G gbgustaf skrev:
Om man söker med den engelska benämningen "tea light" i stället för värmeljus så hittar man samstämmiga uppgifter om att ljusen levererar omkring 35 W. Med brinntid 4 timmar och Ikeas pris på 60kr/100st, så blir det ca 4:30 kr/kWh.

Det finns förmodligen blockljus som ger lite mer stearin för pengarna, men det är fortfarande ganska dyra kilowatttimmar.

Billigast borde vara att fylla en dunk etanol på macken, och elda i en fotogenlampa. Då bör man komma ner under 2 kr/kWh. Men då har man fortfarande problemen med avgaser, koldioxid och brandfara.
Etanol i fotogenlampa hoppas jag du låter bli!

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Första vintern i huset jag har nu då värmesystemet var felinställt och elpatronerna inte fungerade som de skulle , stödvärmde jag de kallaste dagarna (kallare än -15C) med värmeljus och en etanolkamin från biltema
( https://www.biltema.se/hem/inredning/etanolkaminer/etanolkamin-2000046506 )

10 värmeljus av stearin samtidigt + etanol kamin.
Hade ljusen utspridda i huset (utom sovrummet) och etanolkaminen i vardagsrummet.
blev då ca 1 - 1.5kW och det höjde innetempen ca 2C.
En j* skilland på ha 16-17 mot ha 18-19
Lyckades sen fixa till så att en av de tre elpatronerna kunde köra konstant och då behövdes det inte hållas på med värmeljus längre.

Förutom brandrisk och koldioxid så är det ett pyssel att hålla värmeljusen brinnandes hela tiden.

Sen ska man aldrig ha en kruka eller ljushållare som har ett tak över värmeljuset.
Värmen reflekteras och värmer upp stearin/parafinet.
Har man otur kan den reflekterande värmen bli så hög att ångorna sponan-antänder.
Been There , håll på bränna ner förrra huset pga det.
Jävlar vilka lågor. 30-40 cm från ett enda värmeljus! Som tur var han väggen inte börja brinna men sotig och svart som inte gick att få bort där det borde varit vitt.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också lösningen att sätta nät för dörren känns mer attraktiv än värmeljus, med tanke på vad ljusen släpper ut vid förbränning.

Och om det inte är väldigt trångd kan väl något motsvarande en kupevärmare annars få plats? Istället för 5 värmeljus på totalt 300W kan en kupevärmare som levererar 1000W trycka ut samma effekt på mindre än 20 minuter, till en total förbrukning av 0,3kWh, vilket med ett elpris på 10 kr / kWh inte skulle bli mer än 3 kronor per natt. Men om det inte finns plats gör det förstås inte det.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Sen så är ju just Ikeas billighetsljus av paraffin, dvs olja och skitar därmed ner luften rejält iom den dåliga förbränningen. Man brukar säga att det är som att ha en dieselbrännare stående. Inget jag skulle vilja värma sovrummet med.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
⚠️
Som flera redan sagt. Ställ aldrig värmeljus tätt ihop eller instängda.
Att dom då kan börja brinna med en ½ meter hög stor låga är ingen myt, jag har sett det med egna ögon.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Rent idiotiskt att värma med dessa ljus, denna vinter kommer antalet nedbrunna hus/lägenheter bli all-time-high.

Stefan N Stefan N skrev:
Rent idiotiskt att värma med dessa ljus, denna vinter kommer antalet nedbrunna hus/lägenheter bli all-time-high.
Gör man rätt är det inga problem.
Gör man fel kan man få "Darwin Awards" för det ;)

"What Are The Darwin Awards?
In the spirit of Charles Darwin, the father of evolution*, the Darwin Awards commemorate individuals who protect our gene pool by making the ultimate sacrifice of their own lives. Darwin Award winners eliminate themselves in an extraordinarily idiotic manner, thereby improving our species' chances of long-term survival."
Källa: https://darwinawards.com/rules/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.