10 310 läst ·
43 svar
10k läst
43 svar
Värma garaget bara under natten?
Det känns som att massan är överens om att det inte är någon större idé att börja försöka bygga ett eget värme batteri o grejor för att hålla hela ytan varm. Bättre att värma en liten yta och minimera öppet tiden på dörrarna när det är minusgrader ute.
Jag har ju inte mätt upp temperaturerna tidigare år utan det är först nu det blivit intressant då saker (växter) dock förra vintersäsongen 😅
Jag har ju inte mätt upp temperaturerna tidigare år utan det är först nu det blivit intressant då saker (växter) dock förra vintersäsongen 😅
Exakta temperaturer varierar som sagt extremt mycket baserat på lokala förhållanden och jag skulle inte bli förvånad om jag då och då får under nollan i mitt garage heller, trots att jag renoverade och isolerade det bättre för ett par år sedan. (typ 15 i väggar och 30 i taket, men med en rätt usel garageport)
Dvs, jag är inte det minsta förvånad över att dina växter dog under vintern utan uppvärmning. Frågan är om det var 1-10 dagar som behövde stödvärme för att få dem att överleva eller om det var hela säsongen.
Dvs, jag är inte det minsta förvånad över att dina växter dog under vintern utan uppvärmning. Frågan är om det var 1-10 dagar som behövde stödvärme för att få dem att överleva eller om det var hela säsongen.
Har ännu inte haft nån värme på i det vidbyggda och isolerade garaget.
Kör alltid in en bil.
Som kallast inne 6 grader, ute minus 11 grader.
De dagar, som i dag, ska jag fixa med en snöslunga. Öppnar dörren ifrån bodelen några timmar innan jag kör igång.
Kör med vedeldning.
Kör alltid in en bil.
Som kallast inne 6 grader, ute minus 11 grader.
De dagar, som i dag, ska jag fixa med en snöslunga. Öppnar dörren ifrån bodelen några timmar innan jag kör igång.
Kör med vedeldning.
Ja det räcker väl som sagt att det blir för kallt en eller ett par dagar under vintern för att de kastar in handduken
Det låter smidigt med att kunna läcka ut lite värme från bostadsdelen, vårt är dock fristående så den möjligheten finns inte.
Det låter smidigt med att kunna läcka ut lite värme från bostadsdelen, vårt är dock fristående så den möjligheten finns inte.
Termodynamikens lagar säger ju att ett rent direktverkande elelement så spelar det ingen roll hur det är utformat, 100W el ger 100W värme. Det som kan skilja är hur bra elementet är på att sprida värmen till rätt (eller fel) del av garaget och hur bra termostaten är.
Jag skulle sätta en timer eller ännu bättre en "smartplugg" på radiatorn och ha den på bara på natten, alternativt om man har en "smart lösning" ha den på bara på timmar med billig el, om man har ett smart system och känner temperaturen kan man ha elementets termostat på max och börja med att värma bara den billigaste timmen upp till en viss temp. Och blir tempen alltför låg kan man köra kort värme även när det är dyrt. Det kräver lite fipplande dock, jag har en liknande logik på min varmvattenberedare.
Se bara till att den brytare eller timer du har (och skarvsladdarna till densamma) tål den effekt din radiator har...
Jag skulle sätta en timer eller ännu bättre en "smartplugg" på radiatorn och ha den på bara på natten, alternativt om man har en "smart lösning" ha den på bara på timmar med billig el, om man har ett smart system och känner temperaturen kan man ha elementets termostat på max och börja med att värma bara den billigaste timmen upp till en viss temp. Och blir tempen alltför låg kan man köra kort värme även när det är dyrt. Det kräver lite fipplande dock, jag har en liknande logik på min varmvattenberedare.
Se bara till att den brytare eller timer du har (och skarvsladdarna till densamma) tål den effekt din radiator har...
Jo jag vet att 100w blir 100wJ JohanLun skrev:Termodynamikens lagar säger ju att ett rent direktverkande elelement så spelar det ingen roll hur det är utformat, 100W el ger 100W värme. Det som kan skilja är hur bra elementet är på att sprida värmen till rätt (eller fel) del av garaget och hur bra termostaten är.
Men det jag hade som fundering var om ett med vätska i håller värmen längre än ett med ”bara plåt”. För nackdelen är ju att man kanske öppnar garage porten och då åker ju en ganska stor del av den fria varma luften ut dessvärre.
Därför jag funderar över hur man ska kunna lagra värmen så den klarar sig fram till nästa billiga timme kommer. Om man leker med tanken att man har 200L vatten som värms upp till 5-10 grader borde det ju ta ett tag innan det blir minusgrader?
Men det finns ju många faktorer som spelar in. Hur kallt är det ute och hur mycket läcker ut.
Smidigaste vore ju en smart plugg som känner av elpriser osv men risken är väl att det blir en dyrare lösning än vad man sparar i andra änden, men sett över 10 år kanske det går ihop sig 😅
En hög med timers finns hemma så bara kolla om någon har 1000W som den gamla radiatorn vore ju smidigast. Dock är den direktansluten via kopplingsdosa…
Har haft mina verktyg i helt kalla uthus i ca 20 år nu. Svärfars verktyg har väl varit åtminstone 50 år i kalla uthus nu. Inte är där någon rost på dom.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Om vi antar att elementet innehåller 2 liter olja så lagrar det typ 100Wh. Så det kallnar på 5-10 minuterA Appeman skrev:Jo jag vet att 100w blir 100w
Men det jag hade som fundering var om ett med vätska i håller värmen längre än ett med ”bara plåt”. För nackdelen är ju att man kanske öppnar garage porten och då åker ju en ganska stor del av den fria varma luften ut dessvärre.
