Mina största effekttoppar (per timme) är:
1) elbilsladdning
2) bastubad
3) varmvattenproduktion
4) uppvärmning (främst LLVP, men även FLVP till viss del)
5) matlagning (när man har många gäster och lagar flera rätter så drar det ofta iväg)
6) Torktumlare

Notera att 5 utav 6 är uppvärmning av olika slag.

1, 3, 4 är de som går att smeta ut i tid. Det gör jag redan, men inte pga effekt utan pga elpriserna.

2 går att avstå helt (om man inte, som min fru, är bördig från Finland). 6 går också att avstå helt.

5 går att minska genom att planera vilken mat man lagar.

pacman42 pacman42 skrev:
Mina största effekttoppar (per timme) är:
1) elbilsladdning
2) bastubad
3) varmvattenproduktion
4) uppvärmning (främst LLVP, men även FLVP till viss del)
5) matlagning (när man har många gäster och lagar flera rätter så drar det ofta iväg)
6) Torktumlare

Notera att 5 utav 6 är uppvärmning av olika slag.

1, 3, 4 är de som går att smeta ut i tid. Det gör jag redan, men inte pga effekt utan pga elpriserna.

2 går att avstå helt (om man inte, som min fru, är bördig från Finland). 6 går också att avstå helt.

5 går att minska genom att planera vilken mat man lagar.
Hej pacman42

Jag har en bastu där vi idag torkar tvätt med luftavfuktare, fungerar elenergieffektivt. Men skulle jag börja med bastubad sedan jag fått effekttariffer då kan det kosta extra.

Samma sak så räknar jag med att om jag skaffar elbil och laddar hemma så kan det innebära att effekttariffen kan innebära extra kostnader.

Men det får jag kalkylera med om/när jag väljer bastu och elbilsladdning hemma.

Varmvatten och uppvärmning får jag via en bergvärmepump utan elspets. För uppvärmning klarar värmepumpen sig med ca 5,3 kW vid dimentionerande utetemperatur (-34 grader).

Jag får så småningom se om matlagning eller sammanlagring av laster synns i effekttariffens debitering.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Har du konstaterat att köket, eller din tvättmaskin/diskmaskin innebär höga effektuttag (medeleffekt sett över en timme)?

De som bor i villor har med en start för ett 20-tal år sedan i många fall minskat sin elanvändning och i många fall minskat effektflödet i elnätet.

Ett trendbrott i det fallet är dock exempelvis elbilsladdning och solcellsinstallationer där den förstämda främst kan ge kostsamma effekttoppar och den senare dessutom omvänd effektriktning.

Även installationer av luft-luftvärmepumpar som visserligen har minskat det årliga elenergibehovet men bibehållit toppeffektbehovet vid kraftig kyla kan ge kostsamma effekttoppar vid effektavgifter.

Däremot så innebär kaffekokning, te-bryggning, att steka och koka mat samt tvättmaskin och diskmaskin inte så långa och kostsamma effekttoppar om vi debiteras efter timvärden med effekttaxa.

Vi får räkna med att elbilsladdning, och elvärmebehov (eller stöd till luft-luftvärmepump) samt inmatning från solcellsinstallationer kan vara det ökar toppeffekten i elnätet och som vi kan få betala extra för.

Tänker vi som elanvändare ors för och planerar så kan vi i många fall begränsa de hotande kostnadsökningarna i de distributionsnät som redan är uppbyggda till våra hus. Men då gäller det främst att undvika att elnätsbolagen måste förstärka elnäten en kostnad som enligt EI skall betalas av den som orsakat kostnaden.
Hej Martin, ja det är konstaterat att köket står för det mesta av de oundvikliga effekttopparna hos oss under effekt-tarifftid. Laga mat vill vi inte göra mellan 20 - 07 typiskt, och det går åt en del effekt när vi drar igång långkok och större operationer. Vi gillar iofs att köra med gasplattor vilket håller nere effekttopparna, men det blir ändå en del.

Har skaffat mig bra koll på vad som drar, hur mycket och hur länge, samt verifierat mot elnätsbolagets uppgifter som stämmer fint. Elnätsbolagets nya debiteringsmodeller ger starka incitament att hålla nere topplasterna under tariff-tider, och att "smeta ut" laster så gott det går under tarifftid. Tex kan det vara idé att stänga av LLVP under mörka årstider medan man lagar mat, undvika att köra TT, TM, DM samtidigt.

