Håller på att bli knäpp. Ska det vara så jävla svårt att hitta lämplig färg?
Varit in hos 4, FYRA! Färgbutiker (Färgvaruhuset, Flügger, Colorama, Nordsjö) Och alla säger olika.
Har tagit med mig en fasadbit, de har gjort något test, Nordsjö och Flügger var osäkra, de kunde inte säga vad det var för färg. De rekommenderade akrylatfärg. Colorama trodde att det var en olje/akrylat hybrid, de rekommenderade akrylat. Färghuset fick jag mest förtroende för, de trodde till 99% att det var en täcklasyr, vilket ska vara en alkyd/akrylat hybrid. De rekommenderade att fortsätta med täcklasyr.
Huset är -70tals hus utan luftspalt. Då känns akrylat som de flesta rekommenderat uteslutet?
Innan vi funderat på allt detta med färgtyper var vi och köpte 90liter granitgrå färg av rusta - tillverkare Flügger, (aa står faktiskt det på burken, sluta bråka nu.) Vilket ska vara en hybridfärg. Är denna då lämplig på täcklasyr? Har mailat rusta och flügger, men de lär väl ta tid på sig att svara och fasaden står skrapad och redo att målas...
Att rustas färg är en hybrid, vilket färghandeln rekommenderade, säger ju ändå inte mycket. Är det 95% akrylat och 5% alkyd så är det ju fortfarande hybrid, men möjligen högst olämplig på fasad utan luftspalt.
Är det endast täcklasyr som gäller? Eller ska rustas ''hybridfärg'' funka?
https://www.rusta.com/se/sv/fasadfarg-premium-p10401307.aspx
Varit in hos 4, FYRA! Färgbutiker (Färgvaruhuset, Flügger, Colorama, Nordsjö) Och alla säger olika.
Har tagit med mig en fasadbit, de har gjort något test, Nordsjö och Flügger var osäkra, de kunde inte säga vad det var för färg. De rekommenderade akrylatfärg. Colorama trodde att det var en olje/akrylat hybrid, de rekommenderade akrylat. Färghuset fick jag mest förtroende för, de trodde till 99% att det var en täcklasyr, vilket ska vara en alkyd/akrylat hybrid. De rekommenderade att fortsätta med täcklasyr.
Huset är -70tals hus utan luftspalt. Då känns akrylat som de flesta rekommenderat uteslutet?
Innan vi funderat på allt detta med färgtyper var vi och köpte 90liter granitgrå färg av rusta - tillverkare Flügger, (aa står faktiskt det på burken, sluta bråka nu.) Vilket ska vara en hybridfärg. Är denna då lämplig på täcklasyr? Har mailat rusta och flügger, men de lär väl ta tid på sig att svara och fasaden står skrapad och redo att målas...
Att rustas färg är en hybrid, vilket färghandeln rekommenderade, säger ju ändå inte mycket. Är det 95% akrylat och 5% alkyd så är det ju fortfarande hybrid, men möjligen högst olämplig på fasad utan luftspalt.
Är det endast täcklasyr som gäller? Eller ska rustas ''hybridfärg'' funka?
https://www.rusta.com/se/sv/fasadfarg-premium-p10401307.aspx
Varit hos ytterligare 2 Flugger idag, 1 caparol, 1 färghuset... Börjar få slut på färghandlare i Stockholmsförorter...
Alla säger olika, och jag blir tokig. Vår färg stämmer överens med både akrylat, och alkyd
-Den kritar något, gnuggar man fingret på otvättad panel blir man gul som färgen. Där vi tvättat fasaden blev tvättvattnet gult.
-Färgen är väldigt elastisk, flagor går att böja utan hinder.
-Man kan dra bort stora bitar/flagor av färgen på fasaden.
-T-röd gör att trasan blir ordentligt gul, och färgen på panelen känns något mjukare, men INTE klibbig. Testade på ytor jag vet är akrylat, det blev ju jätteklibbigt.
-Lacknafta gör ingenting på färgen.
-När jag slipar med 60/120korn sandpapper anser jag att det blir damm. Lite fastnar i pappret men går att skaka bort, drar jag fingret där jag slipat blir jag väldigt gul.
2 av dagens färghandlar körde en jäkla massa vätskor på panelen, lovade dyrt och heligt att det var akrylat.
En annan färgbutik gjorde sina tester, lovade på sin yrkesstolthet att det var täcklasyr, och att vi endast ska använda täcklasyr vid ommålning.
Vad fan gäller???
Trodde att skrapandet skulle vara jobbigast med att måla, inte välja färgtyp...
Alla säger olika, och jag blir tokig. Vår färg stämmer överens med både akrylat, och alkyd
-Den kritar något, gnuggar man fingret på otvättad panel blir man gul som färgen. Där vi tvättat fasaden blev tvättvattnet gult.
-Färgen är väldigt elastisk, flagor går att böja utan hinder.
-Man kan dra bort stora bitar/flagor av färgen på fasaden.
-T-röd gör att trasan blir ordentligt gul, och färgen på panelen känns något mjukare, men INTE klibbig. Testade på ytor jag vet är akrylat, det blev ju jätteklibbigt.
-Lacknafta gör ingenting på färgen.
-När jag slipar med 60/120korn sandpapper anser jag att det blir damm. Lite fastnar i pappret men går att skaka bort, drar jag fingret där jag slipat blir jag väldigt gul.
2 av dagens färghandlar körde en jäkla massa vätskor på panelen, lovade dyrt och heligt att det var akrylat.
