Hej på er!
Elpriset slår i taket och braskaminen går för fullt. Trots att temperaturen är nedställd på 15 grader så är det ganska behagligt här hemma. Bortsett från i sovrummet där jag och sambon sover. Där är det förmodligen 15 grader eller kallare. Vi vill gärna inte ställa upp dörren dit för vi har två utekatter, vars tassar vi ogärna har i våra sängkläder. Och plats för elradiator är begränsad. Dessutom är det ju en dyr värmekälla nu i vinter.
Så jag har börjat kolla lite på värmeljus och den typen av uppvärmning. Det är egentligen bara aktuellt några timmar innan vi går och lägger oss för att få ut den råa luften där inne samt för att få upp tempraturen kanske 2-3 grader så man slipper frysa.
Jag har googlat runt lite och sett lite olika terrakottakrukor, t.ex. https://tjock.se/hemmet/varm-upp-ett-helt-rum-med-varmeljus/318545/
Att tända 5 värmeljus ett par tre timmar innan läggdags är ju både billigt och enkelt, och krukan har vi en naturlig avställningsyta för.
Har någon av er erfarenhet av att stödvärma något utrymme med värmeljus? Eller rent av med någon motsvarande kruka som jag länkade ovan. Dela gärna med er om ni har någon erfarenhet inom området.
Tack på förhand!
Ps. Sovrummet är uppskattningsvis 12 kvadratmeter.
Elpriset slår i taket och braskaminen går för fullt. Trots att temperaturen är nedställd på 15 grader så är det ganska behagligt här hemma. Bortsett från i sovrummet där jag och sambon sover. Där är det förmodligen 15 grader eller kallare. Vi vill gärna inte ställa upp dörren dit för vi har två utekatter, vars tassar vi ogärna har i våra sängkläder. Och plats för elradiator är begränsad. Dessutom är det ju en dyr värmekälla nu i vinter.
Så jag har börjat kolla lite på värmeljus och den typen av uppvärmning. Det är egentligen bara aktuellt några timmar innan vi går och lägger oss för att få ut den råa luften där inne samt för att få upp tempraturen kanske 2-3 grader så man slipper frysa.
Jag har googlat runt lite och sett lite olika terrakottakrukor, t.ex. https://tjock.se/hemmet/varm-upp-ett-helt-rum-med-varmeljus/318545/
Att tända 5 värmeljus ett par tre timmar innan läggdags är ju både billigt och enkelt, och krukan har vi en naturlig avställningsyta för.
Har någon av er erfarenhet av att stödvärma något utrymme med värmeljus? Eller rent av med någon motsvarande kruka som jag länkade ovan. Dela gärna med er om ni har någon erfarenhet inom området.
Tack på förhand!
Det finns väl ingen rimlig möjlighet att värmeljus skulle vara billigare än elvärme, watt för watt. De kan aldrig bli billigare än råvaran, olja, så det låter spontant som en falsk ekonomi med extremt hög brand- och hälsorisk.
5 värmeljus ger ~200w. Tre timmar eldande i sovrummet motsvarar alltså 0.6kwh? Det är nog bättre att ni köper varsin elfilt. Drar runt 70w och känns rejält varmt mot kroppen.
5 värmeljus ger ~200w. Tre timmar eldande i sovrummet motsvarar alltså 0.6kwh? Det är nog bättre att ni köper varsin elfilt. Drar runt 70w och känns rejält varmt mot kroppen.
Tack för ditt svar! Det är kanske som du säger. Pratade med en kompis morsa och hon tyckte att värmeljus som stödvärme kalla timmar funkade bra i hennes stuga. Ditt förslag om elfilt kanske inte är så dumt,även om det ju inte hjälper mot den råa luften. Jag får helt enkelt köra en trial and error med ljusen och ha en termometer i rummet och se vad som händer. Jag tänker dock inte gå och köpa någon terrakottakruka för 500 spänn på chans. Där går min gränsulfben skrev:
Det finns väl ingen rimlig möjlighet att värmeljus skulle vara billigare än elvärme, watt för watt. De kan aldrig bli billigare än råvaran, olja, så det låter spontant som en falsk ekonomi med extremt hög brand- och hälsorisk.
Det har dykt upp lite lösning med att elda i en lerkruka. Men var försiktigt. För prover med flera värmljus på en tallrik/bricka kan vid prover bli en enda låga på ca 30 cm. Själv är jag nyfiken och undrar om detta skulle fungera.T Totalreno skrev:Tack för ditt svar! Det är kanske som du säger. Pratade med en kompis morsa och hon tyckte att värmeljus som stödvärme kalla timmar funkade bra i hennes stuga. Ditt förslag om elfilt kanske inte är så dumt,även om det ju inte hjälper mot den råa luften. Jag får helt enkelt köra en trial and error med ljusen och ha en termometer i rummet och se vad som händer. Jag tänker dock inte gå och köpa någon terrakottakruka för 500 spänn på chans. Där går min gräns
Värmeljus kamin / Tea light heater - Marie´s Art Studio (bat3.se)
Har även sett en lösning på två upphöjda felvända lerkrukor i varandra.
Redigerat:
Katter är väl relativt rena djur? Dörren öppen är ju er lösning. Sätt upp en nätgrind tex. Har ni några ventiler i sovrummets yttervägg ?T Totalreno skrev:Hej på er!
Jag har googlat runt lite och sett lite olika terrakottakrukor, t.ex. [länk]
Tack på förhand!
Ikeas värmeljus ger dig värme för ca 4 kr per kWh. Ej inräknat kostnaden för att köra bilen till varuhuset.