Men som tex nu slutet av maj, då spelar det ingen roll nästan hur vi gör. Är det hyfsad sol som tex nu vid 19:30 så ger solanläggningen drygt 4 kW, så jag kör litet tvätt och tumlare istf att sälja elen. Generellt bra att försöka få upp egenkonsumtionen vilket varit svårt tycker jag.

Här är några siffror från senaste året för att få litet perspektiv:

Edit: Solcellsanläggningen togs i drift i slutet av april 2023, viktigt tillägg om man ska förstå siffrorna. Uppvärmd boyta 250 kvm.

Period 23-05-30 -- 24-05-29
Produktion : 7538 kWh
Sålt: 5804 kWh
Egenkonsumtion: 1734 kWh
Köpt: 4935 kWh (-8% jfr mot föregående period där LLVP var avstängd hela uppvärmningssäsongen 22/23 pga höga elpriser)
Fjv inkl VV: 8229 kWh (-45%, jfr mot föregående period där fjv kördes fullt ut)
Hushållsel inkl LLVP för värme/kyla denna period:4935+1734 = 6669 kWh

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det går f-n inte att göra alla glada samtidigt i energipolitiken. :)
Jo och vätgas producerad med kärnkraftsel för elektrolysen benämns "pink hydrogen" därute och verkar extra känslig för de gröna. I USA pågår det intressanta projekt för att höja verkningsgraden för elektrolysen inkl kärnkraftsel.

Men man kanske hittar på någon "green washing" även med det här dilemmat för ståltillverkarna?
Annars är det väl bara att flytta stålverken till USA, Kina eller Indien så är problemet ur världen, kvar blir utskeppningshamnar i Narvik och Luleå.

Nissens Nissens skrev:
Japp, kanske början på slutet av de här onyanserade solcellsinvesteringarna…

@lilytwig verkar ha missat detta…
Nopp, jag har inte missat något. Men jag menar att man behöver inte förstora problemen baserat på litet tyckande.
Elnätet kommer inte att braka ihop pga solelproduktion. Som jag förklarat tidigare så stänger växelriktarna ner om spänning eller frekvens går över det bestämda gränsvärdet. Det kan inte uppstå någon katastrof pga solel. Att det kan vara problem att hantera ett överskott är nog riktigt, men så länge någon är beredd att köpa/sälja för de priser som uppkommer så ser jag inget stort problem. Negativa priser kan för en lekman se konstigt ut, men i större sammanhang är det fullständigt normalt. Investeringar ger ofta negativa siffror under lång tid innan vinsten förhoppningsvis kommer. I folkmun kan det beskrivas som gungor och karuseller.

P paralun skrev:
Jo och vätgas producerad med kärnkraftsel för elektrolysen benämns "pink hydrogen" därute och verkar extra känslig för de gröna. I USA pågår det intressanta projekt för att höja verkningsgraden för elektrolysen inkl kärnkraftsel.

Men man kanske hittar på någon "green washing" även med det här dilemmat för ståltillverkarna?
Annars är det väl bara att flytta stålverken till USA, Kina eller Indien så är problemet ur världen, kvar blir utskeppningshamnar i Narvik och Luleå.
Ja det är ju synd för det finns många processer där man kan ha nytta av värmen från kärnkraft för att göra vätgas. Många fler än jag trodde faktiskt. Från elektrolys stödd av värme för ökad effektivitet till rena högtemperaturprocesser där man inte behöver någon elektrolys alls.

Här är en källa. Part i målet, visst, men ändå intressant.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, ja det är konstaterat att köket står för det mesta av de oundvikliga effekttopparna hos oss under effekt-tarifftid. Laga mat vill vi inte göra mellan 20 - 07 typiskt, och det går åt en del effekt när vi drar igång långkok och större operationer. Vi gillar iofs att köra med gasplattor vilket håller nere effekttopparna, men det blir ändå en del.

