1 572 läst ·
55 svar
2k läst
55 svar
Varma sjöar hot mot dricksvattnet
Att gräva ner parallella vattenledningsnät skulle troligen kosta alldeles för mycket för vad man kan vinna på det.rickardg skrev:
Det är lite slöseri att vattna i trädgården och spola toaletter med dricksvatten, behöver inte alltid drickbar kvalité på vatten, skulle varit bra med ett parallellt vattennät för bevattning som är av lite lägre kvalité, billigare per m3 och inte drickbart som man bara har till kranarna utomhus och spolning av toaletter (tydligt uppmärkt med skyltar osv). Enklare för reningsverken att producera.
Ett alternativ vore att varje vattenförbrukare renar sitt vatten. Det skulle också kosta en hel del, så frågan är vilket av alternativen som skulle bli dyrast.
Saltvatten kommer endast in till Östersjön från Västerhavet. Stänger man av det inflödet och, säg, höjer nivån en meter över havet kommer det inte in mer saltvatten. Över tid späds det salt som finns ut och bara sötvatten finns kvar.P pmd skrev:
Det finns en mer "modest" variant att stänga av mellan Sverige och Finland, tex vid Åland. Då skulle det gå ännu fortare att få drickbart vatten.
Det kan nog finna sådana element, att man vill sätta agendan att man inte har misslyckats med att hantera (den sedan årtionden kända) uppvärmningen utan det är klimatets fel. Finns samma sak på dagvattensidan hos va-huvudmännen ett försök till ansvarsflykt. Någon annan ska lösa det, inte den som har monopol, laglig skyldighet att lösa det och obegränsad rätt att ta ut avgifter för ändamålet. Det är på något konstigt sätt fastighetsägarnas fel att det finns dagvatten att hantera, inte det faktum att man inte har byggt en adekvat dagvattenanläggning.P pmd skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 533 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 533 inlägg
Jag tror inte man kan bygga ut vattenverk utan att det kostar ett öre.P pmd skrev:
Vad sägs om skola, privata samtal och olika slags media, det är väl så det redan sker?P pmd skrev:
Nu kanske du bara skrev detta på skoj, men annars hoppas jag att du inser att det du (eller vem det nu är som klurat ut planen) föreslår aldrig kommer att bli verklighet. Finns en betydligt bättre lösning än den och det är avsaltning av havsvatten. Det förekommer redan på många platser.G Genomklok skrev:Saltvatten kommer endast in till Östersjön från Västerhavet. Stänger man av det inflödet och, säg, höjer nivån en meter över havet kommer det inte in mer saltvatten. Över tid späds det salt som finns ut och bara sötvatten finns kvar.
Det finns en mer "modest" variant att stänga av mellan Sverige och Finland, tex vid Åland. Då skulle det gå ännu fortare att få drickbart vatten.
Jag bara refererade andras projektideer. Som jag också skrev finns naturligtvis baksidor.L lbgu skrev:
Avsaltning är dock inget realistiskt alternativ eftersom det är väldigt energikrävande. Redan nu räknas det i många fall inte som en ok metod för vattenförsörjning vid nybebyggelse enligt PBL. Däremot används det för att stödja upp i befintlig bebyggelse.
Klicka här för att svara