8 764 läst ·
64 svar
9k läst
64 svar
Världens första elgrävmaskin
Toppen! Men jag undrar om dom tagit med utsläppen som genereras vid batteritillverkningen i kalkylen. Den missas ofta och jämför man en elbil med en motsvarande diesel så kan man ofta rulla rätt långt med dieselbilen innan man släppt ut lika mycket som elbilen gjort innan den ens lämnat fabriken.
https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/are-electric-cars-actually-worse-for-the-environment/
https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/are-electric-cars-actually-worse-for-the-environment/
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Framförallt är det när det grävs inomhus som eldrift är en fördel. Eller på andra ställen där man får problem med avgaserna från en diesel. HVO100 löser iofs mycket
Utvinningen av petroleumprodukter är klimarneutralt i jämförelse? För det näms aldrig när det tjatas om den otroligt hemska batteritillverkningen...Navarro skrev:
Toppen! Men jag undrar om dom tagit med utsläppen som genereras vid batteritillverkningen i kalkylen. Den missas ofta och jämför man en elbil med en motsvarande diesel så kan man ofta rulla rätt långt med dieselbilen innan man släppt ut lika mycket som elbilen gjort innan den ens lämnat fabriken.
[länk]
Även om man utgår från att dieseln hamnar i pumparna av ren magi så handlar det om jämförelsetal på runt 10-15 tusen mil. Typ 1/3 av den tekniska livslängden på ett fordon vilket är ganska lite, i synnerhet när man återvinner batterierna..
Helt ointressant att ta upp.
Bra synpunkt som jag inte tänkt på heller...sunnis skrev:
Utvinningen av petroleumprodukter är klimarneutralt i jämförelse? För det näms aldrig när det tjatja om den otroligt hemska batteritillverkningen...
Även om man utgår från att dieseln hamnar i pumparna av ren magi så handlar det om jämförelsetal på runt 10-15 tusen mil. Typ 1/3 av den tekniska livslängden på ett fordon vilket är ganska lite, i synnerhet när man återvinner batterierna..
Helt ointressant att ta upp.
Navarro skrev:
Oavsett elfordon eller inte så måste vi ställa om elproduktionen mot att vara mindre CO2 intensiv. Så elfordon kommer få bättre och bättre klimatprofil över tid.Navarro skrev:
Tittar man på fokuset på klimat och miljö så kommer det förmodligen vara självmord för fordonstillverkare att inte satsa klimatsmart vid produktionen av batterier och elbilar. Volkswagen, BMW, Tesla med flera satsar ju rejält på att elen till fabrikerna ska vara grön. Porsche satsar till och med på att fasaden ska absorbera NOx.
Sen tycker jag man ofta även glömmer av övriga utsläpp från avgasbilar förutom CO2, så som NOx, partiklar, oförbrända kolväten mm då många hänvisar till HVO och andra förnyelsebara bränslen osv. Det brukar heller inte talas så mycket om kallstarter i ett kallt land som Sverige, deklarerade utsläpp testas vid 20 grader. Allt under det ger sämre utsläpp, längre tid för katalysator att nå arbetstemperatur osv.