Har skaffat mig bra koll på vad som drar, hur mycket och hur länge, samt verifierat mot elnätsbolagets uppgifter som stämmer fint. Elnätsbolagets nya debiteringsmodeller ger starka incitament att hålla nere topplasterna under tariff-tider, och att "smeta ut" laster så gott det går under tarifftid. Tex kan det vara idé att stänga av LLVP under mörka årstider medan man lagar mat, undvika att köra TT, TM, DM samtidigt.

Men som tex nu slutet av maj, då spelar det ingen roll nästan hur vi gör. Är det hyfsad sol som tex nu vid 19:30 så ger solanläggningen drygt 4 kW, så jag kör litet tvätt och tumlare istf att sälja elen. Generellt bra att försöka få upp egenkonsumtionen vilket varit svårt tycker jag.

Här är några siffror från senaste året för att få litet perspektiv:

Edit: Solcellsanläggningen togs i drift i slutet av april 2023, viktigt tillägg om man ska förstå siffrorna. Uppvärmd boyta 250 kvm.

Period 23-05-30 -- 24-05-29
Produktion : 7538 kWh
Sålt: 5804 kWh
Egenkonsumtion: 1734 kWh
Köpt: 4935 kWh (-8% jfr mot föregående period där LLVP var avstängd hela uppvärmningssäsongen 22/23 pga höga elpriser)
Fjv inkl VV: 8229 kWh (-45%, jfr mot föregående period där fjv kördes fullt ut)
Hushållsel inkl LLVP för värme/kyla denna period:4935+1734 = 6669 kWh
Hej Harald Blåtumme

Jag har en 16 år gammal varvtalsstyrd bergvärmepump. Om jag t.ex. skulle upptäcka att matlagning drog iväg effekten, då skulle den varvtalsstyrd bergvärmepumpen kunna styras ned någon/några timmar 2-4 kW utan att inomhustemperaturen sjönk alltför mycket. Dessutom alstrar köket vid matlagning viss värme.

Men det är inte säkert hur mycket styrning jag lägger till, det kan bli så att jag accepterar den högre kostnaden under några vintermånader, eftersom som elbehovet under sommarhalvåret är lågt. De är tre sommarmånader där energibehovet totalt är ca 1650 W effektbehovet bara är ca 760 W i genomsnitt (ca 3,3 A i snitt) där betalar jag idag för 16A säkring. Rimligen så kan kostnaden för dessa tre sommarmånader med effektavgift bli lägre än i dag.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är ju synd för det finns många processer där man kan ha nytta av värmen från kärnkraft för att göra vätgas. Många fler än jag trodde faktiskt. Från elektrolys stödd av värme för ökad effektivitet till rena högtemperaturprocesser där man inte behöver någon elektrolys alls.

Här är en källa. Part i målet, visst, men ändå intressant.
Jo jag tror själv på vätgasen men då som amerikanerna har i sin energiplan att det även får vara från kärnkraftsel. XcelEnergy har hållt på i flera år inkl stöd från DOE i USA.
https://stories.xcelenergy.com/Arti...bridge-between-nuclear-and-a-hydrogen-economy

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nopp, jag har inte missat något. Men jag menar att man behöver inte förstora problemen baserat på litet tyckande.
Elnätet kommer inte att braka ihop pga solelproduktion. Som jag förklarat tidigare så stänger växelriktarna ner om spänning eller frekvens går över det bestämda gränsvärdet. Det kan inte uppstå någon katastrof pga solel. Att det kan vara problem att hantera ett överskott är nog riktigt, men så länge någon är beredd att köpa/sälja för de priser som uppkommer så ser jag inget stort problem. Negativa priser kan för en lekman se konstigt ut, men i större sammanhang är det fullständigt normalt. Investeringar ger ofta negativa siffror under lång tid innan vinsten förhoppningsvis kommer. I folkmun kan det beskrivas som gungor och karuseller.
Hej lilytwig

Att växelriktarna stänger ned inmatning vid för hög utspänning handlar om en lokal överspänning i elnätet.

Det undviker inte att hela elsystemet i Sverige kan vara obalans och ha en överskottsproduktion där Svenska Kraftnät måste hantera problematiken för att undvika att elnätet ”kollapsar”.

