Elbilar har funnits ett bra tag, men nu kommer även anläggningsmaskiner med batteridrift.

Du kan läsa artikeln här: Världens första elgrävmaskin

Kasst om batteriet tar slut efter 5-6 timmar. Blir nog ingen större hit förän dom har minimum 8 timmar även om det sällan är så lång effektiv tid.

P Prodigys skrev:
Kasst om batteriet tar slut efter 5-6 timmar. Blir nog ingen större hit förän dom har minimum 8 timmar även om det sällan är så lång effektiv tid.
Är ju perfekt anledning till att stoppa och ta lunch. Synd bara att snabbladdare nog inte ofta finns att tillgå i fält. Laddar man med dieselaggregat så känns ju vitsen borta.

Det är inte det första elgrävaren. Det är den hittils största från Caterpillar. Det är möjligt att den är störst titalt sett också, men först är den inte.

Det föutsätter ju att det finns en rejäl elanslutning till bygget.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Kan man ersätta några maskiner så bra. Alla truckar är ju inte eldrivna, finns ju de som kör på diesel oxå. Allt har sitt användningsområde.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jo, men den går inte på batteri utan kabel.

Var ska jag nu sno min diesel ifrån!?? :crysmile::oops::cry:

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Du får skaffa en elbil och tjuvladda...

• Gilla
  • Haha
Asbesträdd och 5 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Är ju perfekt anledning till att stoppa och ta lunch. Synd bara att snabbladdare nog inte ofta finns att tillgå i fält. Laddar man med dieselaggregat så känns ju vitsen borta.
Middag klockan 14:00? Funkar inte;)

J
Som tidigare nämnt så är det första batteridrivna. Nätdrivna var mitt gamla jobb med och tog fram för över 10år sen. Några minigrävare som skulle användas inomhus. Och då var det heller inget nytt

R.G. LeTourneau ska använt elmotor på en del av sina vansinnesmaskiner.

P Prodigys skrev:
Middag klockan 14:00? Funkar inte;)
Lunch

Z zsimpey skrev:
Lunch
Ja, middag = mitt på dagen:whistle:

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
H
Är inte första grävaren.
Hitachi har små maskiner med batteri.
Volvo har småmaskiner med batteri.
Men detta är dock den största.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.