En annan färgbutik gjorde sina tester, lovade på sin yrkesstolthet att det var täcklasyr, och att vi endast ska använda täcklasyr vid ommålning.
Vad fan gäller???
Vill helst inte köra akrylat då fasaden saknar luftspalt. Så om det är en täcklasyr så kör jag ju gärna vidare på det. Men om det är en akrylat sedan tidigare så får man väl helt enkelt göra det bästa av situationen och grunda ordentligt med en alkydgrund?...A AG A skrev:
Att det låter som en akrylat, är det just för att den är så böjlig och elastisk? Tycker ju att det också är motsägelsefullt när det kritar, t-röd inte klibbar, och det dammar när jag slipar färgen.
Framförallt hur den lossnar och hur böjlig den är. Akrylat kan också börja krita då den blivit lite till åren.S StorBagaren skrev:Vill helst inte köra akrylat då fasaden saknar luftspalt. Så om det är en täcklasyr så kör jag ju gärna vidare på det. Men om det är en akrylat sedan tidigare så får man väl helt enkelt göra det bästa av situationen och grunda ordentligt med en alkydgrund?...
Att det låter som en akrylat, är det just för att den är så böjlig och elastisk? Tycker ju att det också är motsägelsefullt när det kritar, t-röd inte klibbar, och det dammar när jag slipar färgen.
Hursomhelst spelar det mindre roll, anser jag. Oavsett vad du målar med nästa gång, så ligger det en akrylat utan luftspalt under. Om du inte skrapar något infernaliskt mycket, vilket är onödigt. Men som du ändå förstått så kan du ju använda nästan vilket sorts färg du vill nästa gång. Egentligen enbart slamfärg och silikat som är olämpligt.
Ett tips, som jag själv gjort på mitt hus, är att måla med Falu Rödfärg Fasad. En typ av linoljebaderad färg, som fungerar på de flesta underlag. Jag själv hade en 20 år gammal akrylat innan. Jag drog bara bort det värsta med högtryckstvätt. Därefter sprutmålade jag den nya.
Men det finns som sagt många andra bra färgalternativ.
Tacksam för tipset, ska kika på Falu färgen.A AG A skrev:Framförallt hur den lossnar och hur böjlig den är. Akrylat kan också börja krita då den blivit lite till åren.
Hursomhelst spelar det mindre roll, anser jag. Oavsett vad du målar med nästa gång, så ligger det en akrylat utan luftspalt under. Om du inte skrapar något infernaliskt mycket, vilket är onödigt. Men som du ändå förstått så kan du ju använda nästan vilket sorts färg du vill nästa gång. Egentligen enbart slamfärg och silikat som är olämpligt.
Ett tips, som jag själv gjort på mitt hus, är att måla med Falu Rödfärg Fasad. En typ av linoljebaderad färg, som fungerar på de flesta underlag. Jag själv hade en 20 år gammal akrylat innan. Jag drog bara bort det värsta med högtryckstvätt. Därefter sprutmålade jag den nya.
Men det finns som sagt många andra bra färgalternativ.
Var till en ny colorama idag, jättetrevlig herre. Även han kunde konstatera att den självklart innehåller akrylat. Men samma gällde även han, han visste inte om det var en ren akrylat eller en akrylförstärkt täcklasyr....
Vi vill ju självklart fortsätta använda täcklasyr OM det är det som målats tidigare, panelen har mått bra av det i 52år. Men det finns ingen som kan säga om det är ren akrylat eller akrylatförstärkt täcklasyr.
Det finns ingen kemikalie som löser alkyd? Om inte den kemikalien reagerar är det ju en ren akrylat som sitter nu. Vi har provat lacknafta, det hände inget. Men om jag förstår det rätt så betyder det endast att den är vattenbaserad. Det kan ju likt förbannat vara en vattenbaserad alkyd
Ser ut att bli någon hybridfärg, högst oklart vad vi har på kåken...
Vill gärna ha så mycket alkyd i färgen som möjligt för att få god vattenavvisande effekt, finns det något knep att se detta?
Tex Rustas hybrid har övermålningstid på 6h, medans Demidekk ultimate har 2h. Om jag förstått saken rätt så har oljefärger oftast mycket längre torktider. Kan man anta att Rustas hybrid har större andel alkyd då?
Vill gärna ha så mycket alkyd i färgen som möjligt för att få god vattenavvisande effekt, finns det något knep att se detta?
Tex Rustas hybrid har övermålningstid på 6h, medans Demidekk ultimate har 2h. Om jag förstått saken rätt så har oljefärger oftast mycket längre torktider. Kan man anta att Rustas hybrid har större andel alkyd då?
Visste väl att jag fotade den gamla burken som stod i huset när vi flyttade in, synd bara att jag inte hittade bildfan när det var dags att måla
Oljetäckfärg förstärkt med akrylat. Jaja, huset är redan ommålat med Demidekk Ultimate så det är lite sent att välja ''rätt'' färg nu.
Om någon läser den här tråden i framtiden, fota eller skriv upp namnet på gamla färgburken. Kommer hjälpa er vid nästa ommålning
Om någon läser den här tråden i framtiden, fota eller skriv upp namnet på gamla färgburken. Kommer hjälpa er vid nästa ommålning
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det bara hos mig som mössen varit aktiva i sommar?
Fritidshus -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Vad kan jag göra när 3-4 veckor blir 3-4 månader hos Bygghemma.se?
Juridik -
Premiär Husdrömmar 2024 - återbesök hos deltagare som blivit klara
Artikelkommentarer -
Lekstuga hos grannen inom 4 meters radie mot vår tomt
Lösvirke & Timmerhus