”Solenergi: Omvänt Robin Hood-bidrag ger dig högre elnota”
https://www.tn.se/naringsliv/37008/solenergi-omvant-robin-hood-bidrag-ger-dig-hogre-elnota/
”Svenska kraftnät efterfrågat en ny nedregleringstjänst för att kunna balansera ner nätet när det är för mycket produktion och balanskostnaderna har sexdubblats från 1 miljard kronor 2021 till 6 miljarder kronor 2023. I år väntas siffran öka ytterligare till 8 miljarder kronor. Detta gäller dock alla balanstjänster och inte bara den nya nedregleringstjänsten.”

Dessa kostnader debiteras sedan av Svenska kraftnät på oss alla som är anslutna till elkraftnäten.

”Därför får du betala när vattenkraften tvingas vaska el”
https://www.tn.se/naringsliv/37408/darfor-far-du-betala-nar-vattenkraften-tvingas-vaska-el/

”Svenska kraftnät bävar för ankkurvan – solceller utmanar elsystemet”
https://www.tn.se/naringsliv/36829/...r-for-ankkurvan-solceller-utmanar-elsystemet/

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Hmm, du menar att det var tyckande från en lekman i artikeln?
Jag har inte sett någon skriva om någon katastrof, så vad är det du syftar på?

Jag uppfattade det mer som att det är ett växande problem med solel eftersom det blir en allt större överproduktion när solen är uppe söderut där volymerna finns. Kanske är det ett mindre problem i Sverige på vinterhalvåret när solen står lågt, och norröver inte ens kommer över horisonten. Då kanske det är välkommet med importerad somel från södra Europa. 😊

M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Jag har en 16 år gammal varvtalsstyrd bergvärmepump. Om jag t.ex. skulle upptäcka att matlagning drog iväg effekten, då skulle den varvtalsstyrd bergvärmepumpen kunna styras ned någon/några timmar 2-4 kW utan att inomhustemperaturen sjönk alltför mycket. Dessutom alstrar köket vid matlagning viss värme.

Men det är inte säkert hur mycket styrning jag lägger till, det kan bli så att jag accepterar den högre kostnaden under några vintermånader, eftersom som elbehovet under sommarhalvåret är lågt. De är tre sommarmånader där energibehovet totalt är ca 1650 W effektbehovet bara är ca 760 W i genomsnitt (ca 3,3 A i snitt) där betalar jag idag för 16A säkring. Rimligen så kan kostnaden för dessa tre sommarmånader med effektavgift bli lägre än i dag.
Hej Martin, då har vi liknande strategier. I mitt fall att tex fimpa LLVP stundtals under mörka vintern när det lagas mat eller tvättas för fullt (pga panik och inte kunna pricka in icke-tarifftid, sånt händer...). LLVP drar ca 2200 W konstant i uppvärmningsmode, i kylläge mycket mindre kanske 500 - 1000 W max men där har jag ju vanligen tillskott från solceller så det är en icke-fråga. Snart dags att byta ut den för övrigt, den är 20 år nu och nyare modeller är bättre på alla plan - inte minst detta med styrning, mycket av detta skulle kunna automatiseras så man slipper pilla med det.

Självklart att man gör vad man kan för att minska belastingen på elsystemet genom att ändra sitt förbrukningsbeteende en smula, annars får man helt enkelt betala mer.

Summa summarum har vi dragit ned både den köpta elen och fjärrvärmeförbrukningen till ca hälften de senaste åren, det känns bra. Visst det finns andra bidragande faktorer typ att en unge flyttat ut men det är marginellt, vi har gjort betydande åtgärder för att minska energiförbrukning bla fönsterbyte för några år sedan och nu märks det extra tydligt när man kollar upp allt mer noga pga nylig solcellsinstallation.

H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, då har vi liknande strategier. I mitt fall att tex fimpa LLVP stundtals under mörka vintern när det lagas mat eller tvättas för fullt (pga panik och inte kunna pricka in icke-tarifftid, sånt händer...). LLVP drar ca 2200 W konstant i uppvärmningsmode, i kylläge mycket mindre kanske 500 - 1000 W max men där har jag ju vanligen tillskott från solceller så det är en icke-fråga. Snart dags att byta ut den för övrigt, den är 20 år nu och nyare modeller är bättre på alla plan - inte minst detta med styrning, mycket av detta skulle kunna automatiseras så man slipper pilla med det.

