16 710 läst ·
7 svar
17k läst
7 svar
Isolera ovanpå sågspån
Med vanlig isolering menar du miniralull antar jag? dvs Sten /glasull..
Ja det ska gå bra säger miniralulls försäljarna.
Det finns något som heter Cellulosa isolering.. Bäst är att kolla upp den isolerings formen också och sedan bilda din egen uppfattning..
Cellulosa har den fördelen att den andas (kan ta imot och av ge fukt) vilket inte miniralull kan göra.
bra länkar..
www.ekofiber.se
www.thermotra.se
www.paroc.se
www.isover.se
Vad du änn väljer se till att du blåser ut lösull.. dvs inte en massa skivor..
Tjockleken för dig bör vara 35-40 cm på den nu varande isoleringen..
Ja det ska gå bra säger miniralulls försäljarna.
Det finns något som heter Cellulosa isolering.. Bäst är att kolla upp den isolerings formen också och sedan bilda din egen uppfattning..
Cellulosa har den fördelen att den andas (kan ta imot och av ge fukt) vilket inte miniralull kan göra.
bra länkar..
www.ekofiber.se
www.thermotra.se
www.paroc.se
www.isover.se
Vad du änn väljer se till att du blåser ut lösull.. dvs inte en massa skivor..
Tjockleken för dig bör vara 35-40 cm på den nu varande isoleringen..
Andra lämpliga cellulosaisoleringar att kolla in är Warmcel och Thermofloc. Om du inte vet skicket på ångspärren under sågspånen är det bättre att inte ta glas- eller stenull.
Det viktiga är inte om det finns diffusionsspärr eller inte. Det viktiga är att ventilationen fungerar inomhus. Har du undertrycksventilation så är det inga problem. Har du övertryck i huset ska du omgående installera en liten fläkt som alltid ska gå. Detta är än viktigare om du tilläggsisolerar vinden, för då sjunker temperaturen på vinden och fuktig inomhusluft kondenserar lättare mot yttertaket. Och det är inte en fråga OM inomhusluft kommer upp på vinden, utan NÄR. För upp kommer den.
Tartan
Tartan
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Övertryck. Det är svårt o veta på rak arm.
Du kan se vissa tecken. Imma på fönster, möggel på vinden, matos går hellre in i huset änn ut, när du duchar så tar det lång tid innan imman släpper på spegel & hand dukarna är fortfarande blöta efter 24h...
ska man tilläggsisolera så bör man även se överventelationen innomhus för att vara säker på att man slipper problem.
Det du har med gips+massonit o 5 lager färg brukar kallas ångbroms (ej spärr) den bromsar lite men fukten vandrar i allfall upp på vinden.
Ångbroms är bra, om man har undertryck i huset.. dvs någonting som suger ut luften i huset. tex fläkt, fungerande självdrag...
Du kan se vissa tecken. Imma på fönster, möggel på vinden, matos går hellre in i huset änn ut, när du duchar så tar det lång tid innan imman släpper på spegel & hand dukarna är fortfarande blöta efter 24h...
ska man tilläggsisolera så bör man även se överventelationen innomhus för att vara säker på att man slipper problem.
Det du har med gips+massonit o 5 lager färg brukar kallas ångbroms (ej spärr) den bromsar lite men fukten vandrar i allfall upp på vinden.
Ångbroms är bra, om man har undertryck i huset.. dvs någonting som suger ut luften i huset. tex fläkt, fungerande självdrag...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden