P Prodigys skrev:
Ja, middag = mitt på dagen:whistle:
När är lunch då? Sagt fel hela livet. Och vad äter man kl 17?
 
Lunch äts mellan 11 och 1430
Middag äts efter kl 18

Allt annat är fika.

Det vet ju alla, det är väl inte så svårt ;)
 
  • Haha
Cash
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lunch äts mellan 11 och 1430
Middag äts efter kl 18

Allt annat är fika.

Det vet ju alla, det är väl inte så svårt ;)
När äts kvällsmat då? Sen nattmackan!
 
H
Har kört Volvo ex2 maskin.
Finns på ett par ställen i Norge dock inte till försäljning än men den har vart i Norge i 2 år nu
 
Z zsimpey skrev:
När är lunch då? Sagt fel hela livet. Och vad äter man kl 17?
Lunch är middag på engelska. Från 17:00 och framåt är det kvällsmat
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
H
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Den var dock eldriven med kabel.
 
P Prodigys skrev:
Lunch är middag på engelska. Från 17:00 och framåt är det kvällsmat
Fantastiskt
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
wildeside
Står inget om att det ska vara batteridrivet i ämnet.
Men om den varit batteridriven skulle det behövas skapligt mycket batteri för att driva den maskinen!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Framförallt är det när det grävs inomhus som eldrift är en fördel. Eller på andra ställen där man får problem med avgaserna från en diesel. HVO100 löser iofs mycket
 
sunnis
Navarro Navarro skrev:
Toppen! Men jag undrar om dom tagit med utsläppen som genereras vid batteritillverkningen i kalkylen. Den missas ofta och jämför man en elbil med en motsvarande diesel så kan man ofta rulla rätt långt med dieselbilen innan man släppt ut lika mycket som elbilen gjort innan den ens lämnat fabriken.

[länk]
Utvinningen av petroleumprodukter är klimarneutralt i jämförelse? För det näms aldrig när det tjatas om den otroligt hemska batteritillverkningen...

Även om man utgår från att dieseln hamnar i pumparna av ren magi så handlar det om jämförelsetal på runt 10-15 tusen mil. Typ 1/3 av den tekniska livslängden på ett fordon vilket är ganska lite, i synnerhet när man återvinner batterierna..

Helt ointressant att ta upp.
 
  • Gilla
HenkeHarald och 8 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Utvinningen av petroleumprodukter är klimarneutralt i jämförelse? För det näms aldrig när det tjatja om den otroligt hemska batteritillverkningen...

Även om man utgår från att dieseln hamnar i pumparna av ren magi så handlar det om jämförelsetal på runt 10-15 tusen mil. Typ 1/3 av den tekniska livslängden på ett fordon vilket är ganska lite, i synnerhet när man återvinner batterierna..

Helt ointressant att ta upp.
Bra synpunkt som jag inte tänkt på heller... :sweat:(y)
 
H
Nä men den maskinen de länka till i artikeln är batteridriven helt.
Den som skrev överskriften har bara haft en dårlig dag
 
Navarro Navarro skrev:
Bra synpunkt som jag inte tänkt på heller... :sweat:(y)
Navarro Navarro skrev:
Bra synpunkt som jag inte tänkt på heller... :sweat:(y)
Oavsett elfordon eller inte så måste vi ställa om elproduktionen mot att vara mindre CO2 intensiv. Så elfordon kommer få bättre och bättre klimatprofil över tid.

Tittar man på fokuset på klimat och miljö så kommer det förmodligen vara självmord för fordonstillverkare att inte satsa klimatsmart vid produktionen av batterier och elbilar. Volkswagen, BMW, Tesla med flera satsar ju rejält på att elen till fabrikerna ska vara grön. Porsche satsar till och med på att fasaden ska absorbera NOx.

Sen tycker jag man ofta även glömmer av övriga utsläpp från avgasbilar förutom CO2, så som NOx, partiklar, oförbrända kolväten mm då många hänvisar till HVO och andra förnyelsebara bränslen osv. Det brukar heller inte talas så mycket om kallstarter i ett kallt land som Sverige, deklarerade utsläpp testas vid 20 grader. Allt under det ger sämre utsläpp, längre tid för katalysator att nå arbetstemperatur osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.