Har en Nibe VVM S325 luft-vattenpump, bor i en tvåplansvilla med sisådär 14 radiatorer.

"Rätt" tryck i klimatsystemet ska vara 1 bar men jag har nyligen märkt att trycket varierar mycket från dag till dag, från runt 0,5 till 1,5 bar samma dag. Har fyllt på vatten i systemet ett par gånger senaste tiden.

Jag får dock inget felmeddelande på värmepumpen, allt funkar bra enligt den.

Idag var trycket ändå nere på 0,4 bar och jag hörde ett porlande ljud från rören. Lyssna på bifogad fil så kan ni höra ljudet själva.

1. Vad tror ni, är det luft i rören och är det därför trycket varierar?

2. Vad är sannolikaste problemet med systemet och (hur) kan jag åtgärda det själv?
Har tömt smutsfiltret innan och är rätt novis i övrigt, men att tillkalla servicetekniker går enl min erfarenhet på minst 4-5000 spänn inkl utkörning... 😵

Redigerat:
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
T
Sannolikt så är det dåligt med luft i expansionskärlet.
Relativt enkelt att åtgärda själv med en tryckmätare och en cykelpump 😶

T tobbetk skrev:
Sannolikt så är det dåligt med luft i expansionskärlet.
Relativt enkelt att åtgärda själv med en tryckmätare och en cykelpump 😶
Tack,

Du menar expansionskärlet som sitter inuti pumpens innedel? Kommer det in luft i ledningarna om det är dåligt med luft i expansionskärlet? Får kolla manualen vad som står om att göra dessa åtgärder.

Nån som har andra teorier om vad som kan vara fel?

Jag följer gärna med i tråden här! Jag har väldigt nyligen köpt ett hus med en Nibe VVMS320 pump ...

Jag kollade med Perplexity nu och det är samma tekniska innanmäte, men rören kommer in från olika håll.
Min enhet ska vara från 2024. Jag har ännu inte rört något sen jag övertog huset. Säljaren hade ställt in värmen på 15 grader och jag har låtit det vara samma.

Jag är intresserad av det du skriver om! :-) Jag vill kolla vatten för det bubblar i rören, även efter jag har luftat!
Jag bor inte i huset, jag är där ibland.

Jag har också runt 14 radiatorer ... jag ska räkna. Jag har golvvärme i badrummet och i entrén.

* * * *
Svar från Perplexity . ai

Nibe VVM S320 och VVM S325 är inomhusmoduler för Nibes S-serie luft-vattenvärmepumpar, med liknande funktioner som inbyggd varmvattenberedare, eltillsats och smart styrning. Huvudskillnaden ligger i röranslutningarnas placering, vilket påverkar installationen. VVM S325 är något högre för att rymma bottenanslutningar.

Röranslutningar​

VVM S320 har toppanslutna rör, där anslutningarna kommer från ovansidan. VVM S325 använder istället bottenanslutningar, vilket underlättar vissa installationer men kräver mer höjd.

Tekniska specifikationer​

Båda modellerna har 178 liters varmvattenberedare, 9 kW eltillsats och måtten 1800 mm hög, 600 mm bred och 622 mm djup för S320 (S325 är marginellt högre). De drivs på 400V 3N~50Hz och är kompatibla med samma utomhusenheter som F2040 och F2120

Bästa svaret

Du har ett expansionskärl i din vvm, det är det du ska kolla lufttrycket i. Om du har för lite luft/alldeles för mycket luft, eller ingen lufttryck alls, då agerar kärlet stumt, och då får du stora svängningar. Du fyller vatten till 1 bar, pannan värmer vattnet och trycket går över 1,5 bar, säkerhetsventilen öppnar och släpper ut övertryck, pannan slutar värma, då är trycket helt plötsligt 0,5 bar, du fyller igen och allt upprepar sig. Meningen med kärlet är att det ska ta upp svängningarna i trycket och hålla det stabilt. töm system tills trycket är 0. pumpa i luft, släpp ut vatten igen tills tryck är 0 och kolla vad du har för förtryck. Förtrycket bör ligga på 0,3-0,5 bar

• Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett fint svar! Det var inte menat till mig, men jag är i samma eller liknande, situation!
Jag ska läsa på lite... men din rekommendation hjälper mig långt och jag vet vad jag ska titta efter och vad som kan trassla!

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Du har ett expansionskärl i din vvm, det är det du ska kolla lufttrycket i. Om du har för lite luft/alldeles för mycket luft, eller ingen lufttryck alls, då agerar kärlet stumt, och då får du stora svängningar. Du fyller vatten till 1 bar, pannan värmer vattnet och trycket går över 1,5 bar, säkerhetsventilen öppnar och släpper ut övertryck, pannan slutar värma, då är trycket helt plötsligt 0,5 bar, du fyller igen och allt upprepar sig. Meningen med kärlet är att det ska ta upp svängningarna i trycket och hålla det stabilt. töm system tills trycket är 0. pumpa i luft, släpp ut vatten igen tills tryck är 0 och kolla vad du har för förtryck. Förtrycket bör ligga på 0,3-0,5 bar
Tack för svaret! Jag får undersöka. Får man mecka med sådant själv eller försvinner NIBE's garanti då tror ni?

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Jag är också intresserad av dessa saker, samt även intresserad av att inte äventyra garantin!
Det står ett telefonnummer i panelen på den jag har. Jag utgår från att det är leverantören / installatören. Jag ska ta reda på den saken!

Så här skriver Perplexity, som har koll på många saker, inte allt dock, om din fråga:
Ja, du kan utföra enklare underhåll som att justera lufttrycket i expansionskärlet på din NIBE VVM S320 själv, men det är bäst att vara försiktig för att inte riskera garantin. NIBE lämnar generellt 3 års garanti på värmepumpen, som kan förlängas med trygghetsförsäkring upp till 16 år för luft/vattensystem, men obehöriga ingrepp kan ogiltiggöra den.

Garantivillkor

NIBEs garanti gäller under förutsättning att installation och underhåll följer tillverkarens instruktioner, ofta via certifierad installatör. Installatörshandboken för VVM S320 nämner inte explicit att självjustering av expansionskärl (som har 10 liters volym och rekommenderat förtryck på 0,3–0,5 bar) ogiltiggör garantin, men skador från felaktig hantering täcks inte.

Rekommendationer

Kontrollera förtrycket enligt manualen: töm systemet till 0 bar, pumpa luft till 0,3–0,5 bar (beroende på systemhöjd), och fyll sedan på vatten. Ring NIBE support eller auktoriserad servicetekniker först för råd – de kan bekräfta om ditt ingrepp påverkar garantin. Forum som Varmepumpsforum rapporterar att många justerar själva utan problem, men professionell hjälp undviker risker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.