänvisar till fysikens lagar samtidigt som du tror att det blir billigare att värma upp två våningsplan än att värma upp ett.
Vem har sagt att det är "billigare" eller "dyrare"- KLOKARE är det givetvis att använda radiatorer så som det var tänkt från början! Och man riskerar att få fuktproblem i källare som kallställs, en avfuktare fuktar av lokalt i källar rummet där den står men hjälper ingenting om man har en källare där det är flera utrymmen och ha man radiatorer så ska man inte stänga av dessa och tro att man "sparar" , eftersom det blir problem som kostar jävligt mycket när det kan vara försent. Det är bara jordkällare o torpargrunder som ska vara kalla. https://pauldavis.ca/blog/should-you-consider-heating-your-homes-basement/

• Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:

Och hur värme funkar är basic fysik. Givetvis letar sig värme uppåt! Det vet alla. Värme transporteras även i andra riktningar i material naturligtvis, Och vill du veta mer om hur värme transporteras i olika material, givetvis inte bara uppåt....så kika exempelvis en yrkeskunnig, som, kakelugnsmakare, eller eldstadstekniker inom brandförsvaret, eller en byggnadsingenjör. Alla dessa proffs kommer att ge dig samma svar!

Man kan kallställa och hålla koll på fukten i luften och i angränsande känsliga material.
Det är långt ifrån alla hus som får problem i ordets rätta bemärkelse av att stänga av värmen.
Det är HELT FEL att skriva att det BLIR problem bara för att man slutar värma upp en källare.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Vilka fastigheter då? Adress? Jag kan peka ut hur många adresser som helst i vårt land där källaren givetvis är uppvärmd, i synnerhet i 50 60 och 70 tals byggen, där man INTE vill ha problem!
Det kan jag också. Vad har det för betydelse. Att visa att många har uppvärmd källare är inte detsamma som att alla har. Det trodde jag du förstod. Du har ju talat om vetenskap (även om det iofs varit med bristande kunskap) och då borde du känna till att en hypotes om att "alla" är motbevisad av ett enda exempel. Det räcker inte med många. Om jag ger dig en adress, vad ska du göra med den då? Åka och kolla?
J Jockebyggab skrev:
Hur förklarar du det?
Vad ska jag förklara? Att det finns en massa hus med uppvärmd källare? Det har jag väl aldrig förnekat? Jag säger bara att det inte är det enda sättet att hålla en källare torr.
J Jockebyggab skrev:
Har dom alla "glömt" att stänga av värmen 2023? Nej givetvis inte- det handlar om sunt förnuft och att bevara funktionen som konstruktörer namn satte från början! Och att storfastighetsägare fattar att det blir stora problem om man plötsligt skulle börja kallställa! Hur svårt ska det vara att fatta så enkla saker?
Hur svårt ska det vara att fatta så enkla saker som:
  • många är inte alla
  • det finns fler sätt att uppnå önskade resulat
  • att inte alla har verkstad eller gillestuga i källaren
  • att värme inte alltid stiger uppåt
  • att det är dyrare att värma upp en större yta (två plan istället för ett)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Och hur värme funkar är basic fysik. Givetvis letar sig värme uppåt! Det vet alla. Värme transporteras även i andra riktningar i material naturligtvis, Och vill du veta mer om hur värme transporteras i olika material, givetvis inte bara uppåt....så kika exempelvis en yrkeskunnig, som, kakelugnsmakare, eller eldstadstekniker inom brandförsvaret, eller en byggnadsingenjör. Alla dessa proffs kommer att ge dig samma svar!
Nej men se där, du har till slut förstått att värme inte bara letar sig uppåt.
Ingen, absolut ingen, i tråden har förnekat att varmluft stiger. Flera gånger har vi försökt att förklara att det är skillnad på värme och varmluft, det är inte synonymer.

Jag har inget behov av att fråga dessa yrkeskunniga, eftersom jag haft den kunskapen länge. Det glädjer mig att även du förstått att uttrycket "värme stiger uppåt" inte är ett korrekt uttryck, utan det är korrekt när det gäller exempelvis luft, men inte generellt. Bravo, ny kunskap är alltid bra.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
Fråga inte mig, den omöjliga ekvationen "löste" du när du påstod att uppvärmningskostnaden blev lägre när även källaren var uppvärmd.
"Dikta ihop" något, kan lämpligen göras av en poet.
Det fysiskt fördelaktiga är att det blir mer pengar i plånboken. Sedan gäller det inte alla hus, men säkert fler än du tror. Själv bor jag i en femtiotalsvilla med källare. Den byggdes ned oljeeldning från början och i normala fall eldar jag med ved var tredje dag då oljepannan är ersatt av en vedpanna. Ett år gick den på elpatronen i acctanken och då blev källaren riktigt kall den vintern och för att spara på elen stängde jag pannrumsdörren så att ingen värme skulle smita ut i onödan. Blev källaren kall? Som ett kylskåp. Blev den fuktig? Inte alls.
Hur stora hyreshuskomplex är konstruerade vet jag ej och det har ingenting med frågan att göra.
Det är just stora byggnadskomplex som är en bra referens eftersom många av dessa ägare skulle vara dom första som kallställda källare- för att "spara". Men dom är klokare än så- givetvis, eftersom det skulle bli katastrofala följder rent ekonomiskt med fuktskadade och sönderfrusna fastigheter! Sen alla rör som går, föråd, ja allt som ett källarplan måste funka för. Att ha kallställda potatis-rum i vissa flerfamiljsfastigheters källare kommer jag ihåg från när jag var liten på 70 talet. Fastigheterna var byggda sent 40 tal, men potatis-rumen var tydligen en ide på 70 talet, samtidigt som man började tillägsisolera och proppa igen ventilation för att "spara" Det tog man sen bort på 80 o 90 talet eftersom det blev problem med mögel o vissa varelser som gillade mat..... det var alltid runt 20 grader i dessa o även polares källarutrymmen där man mekade med moppen eller spelade pingis i hobbyrummen. Även garagen i dessa flerfamiljshus hade god värme.
Exakt såna fastigheter klarar sig så otroligt bra, och från fjärrvärme bolagen så skulle det bli samma kostnad ändå, även om nån dumskalle skulle börja kallställa för att "spara" Blir ju bara problem. Iallafall här uppe i norr. Värme är Gött!

