Hej
Skall byta ut en 3-fas spis till inbyggnadsugn och häll. Men det fanns 2st varianter på hällen, se nedan.
Någon som kan säga vilken häll som är lämplig att använda?
Gäller en lägenhet byggår 1991 så utgår att nolla finns framdraget, men annars dras det fram.
Skall byta ut en 3-fas spis till inbyggnadsugn och häll. Men det fanns 2st varianter på hällen, se nedan.
Någon som kan säga vilken häll som är lämplig att använda?
Gäller en lägenhet byggår 1991 så utgår att nolla finns framdraget, men annars dras det fram.
Siemens IQ100 EU611BEB6E
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens IQ100 EU611BEB5E
Logga in
Skapa konto
Den övre alla dar i veckan eftersom du har 3-fas. Den nedre ser ut att vara en en-fas häll utifrån de bilder du redovisar. Den kommer att behöva en större säkring än den övre för att kunna leverera lika stor effekt alt. kan inte leverera lika stor effekt eftersom det max går att ha 16A säkring.
Redigerat:
5E verkar vara enfas, 6E tvåfas+N. Du som har trefas i uttaget bör välja 6E, annars kommer du kunna poppa popcorn i proppskåpet.
För övrigt är detta en av Siemens fulmodeller med begränsad effekt (4600W). En riktig tvåfas-häll bör vara på minst 7000W.
För övrigt är detta en av Siemens fulmodeller med begränsad effekt (4600W). En riktig tvåfas-häll bör vara på minst 7000W.
Mitt första val var Electrolux HOI625S, men såg i betygen att många var missnöjda med den pga ojämn värme och surrand ljud. Men även med 4600W gissar jag att det är ett lyft för sonen jämfört med en 30 år gammal spis.zarkov skrev:
Eller förespråkar du ändå Electroluxen? Nedan kopplingschema på den, antar att den går att köra med 3-fas?
Om jag har förstått det rätt så kan man använda 2-faser till hällen och en fas till ugnen så jag antar att jag då ska gå på de som går att köra 3fas med, alltså den första siemens hällen eller Electroluxen som jag tolkar går att köra både 400 och 230.
Logga in
Skapa konto
Ingen aning. Jag är nöjd med min egen Elux-häll men jag vet inget om den du tittat på. Råd&Rön brukar ha vettiga tester, om man bortser från det faktum att de ofta testar en apparat i tre färger som om de vore tre olika apparater.
Känns som pest eller kolera.
Varför måste det vara någon av dessa två?
Jag vet inte hur denna är, men det är samma prisklass:
https://www.power.se/vitvaror/matla...2f8vAw6X_cygXRyR923cqsKUk5euMC2RoCxFUQAvD_BwE
Varför måste det vara någon av dessa två?
Jag vet inte hur denna är, men det är samma prisklass:
https://www.power.se/vitvaror/matla...2f8vAw6X_cygXRyR923cqsKUk5euMC2RoCxFUQAvD_BwE
Japp.Kåjak skrev:
Men rättare beskrivning är två separata hällar ihopbyggda i gemensamt hölje som vardera drivs med 230 volt.
Det blir illustrerat genom att det finns en Neutral anslutning per fas L.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 691 inlägg
Hans gamla spis har ungefär 11 000 W varav 2/3 går till plattorna. Att få en häll med 4600 W är alltså en klar försämring (halvering av maxeffekten).Kåjak skrev:
Du behöver kolla upp angiven maxeffekt och inte bara kopplingsscheman. Man kan inte lita på att en häll som i praktiken bara använder 1 fas inte har ett kopplingsschema med anslutning för 2 faser. Hällen ska ha, som zarkov skrev, en effekt på minst 7000 W.
Då har jag införskaffat den som rekommenderades istället Siemens iQ100 EH651BEB6E.
Nu är bara frågan hur den och inbyggnadsugnen skall kopplas. Har nu fotat befintligt uttag samt skylt på befintlig spis. Kommer det gå att köra 2 faser till häll och dra en till ugnen?
Nya hällen:
Befintlig spis och uttag:
Nu är bara frågan hur den och inbyggnadsugnen skall kopplas. Har nu fotat befintligt uttag samt skylt på befintlig spis. Kommer det gå att köra 2 faser till häll och dra en till ugnen?
Nya hällen:
Logga in
Skapa konto
Befintlig spis och uttag:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oklart vad du vill göra men du måste hiva den gamla sladden och stickproppen (eftersom nollan saknas) och införskaffa ett modernt perilexsladdställ med fem ledare. Pluggar du in ett sånt med rätt koppling funkar hällen.
Vad som också borde göras är en installation av ett integrerat dubbeluttag med dels ett fullkopplat perilex, dels ett schuko, där man ser till att den fasen som inte används av hällen (L3) går till schuko.
Vad som också borde göras är en installation av ett integrerat dubbeluttag med dels ett fullkopplat perilex, dels ett schuko, där man ser till att den fasen som inte används av hällen (L3) går till schuko.
Eftersom du byter från en kombinerad med en stickpropp till två separata enheter med varsin stickpropp behöver du även byta uttaget på väggen.
Det allra enklaste måste vara att montera ett kombouttag, vilket förutsätter att båda enheterna fortfarande står på samma fysiska plats som din gamla spis.
Om man skelar lite så kan man få det till att man enkom byter ut ett befintligt uttag till ett nytt likadant, vilket du får göra som lekman. Enligt beskrivningen är uttaget färdigkopplat invändigt vilket innebär att du ansluter på en kopplingsplint och därmed inte kan koppla fel om du bara sätter jord och neutral på rätt ställen.
Om din nya häll och ugn inte ska vara på samma ställe så blir det en annan historia, då får du ta in en elektriker.
https://www.elbutik.se/product.html...770yxtBMQk6gGwUxozcpfeH-AxYwY-ssaAkWVEALw_wcB
Det allra enklaste måste vara att montera ett kombouttag, vilket förutsätter att båda enheterna fortfarande står på samma fysiska plats som din gamla spis.
Om man skelar lite så kan man få det till att man enkom byter ut ett befintligt uttag till ett nytt likadant, vilket du får göra som lekman. Enligt beskrivningen är uttaget färdigkopplat invändigt vilket innebär att du ansluter på en kopplingsplint och därmed inte kan koppla fel om du bara sätter jord och neutral på rätt ställen.
Om din nya häll och ugn inte ska vara på samma ställe så blir det en annan historia, då får du ta in en elektriker.
https://www.elbutik.se/product.html...770yxtBMQk6gGwUxozcpfeH-AxYwY-ssaAkWVEALw_wcB
Klicka här för att svara