Ok....
Men jag hade ju ingen spänning mellan bultarna och badet har nu gått upp ca 3grader?
Värmaren ska enl uppgift ha gått ca 5h sen den blev bytt och den ser ny ut
Jag väntar på ett nytt kort så därför mixtrar jag lite nu...
Har mätt så jag vet att reläna öppnar och stänger
Men jag hade ju ingen spänning mellan bultarna och badet har nu gått upp ca 3grader?
Värmaren ska enl uppgift ha gått ca 5h sen den blev bytt och den ser ny ut
Jag väntar på ett nytt kort så därför mixtrar jag lite nu...
Har mätt så jag vet att reläna öppnar och stänger
Har gått upp till 18grader
Men nu börjar ett relä slå av och på luftbubblorna (som inte finns på mitt bad) och då slår värmaren av och på.
Bubblor på = värmare av och tvärt om
Misstänker en bygling som sitter fel
Men nu börjar ett relä slå av och på luftbubblorna (som inte finns på mitt bad) och då slår värmaren av och på.
Bubblor på = värmare av och tvärt om
Misstänker en bygling som sitter fel
TT jag frågade om JFB är för att det inte finns så kan strömmen gå via jord och värma, du sa tempen gått upp 3 C , vad mäter du med , multiinstrument , då kan du mäta mellan anslutningarna och jord, den ena ger 230 och den andra ska visa noll eller några volt. Har du 230 eller noll på varje så är det avbrott på något ( relä/kontakt )
Känn på värmaren hur varm den blir, bubblor ? då kanske vattnet kokar , är det samma som att flödet är för dåligt genom värmaren. Eftersom det värmer så är spiralen hel, kolla flödet.nino skrev:
Ett hett tips köp en tångampermeter på bItema , den mäter både AC och DC och mät på en av ledarna till värmaren , då ser du direkt om värmaren fungerar. Den är ovärdelig när man ska se om något drar ström och fungerar, användbar i många lägen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Du fick svar redan i #2 hur du skulle mäta.
Men vad är det för problem vi ska leta efter?
Men vad är det för problem vi ska leta efter?
När jag slår på strömmen till badet verkar allt fungera som det ska
Badet fick upp från ca 13 till 18 men då händer nåt, displayen visar att luftbubblorna slås på och samtidigt så slås värmen av.
Bubblorna är på ca 1sek sen slås dom av och.värmen på och så fortsätter det
Mäter jag mellan bultarna då så har jag 0v 220v 0v växlande och får det klart att det inte blir någon mer uppvärmning eftersom elementet slås av och på
Balboa HPL 203 heter kortet
På vissa bad finns luftpump men inte på mitt så den funktionen måste gå att bygla bort, det kan man göra med tex ozon
Hittar ingen manual till kortet men det borde även stå men har inte kollat det än
Badet fick upp från ca 13 till 18 men då händer nåt, displayen visar att luftbubblorna slås på och samtidigt så slås värmen av.
Bubblorna är på ca 1sek sen slås dom av och.värmen på och så fortsätter det
Mäter jag mellan bultarna då så har jag 0v 220v 0v växlande och får det klart att det inte blir någon mer uppvärmning eftersom elementet slås av och på
Balboa HPL 203 heter kortet
På vissa bad finns luftpump men inte på mitt så den funktionen måste gå att bygla bort, det kan man göra med tex ozon
Hittar ingen manual till kortet men det borde även stå men har inte kollat det än