Jag är "nybörjare" på hydropress (nåja sedan två år). Är det normalt att vattentrycket varierar kraftigt? Det kommer väldigt beskedligt med vatten innan vattenpumpen startar vid 2 bar. Särskilt när man duschar märks att trycket går från stilla vårregn till stickande störtskur när pumpen går igång. Jag har kollat att förtrycket är cirka 1,8 bar men kan det vara något fel på hydropressen? Det står visserligen "max precharge 1,5 bar" på den men hur exakt måste det vara? Cykelpumpen visar inte så exakt. Blå expanderingskärl för vattensystem ansluten med kopparledningar i en oavslutad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Spannen
  • Laddar…
Har du prövat att öka starttrycket? Så pumpen startar vid högre lägsta tryck.

Grylf Grylf skrev:
Har du prövat att öka starttrycket? Så pumpen startar vid högre lägsta tryck.
Det har jag inte. 2 bar starttryck verkar vara vanligt så jag tänkte att det kan vara något annat.

Det ska vara så på den modellen, tyvärr. Eftersom en hydropress är ett litet kärl jämfört med en hydrofor, så blir det kraftiga trycksvängningar när pumpen måste gå oftare.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det har jag inte. 2 bar starttryck verkar vara vanligt så jag tänkte att det kan vara något annat.
Kostar inget att testa.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Kostar inget att testa.
Ska testa. Men det blir inte bra om pumpen går för ofta då det är en bullrig rackare.

B
Det är ju inte jättedyrt att köpa en tank till, för att få längre gångtider om det är ett problem.
https://amzn.eu/d/92hraL7

3 bar låter lite högt. Är rören klena eller är något igensatt? Järnrör i systemet?

ClasseClas
En tryckintervall på 2-4 bar eller 2,5 till 4,5 bar är nog ganska vanligt för den här typen av system. Du kan höja till- och frånslagstryck lite grann som nämnts tidigare.

ClasseClas
Du kan även göra ren alla silar till kranar o duschblandare. Det kan samlas lite bös vartefter med egen brunn.