Därför jag funderar över hur man ska kunna lagra värmen så den klarar sig fram till nästa billiga timme kommer. Om man leker med tanken att man har 200L vatten som värms upp till 5-10 grader borde det ju ta ett tag innan det blir minusgrader?
Men det finns ju många faktorer som spelar in. Hur kallt är det ute och hur mycket läcker ut.
Smidigaste vore ju en smart plugg som känner av elpriser osv men risken är väl att det blir en dyrare lösning än vad man sparar i andra änden, men sett över 10 år kanske det går ihop sig 😅
En hög med timers finns hemma så bara kolla om någon har 1000W som den gamla radiatorn vore ju smidigast. Dock är den direktansluten via kopplingsdosa…
Till vårt förråd köpte jag ett ”smartelement” från kjell och company som jag kan schemalägga. Som det är inställt nu värmer den till 8 grader mellan 24-06. Efter klockan 06 stängs elementet av. Skulle temperaturen i förrådet understiga 0 grader under dagen kommer elementet starta sig själv på 5 grader för stt undvika att saker fryser. Det går också att ställa in så elementet bara stänger av sig på morgonen om yttertemperaturen är över 0 grader tex, är temperaturen under 0 grader så stänger det inte av sig men sänker inställd temperatur på 5 grader.A Appeman skrev:Har precis gått över till debitering per timme och konstaterar ganska snabbt att vår radiator i garaget går ganska mycket konstant. Det är en gammal elradiator från byggnadsåret -76 så den har väl sett sina bästa dagar 😅
Skulle det vara möjligt att hålla frostfritt med att bara värma under nätterna och sedan låta radiatorn vara avstängd under dagen för att minimera utgifterna?
Min fundering är om det är bättre att investera i ett nytt oljefyllt bara för att den ska hålla värmen längre och nästa steg jag funderade på var om man skulle ställa in en hög med vattendunkar som man placerar nära och låter värma upp dem under natten och att de fungerar som värme batteri.
Är jag helt ute och cyklar? Någon som gjort något liknande?
Garaget är placerat i västra Götaland och det finns inga vattenledningar eller liknande som riskerar att frysa sönder. Det används mer som förråd än bilgarage så inga mängder med snö o dylikt som släpas in under vintern. Förra vintern glömde vi starta radiatorn och då fick några dahliorknölar och andra växter stryka på foten. Så mest för deras skull det behöver komma upp i temperatur 😀
Jag har ett äldre element i garaget som jag styr med hjälp av en shelly plug s tillsammans med gratistjänsten Homey beta (app) och Tibbers api för elpris.S Swe_Leroy skrev:Till vårt förråd köpte jag ett ”smartelement” från kjell och company som jag kan schemalägga. Som det är inställt nu värmer den till 8 grader mellan 24-06. Efter klockan 06 stängs elementet av. Skulle temperaturen i förrådet understiga 0 grader under dagen kommer elementet starta sig själv på 5 grader för stt undvika att saker fryser. Det går också att ställa in så elementet bara stänger av sig på morgonen om yttertemperaturen är över 0 grader tex, är temperaturen under 0 grader så stänger det inte av sig men sänker inställd temperatur på 5 grader.
Elementet inställlt på 800 w.
Pluggen startas de 6 billigaste timmarna per dygn (10 timmar om det är jättekallt ute).
Om elpriset går över 60 öre stängs elementet av.
Det du behöver veta är hur många timmar elementet behöver gå för att hålla temperaturen. Jag håller tempen lite högre (8-10) för att kunna stå ut med att det inte går alls om elen är dyr. Beror på dina förutsättningar.
Det låter smidigt! Är det mycket programmering/arbete för att få det att fungera?Almestal skrev:
Jag har ett äldre element i garaget som jag styr med hjälp av en shelly plug s tillsammans med gratistjänsten Homey beta (app) och Tibbers api för elpris.
Elementet inställlt på 800 w.
Pluggen startas de 6 billigaste timmarna per dygn (10 timmar om det är jättekallt ute).
Om elpriset går över 60 öre stängs elementet av.
Det du behöver veta är hur många timmar elementet behöver gå för att hålla temperaturen. Jag håller tempen lite högre (8-10) för att kunna stå ut med att det inte går alls om elen är dyr. Beror på dina förutsättningar.
Jag har en väldigt billig lösning. Ett element är anslutet med en "smart" elplugg (sådan som säljs t ex på Teknikdelar.se under namnet Sign). I rummet har jag en termometer köpt på Amazon som använder samma app Smart Life. Både termometern och elplugg är anslutna via WiFi. Går temperaturen under +5 så slås elpluggen på. Går temperaturen över +6 så slås temperaturen på. Ingen koppling till låga elpriser men jag har också fastprisavtal på elen.
Total kostnad för element, elplugg och termometer under 1000 kr.
Men det här går ju att anpassa till den temp och den uppvärmning man vill ha. Dessutom finns det termostat på elementet så det värmer ändå inte upp obegränsat.
Total kostnad för element, elplugg och termometer under 1000 kr.
Men det här går ju att anpassa till den temp och den uppvärmning man vill ha. Dessutom finns det termostat på elementet så det värmer ändå inte upp obegränsat.
Det var lite det jag funderade på, men då är det skit samma kan man säga 😂lilytwig skrev:
Har gjort om bostadshuset och lagt vattenburen golvvärme så har inga större erfarenheter av elradiatorer.