10 310 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Värma garaget bara under natten?
Nej det är ganska enkelt så länge du har tillgång till Tibber.S Swe_Leroy skrev:
5 actions:
1. I Shelly app, sätt auto off på 3599 s.
2. När ”pris ändras” och ”nuvarande pris” är bland”dygnets 6 lägsta” ändra shelly plug till on.
3. när pris ändras och pris blir högre än 0.6kr - inaktivera flow i punkt 2.
4. När pris ändras och pris blir lägre än 0.59 kr - aktivera flow i punkt 2.
5. Extra säkerhet: om pris ändras och är ”högre än 0,6”, sätt Shelly till off. Utan detta finns det en risk att en dag när priset går från 0,5 till 7 kr på en timme så är Shelly aktiv i en timme innan flowet avaktiverats.
Det går säkert programmera det snyggare men det funkar för mig.
Du värmer ju upp golv, väggar, tak och allt lösöre i garaget så 200l vatten gör nog ingen större skillnad. Men att 1000w elradiatorer går konstant för att värma 50 kvm till 5 grader så här års låter som ganska stora värmeförluster ur garaget. Så om inte tilläggsisolering eller byte av garageport är aktuellt så kanske kallställning av garaget och att flytta in dahliaknölarna i huset är en vettigare besparing.
De du beskriver tidigare, med 200l vatten etc. är ju i praktiken en ackumulatortank.A Appeman skrev:
Det fungerar utmärkt, och för ett helt hus brukar man ha 500-1000l för att de ska göra bra nytta, så 200l för ett garage känns inte helt orimligt. (Däremot brukar man ju ha betydligt högre temperatur i dem, dvs högre energiinnehåll, men samtidigt så brukar ju önskemålet vara att ha något högre komfortvärme än frostfritt hemma hos de flesta, så det kanske går på ett ut?)
Du har rätt i att en oljeradiator fungerar på samma sätt. Problemet är att de bara har några dl vätska istället för några hundra liter. Tanken med dem är att jämna ut effekten från gamla dåliga bimetall-termostater som du har på ditt befintliga element. Då räcker det att ha en "buffert" på 5-10minuter och man får en behagligare uppvärmning från dem. Moderna elradiatorer har betydligt bättre termostater och ger en rätt jämförbar effekt utan den bufferten.
Vi har ett ouppvärmt och isolerat garage och det har klarat sig fint i 20 år iaf. Jag har monitorerat tempen i två år och det har som lägst varit 3 grader.Dowser4711 skrev:
Och rent krasst så brukar isolerade garage bli hyfsat uppvärmda av solen varmare dagar om det inte ligger helt undanskymt. Själv kör jag mitt utan uppvärmning och kollar jag historiken jag har sedan 2022 så har det som lägst varit +1 inne i garaget.
Även om man har ett garage där det ibland fryser betyder det ju inte att det är ett fuktigt och fruset rost-hål större delen av vintern.
Men, kör man in en snöig bil så är det absolut en bra ide att köra en avfuktare. Den ger ju både värme och tar upp fukten från snön. Även mitt garage är primärt förråd, men när jag behöver arbeta med bilen inne i garaget så brukar jag lyfta in en avfuktare och även starta en gasol-kamin, för att få det lite behagligare vid de tillfällen jag arbetat i det vintertid, men det blir inte många gånger per år och generellt inte när det är som kallast ute, för verktygen som ligger där är ju fortfarande rätt otrevliga att hålla i när de är 3-4 grader varma.![]()
Mitt garage är 60 kvadrat och finns i V.Götaland. Fristående, 70 tal. Ingen märkvärdig isolering.A Appeman skrev:Har precis gått över till debitering per timme och konstaterar ganska snabbt att vår radiator i garaget går ganska mycket konstant. Det är en gammal elradiator från byggnadsåret -76 så den har väl sett sina bästa dagar 😅
Skulle det vara möjligt att hålla frostfritt med att bara värma under nätterna och sedan låta radiatorn vara avstängd under dagen för att minimera utgifterna?
Min fundering är om det är bättre att investera i ett nytt oljefyllt bara för att den ska hålla värmen längre och nästa steg jag funderade på var om man skulle ställa in en hög med vattendunkar som man placerar nära och låter värma upp dem under natten och att de fungerar som värme batteri.
Är jag helt ute och cyklar? Någon som gjort något liknande?
Garaget är placerat i västra Götaland och det finns inga vattenledningar eller liknande som riskerar att frysa sönder. Det används mer som förråd än bilgarage så inga mängder med snö o dylikt som släpas in under vintern. Förra vintern glömde vi starta radiatorn och då fick några dahliorknölar och andra växter stryka på foten. Så mest för deras skull det behöver komma upp i temperatur 😀
Har bara en eurotemper att dra igång om något skall göras där. Ingen annan värmekälla.
Väldigt sällan blir det minusgrader i garaget och då bara i luften, inte i växter. (Termometer) Golvet fryser aldrig. Dahliaknölar och andra växter klarar sig bra.
Det som gäller är att vara snabb med porten när bilen skall ut eller in. Bilens motor avger värme och hjälper till att hålla kylan borta.
Många års erfarenhet med kallgarage.
