T tripptrapp skrev:
Ni är medvetna om att samma mängd energi går åt för att förånga vattnet i tvätten som man får tillbaks när det kondenserar till vattnet igen?

Att koka bort en liter vatten på spisen eller torka en liter vatten från våt tvätt är ungefär samma energi. (Inte exakt för du inte värmer tvätten till hundra grader )
Jag är väl medveten om det. Att säljaren som skrivit texten som citeras i första inlägget skulle veta det är mindre troligt.

Sedan måste man ställa sig frågan vad alternativet är. Skall man torka tvätt måste man på något sätt bli av med fukten. Om alternativet till avfuktaren är att vädra ut den fuktiga luften så kan man absolut spara på att använda avfuktaren under uppvärmd säsong. Men det gör ju inte säljarens text till mindre svammel.

Redigerat:
A Avemo skrev:
Det finns minst två fel. Sannolikt är det liter kondensat som avses och inte liter ånga. Det senare blir en ganska odefinierad mängd. Det andra felet är att det troligen är en energimängd som avses. W är inte ett mått på energi. Enligt information som jag hittar är ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg. Om vi gissar att de menar Wh så motsvarar 2260 kJ 628 Wh. Om numret 780 är fel kanske man inte kan säga säkert eftersom det inte framgår vad som avses. Men om ångbildningsvärmen avses är det fel.
Ber om ursäkt för min förvirring. Jag föll in i felaktigheterna i reklamtexten det hänvisades till.
Att kondensera så det blir 1 liter vatten ger 0,63 kWh. Och det åtgår så klart lika mycket att förånga 1 liter vatten. F.ö. gäller att om ångan bildats utanför rummet, kommer man att få tillskott på energi när man kondenserar ångan inne i rummet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.