Minnie

J
Fairlane Fairlane skrev:
Nej men se där, du har till slut förstått att värme inte bara letar sig uppåt.
Ingen, absolut ingen, i tråden har förnekat att varmluft stiger. Flera gånger har vi försökt att förklara att det är skillnad på värme och varmluft, det är inte synonymer.

Jag har inget behov av att fråga dessa yrkeskunniga, eftersom jag haft den kunskapen länge. Det glädjer mig att även du förstått att uttrycket "värme stiger uppåt" inte är ett korrekt uttryck, utan det är korrekt när det gäller exempelvis luft, men inte generellt. Bravo, ny kunskap är alltid bra.
Bra där! Du får som sagt ha is i din fastighet om du själv trivs med det. På med rofflorna o Helly Hansen! Uppge till kommande e nya köpare/ägare bara så dom slipper dolda problem senare. Att värme gör nytta uppåt förstod vi på dagis, att man värmer material såsom betong där sedan värme förflyttar sig i flera riktningar vet vi också givetvis som har gått bygg och anläggning, och givetvis byggingenjörer och alla proffs. Men att tro att man 2023 kan kallställa nedre utrymmen som källare som tidigare varit uppvärmda från 50 talet och mått bra och att sedan inbilla sig att det skulle vara "lugnt" är en -tro- Ingen vetenskap. Och värme stiger uppåt som man just har nytta av i både en liten och en stor fastighet. Det är just därför vi som bygger och renoverar försöker få folk att förstå vikten av att hålla kvar sina värmekällor i nedre plan såsom källare för att SLIPPA dyra problem senare!
Spana in den här länken-

J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tidigare bott i lägenhet där varje lägenhet hade ett kallskafferi i källaren, inte var källaren uppvärmd där inte.
Jag med! Huset från sent 40 tal, kallställda potatis-bås hade dom byggt på 70 talet. Dessa revs på 80-90 talet då dom fick mögel o nya "gäster" som gillade gratis käk! För svampodlare kan kallställd källare rekommenderas! :p

J
Fråga inte mig, den omöjliga ekvationen "löste" du när du påstod att uppvärmningskostnaden blev lägre när även källaren var uppvärmd.
"Dikta ihop" något, kan lämpligen göras av en poet.
Det fysiskt fördelaktiga är att det blir mer pengar i plånboken. Sedan gäller det inte alla hus, men säkert fler än du tror. Själv bor jag i en femtiotalsvilla med källare. Den byggdes ned oljeeldning från början och i normala fall eldar jag med ved var tredje dag då oljepannan är ersatt av en vedpanna. Ett år gick den på elpatronen i acctanken och då blev källaren riktigt kall den vintern och för att spara på elen stängde jag pannrumsdörren så att ingen värme skulle smita ut i onödan. Blev källaren kall? Som ett kylskåp. Blev den fuktig? Inte alls.
Hur stora hyreshuskomplex är konstruerade vet jag ej och det har ingenting med frågan att göra.
[länk]
Minnie

J
Fairlane Fairlane skrev:
Även utrymmen med kallförråd? Det blir inte mycket till kallförråd då
Råttorna o svampen gillar kallställda källare!

Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Bra där! Du får som sagt ha is i din fastighet om du själv trivs med det. På med rofflorna o Helly Hansen! Uppge till kommande e nya köpare/ägare bara så dom slipper dolda problem senare. Att värme gör nytta uppåt förstod vi på dagis, att man värmer material såsom betong där sedan värme förflyttar sig i flera riktningar vet vi också givetvis som har gått bygg och anläggning, och givetvis byggingenjörer och alla proffs. Men att tro att man 2023 kan kallställa nedre utrymmen som källare som tidigare varit uppvärmda från 50 talet och mått bra och att sedan inbilla sig att det skulle vara "lugnt" är en -tro- Ingen vetenskap. Och värme stiger uppåt som man just har nytta av i både en liten och en stor fastighet. Det är just därför vi som bygger och renoverar försöker få folk att förstå vikten av att hålla kvar sina värmekällor i nedre plan såsom källare för att SLIPPA dyra problem senare!
Spana in den här länken-
[länk]
Återigen har du inte förstått. Det är inte frågan om att ha is i källaren (däremot finns det gott om snö och is på min fastighet). Jag har helt enkelt lite svalare i källaren, i vissa delar och det är inget som helst problem. ett kallskafferi exempelvis tror jag inte man hade varmt förr heller, vad tror du?

Återigen, du blandar ihop värme med varmluft och tror att det är samma sak, vilket det inte är.
Sen säger det sig självt om inte isoleringen är 100% så kommer en varm källare släppa upp lite av värmeenergin till våningen ovanför så att våningen ovanför inte förbrukar riktigt lika mycket energi som den skulle gjort annars. Däremot att tro att det går åt mindre energi totalt, ja då är man rejält ute och cyklar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Jo man värmer alltid källare i större hyreshus.
Japp- kloka och kunnigt fastighetsfolk kallställer aldrig källare som är konstruerade med radiatorer och där dom vill klara sig från problem.
Men- det verkar finnas en o annan svampodlare här, haha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.