Erik_Hansson skrev:
Skolan ska vara avgiftsfri enligt lag. Det inkluderar övriga aktiviteter som skolan och förskolan hittar på.
Men det där kan ju inte vara helt relevant, förskolan är ju inte avgiftsfri utan kostar varje månad även om den är billig tack vare maxtaxan.
Men genom att skriva att alla barn är välkomna att klä ut sig om de vill har man ju rundat det oavsett.
 
N
M Maledictus skrev:
Jo jag är medveten om det. Det räcker ju att man skaffar ytterligare ett barn så blir ju inkomsten rejält påverkad, det vet jag ju om själv och varken jag eller sambon är några höginkomsttagare. Men det handlar ju, precis som allt annat, om prioriteringar. Fredagspizza, chips, öl ellet Netflixabonnemang kanske inte är nödvändigt alltid.

Det här med att minska lidandet för barnen, det fungerar ju bara om man minimerar allting "roligt" för alla andra också. Alternativt höjer skatten för att finansiera resten.

Min mor brukar ta ett bra exempel: När jag var barn och gick i skolan kunde man åka på skiduflykt till Romme över en dag. För en billig slant (säg 300) så kunde man följa med dit och då ingick liftkort, skidhyra och mat. Det blev givetvis gny om att alla inte hade råd med detta med följd att man slutade att ha den här friluftsdagen kommande år.

Så istället för att de barn vars föräldrar aldrig ville/hade råd att åka hela familjen och åka skidor skulle kunna ha möjlighet att faktiskt komma iväg och åka skidor till ett billigt pris så fick de vara hemma och ha vanliga lektioner istället. Kul.

Vad fick dom som inte hade råd att åka med göra istället ? Skulle det ha varit som ett luciatåg eller en skolteater så skulle barnen som inte hade råd varit tvungna att åka med till skidbacken och se på när dom andra åker skidor.

Jag tycker man kan bra ordna sådana resor från skolans sida. Men då måste skolan också ordna något som dom andra har råd med. Livet kommer aldrig att vara helt rättvist men jag tycker inte att allmäna skolor och daghem bara ska strunta i dom som har mindre.
 
N Niq skrev:
Vad fick dom som inte hade råd att åka med göra istället ? Skulle det ha varit som ett luciatåg eller en skolteater så skulle barnen som inte hade råd varit tvungna att åka med till skidbacken och se på när dom andra åker skidor.

Jag tycker man kan bra ordna sådana resor från skolans sida. Men då måste skolan också ordna något som dom andra har råd med. Livet kommer aldrig att vara helt rättvist men jag tycker inte att allmäna skolor och daghem bara ska strunta i dom som har mindre.
Jag tycker det bästa vore om man hade en maxgräns per år säg 500-1000 kr som extrasaker (aktiviteter, lucialinne, matsäck) skulle få kosta och att man kunde ansöka om att få dessa bekostade av kommunen om man har det ekonomiskt svårt. Jag håller med om att man nu skurit ned på nästan allt efter det lyftes för några år sen vilket gör att man tar ifrån barn möjligheter till en del aktiviteter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Lane skrev:
Jag tycker det bästa vore om man hade en maxgräns per år säg 500-1000 kr som extrasaker (aktiviteter, lucialinne, matsäck) skulle få kosta och att man kunde ansöka om att få dessa bekostade av kommunen om man har det ekonomiskt svårt. Jag håller med om att man nu skurit ned på nästan allt efter det lyftes för några år sen vilket gör att man tar ifrån barn möjligheter till en del aktiviteter.
Reglerna är redan sådana att skolan inte får kräva att eleven står för tex matsäck eller andra kostnader vid utflykter/aktiviteter. Dock finns det ju flera pitfalls med detta. 1. INGEN vill be om en skolmatsäck för det är jäkligt pinsamt (man går helllre hungrig, säger att man glömde etc) 2. Många skolor drar sig för att vara tydliga med att man har denna skyldighet för det är dyrt och jobbigt att hantera om alla skulle ta en matsäck från skolan.