Självklart att man gör vad man kan för att minska belastingen på elsystemet genom att ändra sitt förbrukningsbeteende en smula, annars får man helt enkelt betala mer.

Summa summarum har vi dragit ned både den köpta elen och fjärrvärmeförbrukningen till ca hälften de senaste åren, det känns bra. Visst det finns andra bidragande faktorer typ att en unge flyttat ut men det är marginellt, vi har gjort betydande åtgärder för att minska energiförbrukning bla fönsterbyte för några år sedan och nu märks det extra tydligt när man kollar upp allt mer noga pga nylig solcellsinstallation.
2200W på LLVP? Vad har du för monster? Min toppar i praktiken på ca 6A trots att den är märkt med 13A. Det måste ju vid den effekten i princip bara vara direktvärme.

Min FLVP har 10 kW i maxeffekt (den använder jag inte för värme numera), då min LLVP har COP på ca 5 vid normalt vinterväder här utanför Göteborg, så motsvarar 10 kW en maxström på ca 10 A, vilket alltså skall räcka till utom när det kryper under -10°C. Det gör det också. Och detta utan att passera 6A (jag har min LLVP i ekonomiläge och då är 6A tydligen max ström som används).

Ursäkta sidospåret, men jag förvånades bara över hur mycket din LLVP verkar dra.

pacman42 pacman42 skrev:
2200W på LLVP? Vad har du för monster? Min toppar i praktiken på ca 6A trots att den är märkt med 13A. Det måste ju vid den effekten i princip bara vara direktvärme.

Min FLVP har 10 kW i maxeffekt (den använder jag inte för värme numera), då min LLVP har COP på ca 5 vid normalt vinterväder här utanför Göteborg, så motsvarar 10 kW en maxström på ca 10 A, vilket alltså skall räcka till utom när det kryper under -10°C. Det gör det också. Och detta utan att passera 6A (jag har min LLVP i ekonomiläge och då är 6A tydligen max ström som används).

Ursäkta sidospåret, men jag förvånades bara över hur mycket din LLVP verkar dra.
Du har rätt, jag snurrade visst till siffrorna en smula. Den toppar på 1350W inmatad effekt vid fullt blås. Det var ett tag sedan jag följde upp elförbrukningen på denna gamla pump men sommartid i kyldrift ligger förbrukningen mycket lägre, kanske 300 - 500 W.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
G
Förstår inte riktigt vad det är för hus ni har där det räcker med en luftvp på kanske uppåt 1kW tillsatt effekt för att hålla värmen över 17C?
Själv har jag en bv Nibe 1145-8 som drar närmare 1,9kW dygnet runt när det är mörk och kallt ute och ändå sjunker tempen inne, även fast man snålduchar eller inte alls.
20tals hus, runt 140m2 + delvis uppvärmd källare, tätade fönster, tilläggsisolerat, vissa rum kallställda.
Uppåt 70kWh vill man nog ha per kallt mörkt dygn. Kollat med kollegor med både större/mindre, och nyare hus och jag ligger oftast under dem på kWh/dygn på vintern. Nu när det är sommar, ca en tiondel (kring 7kWh/dygn) men händer att det är nere på 3,5kWh om inte duschat, tvättat osv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Förstår inte riktigt vad det är för hus ni har där det räcker med en luftvp på kanske uppåt 1kW tillsatt effekt för att hålla värmen över 17C?
Själv har jag en bv Nibe 1145-8 som drar närmare 1,9kW dygnet runt när det är mörk och kallt ute och ändå sjunker tempen inne, även fast man snålduchar eller inte alls.
20tals hus, runt 140m2 + delvis uppvärmd källare, tätade fönster, tilläggsisolerat, vissa rum kallställda.
Uppåt 70kWh vill man nog ha per kallt mörkt dygn. Kollat med kollegor med både större/mindre, och nyare hus och jag ligger oftast under dem på kWh/dygn på vintern. Nu när det är sommar, ca en tiondel (kring 7kWh/dygn) men händer att det är nere på 3,5kWh om inte duschat, tvättat osv.
1 kW el in ger uppåt 5 kW värme ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.