Så ja, det är lönsamt ibland, om alternativet är direktverkande el, men du får också en del onyttiga förbränningsgaser i sovrummet.
Köp ett överkast på Ikea i stället, så skyddar du sängen och kan ha dörren öppen.
Två katter avger dessutom 30 W i värme. Som ett vämeljus ungefär.
Så ja, det är lönsamt ibland, om alternativet är direktverkande el, men du får också en del onyttiga förbränningsgaser i sovrummet.
Köp ett överkast på Ikea i stället, så skyddar du sängen och kan ha dörren öppen.
Två katter avger dessutom 30 W i värme. Som ett vämeljus ungefär.
Spontant tänker jag som du men ett värmeljus går att få för 50 öre på exempelvis Bauhaus:ulfben skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man tror på artikeln nedan innehåller ett värmeljus runt 0.4 kWh, vilket ger ett pris på 1,25 kronor/kWh, vilket helt klart kan vara lägre än elpriset.
Extremt hög håller jag inte med om. Dock håller jag med om att man inte bör lämna brinnande ljus oövervakade och speciellt många värmeljus i en "klump" kan bli spännande. Riskerna bör dock kunna hanteras med lämpliga "ljusstakar". Och att hälsoriskerna skulle vara betydande av några levande ljus känns också överdrivet.ulfben skrev:
Njae snarare runt 500 W om man får tro en artikel i Svenska Dagbladet från 2011:ulfben skrev:
500 W är i nivå med ett mindre elelement så visst bör det göra skillnad,
Här håller jag med dig!ulfben skrev:
Nej hoppa över den. Den gör ingen som helst skillnad avseende mängden värmeenergi som tillförs rummet. Möjligen drar den ut på tiden för energiöverföringen men det är antagligen inte en effekt du önskar.T Totalreno skrev:
När jag hade strömavbrott i tre dagar mitt i vintern för några år sedan så hade jag en hel hög med värmeljus i sovrummet. Det fanns ju inget alternativ. Det gick faktiskt upp någon grad eller två men mitt rum är nog lite mindre. Men det gjorde mycket för känslan i huvudet i alla fall. Istället för ett mörkt och kallt rum så blev det ett mysbelyst kallt rum. 
Det kan vara lite kontraproduktivt att värma med ljus av alla dess slag. Du producerar en hel del koldioxid och måste då ventilera bort det för att det inte ska ge en huvudvärk på morgonen. Ventilerar du med tilluft så tar du in kyla som då direkt motverkar att du tillfört värme till rummet.
Många tänker inte på att det inte är bristen på syre som är problemet med eld, utan koldioxiden. Det krävs inte mycket extra koldioxid för att det ska ge problem.
Många tänker inte på att det inte är bristen på syre som är problemet med eld, utan koldioxiden. Det krävs inte mycket extra koldioxid för att det ska ge problem.
Det är en väldig skillnad på energidensitet, beroende på om ljusen är gjorda av stearin (djur- och växtfett), paraffin (olja) eller vax.Alfredo skrev:
Det gör jag inte. SvD citerar en gammal frågespalt från nyteknik som överskattar värmeutvecklingen rätt grovt. Man får inga 100w ur en liten värmeljusveke.Alfredo skrev:
Redigerat:
På den här sidan kan man hitta att värmevärdet för stearin är 46 MJ/kg. Ett värmeljus som jag tog ut ur metallkoppen och vägde innehöll 20 g stearin. Alltså 920 kJ. Om det brinner på 4 timmar som ofta anges för dem så utvecklas 64W. 64 * 5 är 320. Så värmen från fem värmeljus kan absolut göra en märkbar skillnad på värmen i ett litet rum. Värmeljusen kan säkert variera i såväl vikt per ljus som i brinntid. Så det är en mycket ungefärlig angivelse.
Sedan har vi den föreslagna terrakottaskålen att sätta över ljusen. Värmeljus som står för nära varandra kan bli så varma att stearinet brinner utan hjälp av veken. Om det händer blir det stora höga lågor. Med en skål över står inte bara ljusen nära varandra. De blir varma av att vara instängda i det lilla utrymmet. Mitt råd är att aldrig använda en sådan skål. I synnerhet inte i ett sovrum. Framför allt inte när man sover. Det är en brandfarlig produkt.
Sedan har vi den föreslagna terrakottaskålen att sätta över ljusen. Värmeljus som står för nära varandra kan bli så varma att stearinet brinner utan hjälp av veken. Om det händer blir det stora höga lågor. Med en skål över står inte bara ljusen nära varandra. De blir varma av att vara instängda i det lilla utrymmet. Mitt råd är att aldrig använda en sådan skål. I synnerhet inte i ett sovrum. Framför allt inte när man sover. Det är en brandfarlig produkt.
Om man söker med den engelska benämningen "tea light" i stället för värmeljus så hittar man samstämmiga uppgifter om att ljusen levererar omkring 35 W. Med brinntid 4 timmar och Ikeas pris på 60kr/100st, så blir det ca 4:30 kr/kWh.
Det finns förmodligen blockljus som ger lite mer stearin för pengarna, men det är fortfarande ganska dyra kilowatttimmar.
Billigast borde vara att fylla en dunk etanol på macken, och elda i en fotogenlampa. Då bör man komma ner under 2 kr/kWh. Men då har man fortfarande problemen med avgaser, koldioxid och brandfara.
Det finns förmodligen blockljus som ger lite mer stearin för pengarna, men det är fortfarande ganska dyra kilowatttimmar.
Billigast borde vara att fylla en dunk etanol på macken, och elda i en fotogenlampa. Då bör man komma ner under 2 kr/kWh. Men då har man fortfarande problemen med avgaser, koldioxid och brandfara.