Hej, min Husqvarna kyl med kolsyrepatron från 2008 tickar på, men patronerna har varit lite problem - alltid kört med AGA men nu när jag bytte på OK fick jag en sådan här i utbyte, någon som provat denna? Finsk tillverkare som jag inte känner till.

Mysoda CO2-patron från Finland, 425 g, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O olof63 skrev:
Hej, min Husqvarna kyl med kolsyrepatron från 2008 tickar på, men patronerna har varit lite problem - alltid kört med AGA men nu när jag bytte på OK fick jag en sådan här i utbyte, någon som provat denna? Finsk tillverkare som jag inte känner till.

[bild]
Ska vara biologiskt framställd koldioxid av restprodukter från skogsindustrin. Dessutom är det väl bra med en konkurrent till SodaStream och Wasser Max som både ägs av samma israeliska bolag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bra med konkurrens, jag undrar mest om någon medmgamla elux eller husqvarna imbyggda kolsyresystemet provat utan problem? precis bytt till en fräsch aga flaska…

O olof63 skrev:
Bra med konkurrens, jag undrar mest om någon medmgamla elux eller husqvarna imbyggda kolsyresystemet provat utan problem? precis bytt till en fräsch aga flaska…
Har svårt att tänka mig några betydande skillnader då alla patroner på marknaden innehåller samma livsmedelsgodkända kolsyra, flera av märkena fylls vid samma anläggning och det är svårt att tänka sig någon mer generisk produkt än denna. Den patron du visar är väl ganska ny på den svenska marknaden men jag tror du kan använda den med full trygghet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det mesta av livsmedelsklassade koldioxiden är ursprungligen luft-koldioxid som biprodukt i framställning av svetsgaser som syre, argon, neon mfl. och vid tillverkningen av väldigt stora mängder med flytande kväve som används inom industrin.

Att ta koldioxid från andra källor som jäsningsgaser från tex. bryggerinäringen (där enorma mängder nästa ren koldioxid avgår från jäsnings-kärlen) är besvärligt då koldioxid är väldigt bra transportör av olika doftämnen och oönskade odörer och väldigt besvärlig att rena från dem i efterhand så att det inte följer med i gasen och lukt/smaksätter drycken man senare kolsyrar - tänk en touch av finkeloljedoft/smak i det man kolsyrar...

koldioxid är idag vanligt använd som extraktionsmedel för att få ut oljor, dofter och annat från olika biomaterial då dess kritiska punkt är runt 30 grader C vid runt 70 bar tryck, istället för extraktionsmedel man använde förr som olika naftaprodukter som bensin och annat för att ex. lösa ut olja från frön.

---

Soda stream hade för ett antal år sedan bekymmer med en batch sådan koldioxid som var kontaminerad med andra luktämnen i ytterst låg halt men ändå så att folk reagerade.

Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Det man måste se upp är är att man inte tar soda streams fåneri med 'quick connect' flaskor av misstag - förvisso förmodligen ännu inte tillgänglig hos 3'-parts fyllare av CO2 ännu.

och detta gäller också i val av nya kolsyrningsapparat att de passar (ev. med adapter) med de gamla sortens flaskor, i längden vill man inte betala utpressningspriserna för just sodastreamflaskorna när man får samma produkt för betydligt mindre pris från alternativa leverantörer.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:

[bild]
MySoda har övertagit AGA/Lindes konsumentsida med kolsyrepatroner. 👍🏻

B Bitterhetsakademin skrev:
Har svårt att tänka mig några betydande skillnader då alla patroner på marknaden innehåller samma livsmedelsgodkända kolsyra, flera av märkena fylls vid samma anläggning och det är svårt att tänka sig någon mer generisk produkt än denna. Den patron du visar är väl ganska ny på den svenska marknaden men jag tror du kan använda den med full trygghet.
betydande skillnader på anslutnigen där flaskan ansluter till adapter

O olof63 skrev:
vi ser ju tyvärr inte öppningen på bilden

Ska vara biologiskt framställd koldioxid av restprodukter från skogsindustrin. Dessutom är det väl bra med en konkurrent till SodaStream och Wasser Max som både ägs av samma israeliska bolag.
är det bättre eller sämre än om det skulle vara hamas bolag

returen returen skrev:
betydande skillnader på anslutnigen där flaskan ansluter till adaptern.
returen returen skrev:
är det bättre eller sämre än om det skulle vara hamas bolag
Beror väl på om man vill stödja Israels fullskalig folkmord eller ej.

• Älska
Intet
  • Laddar…
Beror väl på om man vill stödja Israels fullskalig folkmord eller ej.
inte att stödja hamas oprovocerade mord på civila och deras kidnappning av oskyldiga?

returen returen skrev:
inte att stödja hamas oprovocerade mord på civila och deras kidnappning av oskyldiga?
Ett fördömande av en stat som mördat minst femtio gånger fler oskyldiga och som dessutom säger sig vara en demokrati innebär inte ett stöd för Hamas. Sedan har jag svårt att se vad jag som privatperson i Sverige kan undvika att köpa för att bojkotta Palestina.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ett fördömande av en stat som mördat minst femtio gånger fler oskyldiga och som dessutom säger sig vara en demokrati innebär inte ett stöd för Hamas. Sedan har jag svårt att se vad jag som privatperson i Sverige kan undvika att köpa för att bojkotta Palestina.
okey
så hur många man mördar sätter otrevligheten
bäst om man då kan mörda alla två ggr?

O olof63 skrev:

[bild]
Förstår frågeställningen med tanke på kylskåpets mässingsadapter som är rätt kinkig. Hur har det gått för dig? Har du börjat använda mysoda-flaskan?

Jag står precis inför samma dilemma med mitt kylskåp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.