Byggahus.se
Nu börjar sommaren närma sig och ovanvåningen blir så varm under sommardagarna. Det är allra värst i datorrummet och där är det väldigt kallt på vintern också. Har 1,5-planshus med vind, har tittat på vinden och där har vi sågspånsisolering. Finns det något vi kan göra själva så vi slipper denna värmen på ovanvåningen? På nedervåningen har vi det svalt för vi har luft luft värmepump så där är det inga problem.
 
  • Vind med synliga träbjälkar och gammal sågspånsisolering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur tjockt med spån är där?
 
Just på grund av detta har du en sån fin vind. Så du ska vara försiktig om du vill tilläggsisolera mer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur tjockt med spån är där?
Det är olika och ojämnt fördelat men jag har inte mätt hur tjockt det lägsta lagret är.

S johd01 skrev:
Just på grund av detta har du en sån fin vind. Så du ska vara försiktig om du vill tilläggsisolera mer.
Ja, har fått mycket komplimanger om hur torrt det är där uppe, jag antar att lösningen får bli en luft luft värmepump på ovanvåningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det kanske är en lösning men en dyr sådan. Du kan säkert isolera mer men bara vara försiktig.
Jag hade nog installerat mätinstrument och loggat samt tagit fuktkvot i trä med jämna mellanrum under 1 år för att få lite grunddata. Sen fyllt på med kutterspån eller annan lämplig isolering och mätt igen och utvärderat.

Man kanske kan va lite mer offensiv än vad jag tänker också ... det är egentligen inget problem på sommaren att isolera mer.
 
Hos mig visar det sig att fönstren är de som driver upp temp när solen står på under sommaren.
En drivhuseffekt kan man säga.
Solskyddsgardiner och markiser samt stängda fönster när solen står på fungerar.
På nv är det 3-5 grader svalare jmf öv.
Har enkla väggfläktar monterat, känns ungefär lite tvärdrag och det räcker tom när det är 30 grader ute i juli.
Hus byggt -35 med plankstomme, ej isolerat och med sågspån på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.