Intressant, jag har ett litet uthus, typ friggebod, varit (nästan) helt oisolerat men har börjat peta in lite isolering, ska ta och testa med en frostvakt med strömmätning och en temploggning för att se om det är rimligt att kunna ha det frostfritt för att förvara tex färg... jag hade tänkt att det är för dyrt. Ska tillägga att tidigare ägare hade hönshus i halva huset och det var värmt och isolerat, men jag rev ut allt för det luktade fan...
För färg. Skaffa ett utrangerat, gratis kylskåp.J JohanLun skrev:Intressant, jag har ett litet uthus, typ friggebod, varit (nästan) helt oisolerat men har börjat peta in lite isolering, ska ta och testa med en frostvakt med strömmätning och en temploggning för att se om det är rimligt att kunna ha det frostfritt för att förvara tex färg... jag hade tänkt att det är för dyrt. Ska tillägga att tidigare ägare hade hönshus i halva huset och det var värmt och isolerat, men jag rev ut allt för det luktade fan...
De har bra isolering. Det räcker med en gammal glödlampa på 40w eller mindre för att hålla frostfritt.
400 W tycker jag låter väldigt mycket för ett skåp. Gissar att avsevärt mindre räcker. Sen finns det naturligtvis skåp i olika storlek och med olika isolering och frostvakter har (alltid?) termostat så det gör ju inget om den är överdimensionerad.J jonaserik skrev:
Även om det räcker med 10-50W så blir det nog svårare att hitta en frostvakt med den specen.Alfredo skrev:
De flesta verkar ligga kring 200-400W, men den billigaste jag hittar är lustigt nog på 500W.
Så att den har överkapacitet beror nog mer på vad man kan få tag på snarare än vad som krävs.
Och själva definitionen på en frostvakt är ju att den har en termostat som slår ifrån vid rätt temperatur, så det är ju ett mindre problem.
Beror väl lite på temperaturen på vintern, var man bor o.s.v.. Med någon minusgrad och nedåt så är ju inte fuktproblemen så stora.J Josth skrev:
gammaldags filamentglödlampa med timer satt att lysa bara på natten, inne i skåpet, och en tempövervakning låter som en bra utgångspunkt.Dowser4711 skrev:
Även om det räcker med 10-50W så blir det nog svårare att hitta en frostvakt med den specen.
De flesta verkar ligga kring 200-400W, men den billigaste jag hittar är lustigt nog på 500W.
Så att den har överkapacitet beror nog mer på vad man kan få tag på snarare än vad som krävs.
Och själva definitionen på en frostvakt är ju att den har en termostat som slår ifrån vid rätt temperatur, så det är ju ett mindre problem.![]()
Min egen bod är lite för liten för att ha en gammal kyl, har några skåp men alla är lite för små för att montera frostvakter eller ens glödlampor...
Färg är ju till viss del brandfarlig, färg med lösningsmedel, linoljefärg tål ju kyla som jag förstår.
Vattenbaserad plastfärg och falu rödfärg tål det inte. Tricket är väl att inte köpa på sig för mycket färg helt enkelt, plastfärg som öppnats möglar ju dessutom. Jag har några skrubbar i källaren där jag kan ha färg, så det blir till att se till att man inte har mer än som ryms där... Men ur brandsynpunkt vore skönt att inte ha det i en byggnad man sover i...
Tror jag ska sätta frostvakt med timstyrning, tempövervakning och börja med all lösningsmedelsbaserad färg, se hur detta funkar över tid...
Tja, förutom att det kan vara svårt att hitta en klassisk glödlampa så behöver du ju även säkerställa att den har beröringsskydd kring sig så att inget råkar trilla mot den och bli upphettat.J JohanLun skrev:gammaldags filamentglödlampa med timer satt att lysa bara på natten, inne i skåpet, och en tempövervakning låter som en bra utgångspunkt.
Min egen bod är lite för liten för att ha en gammal kyl, har några skåp men alla är lite för små för att montera frostvakter eller ens glödlampor...
Färg är ju till viss del brandfarlig, färg med lösningsmedel, linoljefärg tål ju kyla som jag förstår.
Vattenbaserad plastfärg och falu rödfärg tål det inte. Tricket är väl att inte köpa på sig för mycket färg helt enkelt, plastfärg som öppnats möglar ju dessutom. Jag har några skrubbar i källaren där jag kan ha färg, så det blir till att se till att man inte har mer än som ryms där... Men ur brandsynpunkt vore skönt att inte ha det i en byggnad man sover i...
Tror jag ska sätta frostvakt med timstyrning, tempövervakning och börja med all lösningsmedelsbaserad färg, se hur detta funkar över tid...
Dessutom riskerar den att dra betydligt mer än en 500W frostvakt om den går konstant och uppvärmningsbehovet är litet.
Själv skulle jag nog snarare lägga 180kr på https://www.elbutik.se/product.html/namron-frostvakt-500w och anse mig klar. Men you do you.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Diselvärmare till Garaget
Olja & El -
Hur ska man fylla på köldbärarvätskan? Ändra inställningar på Thermia nu när det blir varmare ute?
Värmepumpar -
Hur värma garaget?
Värme allmänt -
Några radiatorer som bara blir delvis varma
Värme allmänt -
Hur kan jordvärme värma upp huset till 20C när det bara är 5C i marken?
Värme allmänt