Dvs, det behövs inget nytt regelverk, man behöver bara följa det som finns.
 
N Niq skrev:
Jag tycker man kan bra ordna sådana resor från skolans sida. Men då måste skolan också ordna något som dom andra har råd med. Livet kommer aldrig att vara helt rättvist men jag tycker inte att allmäna skolor och daghem bara ska strunta i dom som har mindre.
Har du barn själv och ser hur det funkar idag? Skolan ordnar redan andra saker ELLER avstår från detta. Det ser jag på flera skolor i vår närhet, dvs man försöker följa regelverket som redan finns. Det finns säkert exempel på när detta inte funkar eller skolor som skiter i regelverket men jag ser att man iaf försöker.
 
richardtenggren
Jag tror inte att det gör någon skillnad för de fattiga barnen om skolan anordnar skidresor som bekostas av föräldrarna eller inte, det har de redan insett eller kommer nog rätt snabbt inse att de ekonomiska möjligheterna skiljer sig familjer emellan ändå.
Det känns som man försöker med alla skygglappar man kan för att förhindra barnen från att se verkligheten...
Idag får man inte berätta om julklappar, födelsedagspresenter, semestrar osv, inga friluftsdagar får bekostas av föräldrarna, antar att det gäller skolresor också?
Man ska inte passa på att införa kollektiva betyg när man ändå är på gång? Eller varför inte gå all-in med kommunismen nu när regeringsfrågan i dagsläget är olöst? ;)

Sen är det väl självfallet tragiskt att det finns utsatta familjer där ett lucialinne skulle utgöra en stor kostnad, men jag har svårt att se att fattigdommen går barnen obemärkt förbi oavsett, tror barn förstår mer än vad man tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Har du barn själv och ser hur det funkar idag? Skolan ordnar redan andra saker ELLER avstår från detta. Det ser jag på flera skolor i vår närhet, dvs man försöker följa regelverket som redan finns. Det finns säkert exempel på när detta inte funkar eller skolor som skiter i regelverket men jag ser att man iaf försöker.

Jag har barn i skola själv. Dock i Finland så jag vet inte hur svenska skolor gör. Mitt svar var en direkt kommentar till att skolan helt ställer in en friluftsdag för att en del inte har råd. Det tycker jag är fel. Man kan bra ordna olika aktiviteter för samma skola där eleverna kan välja mellan några olika aktiviteter då blir ingen utanför.
Men om som var grundfrågan om luciakläder och andra utklädningskläder till olika evenemang som alla måste delta i inte finns att låna från skolan, förskolan eller dagis så blir dom som inte har föräldrar som skaffar dom här sakerna tvungna att medverka ändå. Vilket med all säkerhet påverkar barnen.
 
Erik_Hansson skrev:
Skolan ska vara avgiftsfri enligt lag. Det inkluderar övriga aktiviteter som skolan och förskolan hittar på.
Enligt lag ja. Men då har vi ju problemet att inte ens de 95%? barn vars föräldrar som har råd med ett par hundralappar inte heller får göra roliga saker som de annars kanske inte hade kunnat göra på fritiden. Men det är klart, i sann socialistisk anda ska ju alla ha lika tråkigt om nu inte 100% kan få göra exakt samma sak.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad fick dom som inte hade råd att åka med göra istället ? Skulle det ha varit som ett luciatåg eller en skolteater så skulle barnen som inte hade råd varit tvungna att åka med till skidbacken och se på när dom andra åker skidor.

Jag tycker man kan bra ordna sådana resor från skolans sida. Men då måste skolan också ordna något som dom andra har råd med. Livet kommer aldrig att vara helt rättvist men jag tycker inte att allmäna skolor och daghem bara ska strunta i dom som har mindre.
Jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt, jag har för mig att det blev någon form av allmän gymnastikdag eller så. Alltså på plats i skollokalerna.

