Jag är "nybörjare" på hydropress (nåja sedan två år). Är det normalt att vattentrycket varierar kraftigt? Det kommer väldigt beskedligt med vatten innan vattenpumpen startar vid 2 bar. Särskilt när man duschar märks att trycket går från stilla vårregn till stickande störtskur när pumpen går igång. Jag har kollat att förtrycket är cirka 1,8 bar men kan det vara något fel på hydropressen? Det står visserligen "max precharge 1,5 bar" på den men hur exakt måste det vara? Cykelpumpen visar inte så exakt. Blå expanderingskärl för vattensystem ansluten med kopparledningar i en oavslutad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Spannen
  • Laddar…
Har du prövat att öka starttrycket? Så pumpen startar vid högre lägsta tryck.

Grylf Grylf skrev:
Har du prövat att öka starttrycket? Så pumpen startar vid högre lägsta tryck.
Det har jag inte. 2 bar starttryck verkar vara vanligt så jag tänkte att det kan vara något annat.

Det ska vara så på den modellen, tyvärr. Eftersom en hydropress är ett litet kärl jämfört med en hydrofor, så blir det kraftiga trycksvängningar när pumpen måste gå oftare.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det har jag inte. 2 bar starttryck verkar vara vanligt så jag tänkte att det kan vara något annat.
Kostar inget att testa.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Kostar inget att testa.
Ska testa. Men det blir inte bra om pumpen går för ofta då det är en bullrig rackare.

B
Det är ju inte jättedyrt att köpa en tank till, för att få längre gångtider om det är ett problem.
https://amzn.eu/d/92hraL7

3 bar låter lite högt. Är rören klena eller är något igensatt? Järnrör i systemet?

ClasseClas
En tryckintervall på 2-4 bar eller 2,5 till 4,5 bar är nog ganska vanligt för den här typen av system. Du kan höja till- och frånslagstryck lite grann som nämnts tidigare.

ClasseClas
Du kan även göra ren alla silar till kranar o duschblandare. Det kan samlas lite bös vartefter med egen brunn.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ska vara så på den modellen, tyvärr. Eftersom en hydropress är ett litet kärl jämfört med en hydrofor, så blir det kraftiga trycksvängningar när pumpen måste gå oftare.
Nej, storleken på tryckvariationen blir inte större med ett mindre kärl. Men det svänger snabbare. Det är start och stoppttyck som avgör hur stor skillnad det blir.

B BSOD skrev:
Det är ju inte jättedyrt att köpa en tank till, för att få längre gångtider om det är ett problem.
[länk]

3 bar låter lite högt. Är rören klena eller är något igensatt? Järnrör i systemet?
De som används dagligen är kopparrör som verkar OK. Till övervåningen är det gamla järnrör från kanske 60-talet. Där är trycket nästan obefintligt beroende på både höjden och möjligen igensatta rör.

B
imported_Benno imported_Benno skrev:
De som används dagligen är kopparrör som verkar OK. Till övervåningen är det gamla järnrör från kanske 60-talet. Där är trycket nästan obefintligt beroende på både höjden och möjligen igensatta rör.
Om det är det som gör att 3bars behövs skulle jag försöka rensa det. T.ex. ta bort några kopplingar och backspola eller mekaniskt göra rent med rensutrustning. Gamla järnrör brukar plugga igen nästan helt med tiden.

(Känns även som 60år gamla järnrör kan orsaka en vattenskada, ni borde egentligen byta ut dem...)

D Daniel 109 skrev:
Nej, storleken på tryckvariationen blir inte större med ett mindre kärl. Men det svänger snabbare. Det är start och stoppttyck som avgör hur stor skillnad det blir.
Det blir hur som helst en upplevd skillnad mellan liten hydropress och stor hydrofor. Om du tappar ur 2 liter vatten i duschen och trycket sjunker från 4 bar till 2 bar och pumpen startar igen, kommer det upplevas som behagligare att du tappar ur 12 liter vatten i duschen och trycket sjunker från 4 bar till 2 bar och pumpen startar igen.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Denna hydropress motsvarar en 150 liters hydrofor.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Denna hydropress motsvarar en 150 liters hydrofor.
Fast det är inte en 150-liters hydrofor. Finns det plats är en hydrofor alltid att föredra framför den mindre hydropressen. Jag talar av personlig erfarenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.