8 766 läst ·
64 svar
9k läst
64 svar
Världens första elgrävmaskin
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vi har en del batteri lastmaskiner på jobbet.
Fördelen är att luften i centrum blir bättre där det är mer folk.
Dock smutsar tillverkning av batterier ned.
Men det är renare luft där merparten av folk är.
Fördelen är att luften i centrum blir bättre där det är mer folk.
Dock smutsar tillverkning av batterier ned.
Men det är renare luft där merparten av folk är.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Att gräva kräver inte så mycket energi, batteri plus sladd, driva en hydralpump.
Kl. 6 kaffe o skorpamexitegel skrev:
Kl. 9 Havregrynsgröt macka, ägg, o kaffe
Kl. 11 Elvakaffet
Kl. 14 Middag o kaffe
Kl. 20 Kvälle, typ mannagrynspannkaka
Elgrävare är perfekt då dieseltjuvarna får åka in i villaområdena istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
"Endast en liten del av elproduktionen i Sverige kommer från förbränning av fossila bränslen. År 2016 rörde det sig om lite drygt 1 procent"M m04joano skrev:
Jag tycker inte 1% är så mycket att bråka om, Sverige ligger redan bäst till i hela Europa.
Var otydlig i min kommentar. Absolut, i Sverige och Norden ser det kanon ut. Min kommentar gällde mer på global nivå där vi har mycket att jobba på, man får ju anta att dessa fordon kommer användas i många olika länder.Peter2400 skrev:
Ja, de andra länderna har en rejäl bit kvar, inte ens Finland och Danmark har så imponerande siffror som oss.M m04joano skrev:
Vet inte hur det ser ut i Norge, men kan tänka mig att de är minst lika bra som Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Hur du några siffror från båda tillverkningarna så man har något att gå på? Ämnet dras upp lite nu och då där litiumgruvor med taskiga arbetsförhållanden och ett urholkat Afrika används som argument, så det skulle vara trevligt med något konkret. Mest för nyfikenhetens skull.sunnis skrev:
S Squall Leonhart skrev:
Här har du en rätt färsk rapport angående oljeindustrin och påverkan vid utvinning.S Squall Leonhart skrev:
http://science.sciencemag.org/content/361/6405/851.summary
Här finns en lista på vilka som släpper ut mest koldioxid i Sverige. Ett raffinaderi finns på 3:e plats. http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/de-slappte-ut-mest-koldioxid-sverige-2017/
För batterier verkar det lurigt att få till bra och tillförlitliga källor gällande påverkan vid tillverkning. Ett problem är att marknade och tekniken utvecklas rasande fort så siffror som är bara några år gamla är inte aktuella längre. Vad man ofta hör är att tillverkningen av en elbil ger dubbla utsläppen jämfört med en avgasbil, men det borde minska iom effektivare tillverkning.
Lithium kommer till stor del från sydamerika och utvinns från brine man pumpar upp i bassänger där det får torka innan det extraheras.
Kobolt kommer till stor del från Dem.rep. Kongo och är oftast en bi-produkt av kopparutvinning. Idag går kobolt främst till konsumentelektronik men också superlegeringar i flygmotorer, hårdmetallskär för fräsar mm, dubbdäck, kirurgiska implantat, färgämnen, avsvavling av råolja... Står en del bra här: https://www.cobalt27.com/cobalt/about/
Tycker det är bra att arbetsförhållandena lyfts fram så det sätts press på företagen att se till att villkoren blir schyssta för arbetarna. D.R. Kongo är ett av de fattigaste länderna i afrika, så att hjälpa till och skapa en bra arbetsmarknad där innebär förmodligen att man hjälper många människor till ett bättre liv samt minskar risken för fortsatta konflikter. Att sluta handla med D.R. Kongo riskerar nog att göra så landet åter hamnar i frittfall med fattigdom och konflikter.
Hybridgrävmaskiner borde vara en lågt hängande frukt!
En vanlig grävmaskin har en "stor" motor som körs på ett högt varvtal hela tiden, så att den ska kunna hantera alla transientbelastningar som blir. Sämre verkningsgrad och mer utsläpp.
En mindre motor med riktig avgasrening som körs med högre belastning i snitt, men som egentligen är för klen, borde spara bränsle och undvika utsläppen som blir vid transienterna.
Så man behöver sätta i förmodligen en kombo av ett mindre batteri och superkondensatorer.
Hade ju varit fint om man då samtidigt satte dit ett elintag om man ska stå nånstans och gräva där det finns el. Det fina är då att transientutjämningen skulle fungera även vid eldrift så att man inte behöver så kraftig elanslutning!
Hur mycket effekt använder man egentligen i genomsnitt under ett arbetspass? Måste vara extremt mycket mindre än max toppbelastning.
En vanlig grävmaskin har en "stor" motor som körs på ett högt varvtal hela tiden, så att den ska kunna hantera alla transientbelastningar som blir. Sämre verkningsgrad och mer utsläpp.
En mindre motor med riktig avgasrening som körs med högre belastning i snitt, men som egentligen är för klen, borde spara bränsle och undvika utsläppen som blir vid transienterna.
Så man behöver sätta i förmodligen en kombo av ett mindre batteri och superkondensatorer.
