3 399 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Värma upp liten pool
Hej!
Jag har köpt en liten Bestway-pool, 2,44 m. Det största vi får plats med i trädgården. Jag vill få den så nice som möjligt och tänker köpa både sandfilterpump och elektrisk poolvärmare.
Jag har nada erfarenhet av detta men vet att det finns många experter därute, så:
• Ansluter jag filterpumpen med skarvsladd (samma som vi har till elgräsklipparen)? Eller behöver jag dra ny el ut i trädgården? (Känns inte som att alla gör det - men jag frågar så får jag kanske svar
• Poolvärmaren verkar vara direkt farligt att ansluta med skarvsladd förstår jag nu efter lite läsning. Så då måste en elektriker fixa i alla fall?
Dessutom står det lite för mycket om olika spänningar och sladdmått för att jag ska känna mig trygg.
………………………
”Obs dock att du behöver 13A säkring då värmaren drar mer än 10A över lång tid när poolen är kall. (Och man har antagligen pumpen på samma säkring!) ANVÄND ABSOLUT INTE DÅLIGA TUNNA SKARVSLADDAR. 1.5 mm2 på allt.”
…………………
”Viktigt är dock att man har ett jordat uttag som tål belastningen på 10A, därför drog jag ett nytt uttag från centralen hemma enbart till värmaren (Är elektriker, hemmapularen får ej göra detta) så den inte får spänningsfall och varmgång i klena ledningar. Brandrisk. Den ska under inga omständigheter kopplas till ett uttag utan jord eller användas tillsammans med skarvsladdar.”
……………………
”Kan ej köras på exern timer PÅ/AV utan måste återställas/startas för att köras igång”
…………………
Bör dessa produkter duga för jobbet?
(sen kanske det finns bättre ställen att köpa på än dit länkarna leder. Det får bli nästa steg)
• Bestway sandfilterpump artikelnr #58515 - sandfilterpump
• Poolvärmare Bestway - Poolvärmare
eller en poolvärmare från Intex - Intexpoolvärmare
- men det är väl egentligen lika i både effekt, kvalitet och pris.
3000 W (kräver en säkring på minst 16 A)
Men även om jag har en 16A säkring - som jag inte kollat än - så ska jag ändå inte använda skarvsladd? Då måste jag alltså dra ny el?
• Och så ska det köpas lite klor och ph-stickor.
Om jag nu anlitar en elektriker (för det verkar ju luta åt det) - skulle upplägget med de här produkterna funka för en skön liten poolsommar då?
Andra tips?
Tack på förhand!
Jag har köpt en liten Bestway-pool, 2,44 m. Det största vi får plats med i trädgården. Jag vill få den så nice som möjligt och tänker köpa både sandfilterpump och elektrisk poolvärmare.
Jag har nada erfarenhet av detta men vet att det finns många experter därute, så:
• Ansluter jag filterpumpen med skarvsladd (samma som vi har till elgräsklipparen)? Eller behöver jag dra ny el ut i trädgården? (Känns inte som att alla gör det - men jag frågar så får jag kanske svar
• Poolvärmaren verkar vara direkt farligt att ansluta med skarvsladd förstår jag nu efter lite läsning. Så då måste en elektriker fixa i alla fall?
Dessutom står det lite för mycket om olika spänningar och sladdmått för att jag ska känna mig trygg.
………………………
”Obs dock att du behöver 13A säkring då värmaren drar mer än 10A över lång tid när poolen är kall. (Och man har antagligen pumpen på samma säkring!) ANVÄND ABSOLUT INTE DÅLIGA TUNNA SKARVSLADDAR. 1.5 mm2 på allt.”
…………………
”Viktigt är dock att man har ett jordat uttag som tål belastningen på 10A, därför drog jag ett nytt uttag från centralen hemma enbart till värmaren (Är elektriker, hemmapularen får ej göra detta) så den inte får spänningsfall och varmgång i klena ledningar. Brandrisk. Den ska under inga omständigheter kopplas till ett uttag utan jord eller användas tillsammans med skarvsladdar.”
……………………
”Kan ej köras på exern timer PÅ/AV utan måste återställas/startas för att köras igång”
…………………
Bör dessa produkter duga för jobbet?
(sen kanske det finns bättre ställen att köpa på än dit länkarna leder. Det får bli nästa steg)
• Bestway sandfilterpump artikelnr #58515 - sandfilterpump
- - Kompatibel med en trädgårdsslang på 3,2 cm. Låter som en bred slang. Då ska man ha en bred slang och någon sorts adapter för att koppla den till en ”vanlig” vattenutkastare då antar jag?
• Poolvärmare Bestway - Poolvärmare
eller en poolvärmare från Intex - Intexpoolvärmare
- men det är väl egentligen lika i både effekt, kvalitet och pris.
3000 W (kräver en säkring på minst 16 A)
Men även om jag har en 16A säkring - som jag inte kollat än - så ska jag ändå inte använda skarvsladd? Då måste jag alltså dra ny el?
• Och så ska det köpas lite klor och ph-stickor.
Om jag nu anlitar en elektriker (för det verkar ju luta åt det) - skulle upplägget med de här produkterna funka för en skön liten poolsommar då?
Andra tips?
Tack på förhand!
Det har blivit mer aktualiserat på senare tid att många vägguttag är dåliga, dåligt installerade eller slitna så att de inte är lämpliga att belasta kontinuerligt med den ström som de är godkända för. Alltså 16A. Varför det aktualiserats är för att elbilar och laddhybrider blivit vanligare. Men detsamma gäller för din tillämpning. Har du möjlighet att undvika ett vanligt vägguttag är det bra. Det går att ansluta den fast eller via ett CEE-don som är ett stabilare uttag än de vanliga schuko. Skall det ändå vara ett vanligt uttag. Se till att såväl uttaget som installationen är i utmärkt skick. Undvik skarvsladd. Och skall du ändå använda skarvsladd så se till att den är minst 1,5 mm². Normalt är uttag i Sverige avsäkrade med 10A. Så att utan åtgärd koppla den i ett befintligt uttag leder troligen i bästa fall till att säkringen löser.
Tack! El är inget jag vill chansa med så det får bli ett elektrikerjobb om det här ska bli av känner jag
Nu vet jag lite mer om hur det ligger till i alla fall. Får se hur det slutar… Stort tack för svar!
Klicka här för att svara