Det sista stycket som du skriver håller jag med om. Att det finns möjligheter att vara kvar i skolan vid exempelvis resor. Men ett luciatåg är väl oftast frivilligt? Åtminstone är det så där jag bor.
 
L Lane skrev:
Jag tycker det bästa vore om man hade en maxgräns per år säg 500-1000 kr som extrasaker (aktiviteter, lucialinne, matsäck) skulle få kosta och att man kunde ansöka om att få dessa bekostade av kommunen om man har det ekonomiskt svårt. Jag håller med om att man nu skurit ned på nästan allt efter det lyftes för några år sen vilket gör att man tar ifrån barn möjligheter till en del aktiviteter.
Men varför ska alltid alternativet vara att någon annan ska betala för barnen? Vad hände med eget ansvar? I dag skyller man ju allting, oavsett vad det är, på samhället, skolan, politikerna osv. Kan man inte bara enas om att de som vill, har råd, kan prioritera sina pengar får skicka iväg sina barn på akitiviteter och de barn vars föräldrar inte har några pengar får vara på skolan och göra någonting annat?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Varför ska barn till föräldrar som har råd ha rätt att åka på skoltid, kan inte de åka utanför skolan i så fall?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Reglerna är redan sådana att skolan inte får kräva att eleven står för tex matsäck eller andra kostnader vid utflykter/aktiviteter. Dock finns det ju flera pitfalls med detta. 1. INGEN vill be om en skolmatsäck för det är jäkligt pinsamt (man går helllre hungrig, säger att man glömde etc) 2. Många skolor drar sig för att vara tydliga med att man har denna skyldighet för det är dyrt och jobbigt att hantera om alla skulle ta en matsäck från skolan.

Dvs, det behövs inget nytt regelverk, man behöver bara följa det som finns.

Här har barnen själva fått göra sin matsäck i skolan när dom ska på skolutfärd. På skolans bekostnad.
 
N
M Maledictus skrev:
Jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt, jag har för mig att det blev någon form av allmän gymnastikdag eller så. Alltså på plats i skollokalerna.

Det sista stycket som du skriver håller jag med om. Att det finns möjligheter att vara kvar i skolan vid exempelvis resor. Men ett luciatåg är väl oftast frivilligt? Åtminstone är det så där jag bor.
Jag vet inte hur mycket tvång det har varit att alla ska vara med i luciatågen här men det är iaf meningen att alla ska vara med.

Tror att det ingår i läroplanen att dom ska öva på vissa saker.
 
M Maledictus skrev:
Men varför ska alltid alternativet vara att någon annan ska betala för barnen? Vad hände med eget ansvar? I dag skyller man ju allting, oavsett vad det är, på samhället, skolan, politikerna osv. Kan man inte bara enas om att de som vill, har råd, kan prioritera sina pengar får skicka iväg sina barn på akitiviteter och de barn vars föräldrar inte har några pengar får vara på skolan och göra någonting annat?
Så kan man tycka och det är mer en politisk fråga på lång sikt där man får rösta enligt det samhälle man vill ha. Men idag ser inte vårt samhälle och våra regler ut så. Så den lösningen jag föreslog är nog mer realistisk genomförbar på kort sikt (dvs inom mina barns skoltid) än att vi skulle börja behandla barn olika i samma skolklass. Förutsatt att man tycker aktiviteter ska genomföras. Annars är ju alla på skolan.
 
M Maledictus skrev:
Men varför ska alltid alternativet vara att någon annan ska betala för barnen? Vad hände med eget ansvar? I dag skyller man ju allting, oavsett vad det är, på samhället, skolan, politikerna osv. Kan man inte bara enas om att de som vill, har råd, kan prioritera sina pengar får skicka iväg sina barn på akitiviteter och de barn vars föräldrar inte har några pengar får vara på skolan och göra någonting annat?
Grundtanken om att skolan ska vara likvärdig för alla ska vi vara väldigt rädda om. Exemplet du ger är en bra grogrund för mobbing och utanförskap.

Alla barnen åker på skidresa utom Maud, för hon har inte råd....
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.