Hade ju varit fint om man då samtidigt satte dit ett elintag om man ska stå nånstans och gräva där det finns el. Det fina är då att transientutjämningen skulle fungera även vid eldrift så att man inte behöver så kraftig elanslutning!
Hur mycket effekt använder man egentligen i genomsnitt under ett arbetspass? Måste vara extremt mycket mindre än max toppbelastning.
Resonemanget går att applicera på alla anläggningsmaskiner med höga effektttoppar och låg medeleffekt.
Eftersom det bara är i Sverige och några få länder där elen är grön är det extremt relevant att fylla världen med maskiner som visderligen drivs med fossilt bränsle, men som inte slösar med det och som bara släpper ut koldioxid och vatten under drift.
Kan faktiskt innebära högre nyttjandegrad av bränslet om alternativet är fossiltillverkad el. Och man förstör inte den lokala miljön heller.
https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/swecon/about-us/news/lx1-prototyp-hybridhjullastare/
Eftersom det bara är i Sverige och några få länder där elen är grön är det extremt relevant att fylla världen med maskiner som visderligen drivs med fossilt bränsle, men som inte slösar med det och som bara släpper ut koldioxid och vatten under drift.
Kan faktiskt innebära högre nyttjandegrad av bränslet om alternativet är fossiltillverkad el. Och man förstör inte den lokala miljön heller.
https://www.volvoce.com/sverige/sv-se/swecon/about-us/news/lx1-prototyp-hybridhjullastare/
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Varvtalet regleras av föraren och en ostressad förare kör inte på onödigt höga varvtal. Det är dessa förare som har större chans att behålla jobben också då det sliter betydligt mindre på maskinen (utöver själva bränsleförbrukningen).
Ett flertal maskiner har dessutom lastkännande system som inte kräver maxvarv på motorn för att kunna röra på sig. Linde har ett system som till och med sköter varvtalen på motorerna så att föraren inte behövde sitta och tomgasa för att hydrauliken skulle röra på sig. Och detta började de med för många år sedan.
Så tillverkarna har inte suttit helt rastlösa när det kommer till utvecklingen att spara in på bränslet.
Jag vet inte riktigt hur en mindre motor i en tung maskin skulle göra mer nytta med högre varvtal. Pumparna blir ju inte mer effektiva vid för höga varvtal och arbetsmiljön i och utanför maskinen blir inte så jättetrevlig om motorn ska gå på 4000 rpm istället för 1500.
Ta t.ex Volvo EC140 (14 ton) som är den maskin jag suttit flest maskintimmar i. Den har en 3,9 liters turbodiesel från Cummins på våldsamma 99 hk. Under en konstant belastning på 1500 rpm ligger den motorn på ~11 liter i timmen. Lite grovt räknat är det lite mer än vad en personbil drar när den rör sig framåt. EC140 kom för 19 år sedan.
Givetvis finns det alltid rum för förbättring och el har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorer och är betydligt mer angenäma att jobba med när det kommer till ljudnivån. Vad jag egentligen vill påstå är att maskinerna byggs inte som på Åkerman-tiden med 10 liters sugmotorer som behövde en massa soppa längre.
Ett flertal maskiner har dessutom lastkännande system som inte kräver maxvarv på motorn för att kunna röra på sig. Linde har ett system som till och med sköter varvtalen på motorerna så att föraren inte behövde sitta och tomgasa för att hydrauliken skulle röra på sig. Och detta började de med för många år sedan.
Så tillverkarna har inte suttit helt rastlösa när det kommer till utvecklingen att spara in på bränslet.
Jag vet inte riktigt hur en mindre motor i en tung maskin skulle göra mer nytta med högre varvtal. Pumparna blir ju inte mer effektiva vid för höga varvtal och arbetsmiljön i och utanför maskinen blir inte så jättetrevlig om motorn ska gå på 4000 rpm istället för 1500.
Ta t.ex Volvo EC140 (14 ton) som är den maskin jag suttit flest maskintimmar i. Den har en 3,9 liters turbodiesel från Cummins på våldsamma 99 hk. Under en konstant belastning på 1500 rpm ligger den motorn på ~11 liter i timmen. Lite grovt räknat är det lite mer än vad en personbil drar när den rör sig framåt. EC140 kom för 19 år sedan.
Givetvis finns det alltid rum för förbättring och el har ju bättre verkningsgrad än förbränningsmotorer och är betydligt mer angenäma att jobba med när det kommer till ljudnivån. Vad jag egentligen vill påstå är att maskinerna byggs inte som på Åkerman-tiden med 10 liters sugmotorer som behövde en massa soppa längre.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Är inte laddhybrider ett miljömässigt fiasko när det kommer till fordon? Hybridbilarnas bränslemotorer som laddar batterier ligger ju på dryga litern eller mer medan en "miljödiesel" ligger på en halv liter.
Sen ställer jag mig frågande till hur en bränslemotor > generator > batterier > elmotor > hydraulpumpar kan ha en bra verkningsgrad.
Sen ställer jag mig frågande till hur en bränslemotor > generator > batterier > elmotor > hydraulpumpar kan ha en bra verkningsgrad.
Redigerat: