882 läst ·
2 svar
882 läst
2 svar
Värma hus med lvp och kaminer.
Hej,
Funderar på at riva ut vårat gamla vattenburna system, och ersätta allt med lvp (3st) samt vedpis och en spisinsats. Systemet är ca 60 år, med en typ lika gammal vedpanna. Vet att det kan hålla i evigheter men ändå. Husets planlösning ska göras om ganska mkt, då passar ju varken rördragningar eller elementplaceringar. "Man river inte ut ett vattenburet system" är ju det man får höra allt som oftast, men jag vet inte riktigt om jag tycker så. Synpunkter på detta?
Funderar på at riva ut vårat gamla vattenburna system, och ersätta allt med lvp (3st) samt vedpis och en spisinsats. Systemet är ca 60 år, med en typ lika gammal vedpanna. Vet att det kan hålla i evigheter men ändå. Husets planlösning ska göras om ganska mkt, då passar ju varken rördragningar eller elementplaceringar. "Man river inte ut ett vattenburet system" är ju det man får höra allt som oftast, men jag vet inte riktigt om jag tycker så. Synpunkter på detta?
Redigerat av moderator:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Boyta ca 130m2, 80+50 övervåning. Isolering, nja..Gammalt torp med timmerstomme, blandad med utbyggnad ala 65-70 tal. Fönster har jag nya står i snickeriet som ska in i vår, 2-glas flaggfönster. Ventilation får man väl kalla självdrag. Vi bor runt Örebro. Tillbyggnaden tänkte vi tilläggsisolera i samband med lite annat, men timmerstommen+panel vill jag ha som den är. Vill inte lyfta ut panelen från grunden. Vi försöker alltså återställa charmen hos huset, innan det sönderrenoverades på 60-70 talet. Vi är inte notoriska byggnadsvårdsmänniskor, men vill hitta en trevlig stil. Ljusröd falu, lite aluzink mm.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara