458 493 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Vi har ju pratat lite om batterier bla nya kemier som eventuellt skulle göra prisbilden mera gynnsam. (Även om jag själv tror att de inte kommer att bli billiga "nog" inom överskådlig tid).
Det visar sig att Na+ celler faktiskt har börjat tillverkas i sådan omfattning att man faktiskt kan köpa enstaka exemplar. Northvolt och andra håller också på att bygga fabriker.
Än så är de för dyra, men man kan hoppas att det kommer att ändras pga de billigare ingående beståndsdelarna.
De har ungefär halva energidensiteten jmf med LiIon dvs ungefär samma som LiFePo. De har inte heller samma effekttäthet som LiIon utan lägger även där ungefär som LiFePo. De har dock bättre cykeltålighet än LiIon, enligt tillverkaren 1000 cykler till 85% (ungefär de dubbla). Även där i samma härad som LiFePo (även om vissa av dem är bättre än så).
NaIon har också trevlig säkerhet jämfört med LiIon. De brinner eller exploderar inte enligt uppgift. Även det alltså ungefär som LiFePo.
Så de skulle alltså på ganska kort tid kanske kunna hota LiFePo som ju är en vanlig kemi för lagringsbatterier, (eller liknande tillämpningar exv. båtar).
Om priset blir det rätta (och de håller vad de lovar för övrigt) så är det ett fall framåt helt klart.
Här en video från GreatScott, som som vanligt är välproducerad och saklig.
Och här från en personlig favorit, DiodesGoneWild. Men hans speakerröst är en acquired taste det måste medges.
Det visar sig att Na+ celler faktiskt har börjat tillverkas i sådan omfattning att man faktiskt kan köpa enstaka exemplar. Northvolt och andra håller också på att bygga fabriker.
Än så är de för dyra, men man kan hoppas att det kommer att ändras pga de billigare ingående beståndsdelarna.
De har ungefär halva energidensiteten jmf med LiIon dvs ungefär samma som LiFePo. De har inte heller samma effekttäthet som LiIon utan lägger även där ungefär som LiFePo. De har dock bättre cykeltålighet än LiIon, enligt tillverkaren 1000 cykler till 85% (ungefär de dubbla). Även där i samma härad som LiFePo (även om vissa av dem är bättre än så).
NaIon har också trevlig säkerhet jämfört med LiIon. De brinner eller exploderar inte enligt uppgift. Även det alltså ungefär som LiFePo.
Så de skulle alltså på ganska kort tid kanske kunna hota LiFePo som ju är en vanlig kemi för lagringsbatterier, (eller liknande tillämpningar exv. båtar).
Om priset blir det rätta (och de håller vad de lovar för övrigt) så är det ett fall framåt helt klart.
Här en video från GreatScott, som som vanligt är välproducerad och saklig.
Och här från en personlig favorit, DiodesGoneWild. Men hans speakerröst är en acquired taste det måste medges.
det behövs inga polletter som ska trilla ner – gasturbiner är utmärkta maskiner för att hantera snabba förändringar, det betyder inte att även värmekraft kan till stor del lastfölja de långsamma förändringarna i vindkraft – du såg väl exemplet ovan hur polsk kolkraft följde med de dagliga [stora och snabba] lastvariationernalars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det skall täcka för variabiliteten i sol+vind. Precis det som gas i gasturbin är överlägsen på. (Och som kol inte fungerar alls särskilt bra till. Den fungerar bara som baslast). Gas har även fördelen att den kan köras länge som baslast. Turbinerna har (pga utvecklingen av turbiner för flyget) blivit mycket, mycket bättre nu än de var för några decennier sedan.
Förty skall man ha mycket sol/vind så behövs det (idag) gasturbin. Vilket Tyskarna har fattat. Och snart kanske polletten trillar ner hos andra med...
Vätgas i dessa turbiner är bara att glömma. Det kommer inte att hända.
och bara för att man har gaskapacitet betyder det inte att man nyttjar den och släpper ut en massa koldioxid – din tidigare referens till "vindkraftutbyggnaden i mellanvästern som möjliggjordes av gaskraftutbyggnaden", har inte lett till att det eldas särdeles mycket gas, speciellt om man beaktar den samtidiga minskningen av koleldning och ökningen av elproduktion överlag i dessa sex delstater (bland delstaterna har Iowa den största andelen sol- och vindkraftproduktion i USA):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sen behöver man inte elda med naturgas i gasturbinerna – danskarna matade in motsvarande 38 % biogas av sin gasförbrukning förra året (en andel som är i stigande, det var 33% året innan)
framtiden då? eftersom vi kommer att ha gott om tillfällen då de förnybara energikällorna kommer producera mer el än den momentana [bas]förbrukningen och exportmöjligheter kan svälja – det inträffar redan ibland – så står man inför att vaska elen, lagra den (ex.vis batterier) eller använda den för att producera något fint (ex.vis vätgas, e-bränslen); vätgas kommer troligen primärt gå till andra ändamål än att elda i gasturbiner, men det är inte orimligt att så kommer ske
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Artikel om solel och elpriset:
https://www.nyteknik.se/energi/elsy...urva-sa-paverkar-den-svenska-elkunder/4263637
https://www.nyteknik.se/energi/elsy...urva-sa-paverkar-den-svenska-elkunder/4263637
Här byggs det solpaneler motsvarande 10 000 villor på ett bräde:
https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-storre-solparker-byggs-grannen-kritisk
Kombinera det med ankkurvan och man funderar verkligen på hur det skall bära sig....
https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-storre-solparker-byggs-grannen-kritisk
Kombinera det med ankkurvan och man funderar verkligen på hur det skall bära sig....
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Några timmar då och då blir tillgången större än efterfrågan och då sjunker priset. Det kan tom bli negativt. Det är I sig inget problem. Det blir tacksamt billigt för många. På sikt kan innovatörer nyttja den biliga energin. Smarta produkter kan bli lönsamma och kommer ut på marknaden.Nissens skrev:
Om det blir alltför mycket energi tillförd så går det att dra ner eller stänga av. Om det blir kritiskt, dvs att spänning eller frekvens blir högre än tillåtet så stänger solelens växelriktare av automatiskt. Föreställer mig att alla produktionsanläggningar har någon form av katastrofavstängning.
Att det blir inkomstbortfall hos vissa under de här timmarna är inget problem, det får man ta igen vid andra tillfällen.
För att det är vårflod och låg förbrukning på natten. På dagen sänks priset av solenergin från Tyskland, trots högre förbrukning då. Topparna runt frukost och middag beror på hög förbrukning (relativt natten) men lite solenergi.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Min poäng är att det är en smula löjeväckande att skylla de volatila elpriserna över dygnet på solceller, vilket i Sverige har en ytterligt liten andel av den totala effektproduktionen.
__
PS. Sedan är det ju givetvis så att priserna under dygnets ljusa timmar under sommarhalvåret trycks ned en hel del generellt som vi sett senaste åren inte minst pga tillgång på solel söderifrån och med störst påverkan i SE4, och att detta givetvis påverkar lönsamhet och återbetalningstid på investering i solceller. Där ger jag belackarna av solceller rätt i dagsläget, utifrån hur elpriserna utvecklats senaste åren. Kalkylen man skrev på för hösten 2022 är inte vad man de facto ser realiserad idag. Men vi vet för litet om framtiden för att kunna säga vad som är klokt eller ej på sikt.
__
PS. Sedan är det ju givetvis så att priserna under dygnets ljusa timmar under sommarhalvåret trycks ned en hel del generellt som vi sett senaste åren inte minst pga tillgång på solel söderifrån och med störst påverkan i SE4, och att detta givetvis påverkar lönsamhet och återbetalningstid på investering i solceller. Där ger jag belackarna av solceller rätt i dagsläget, utifrån hur elpriserna utvecklats senaste åren. Kalkylen man skrev på för hösten 2022 är inte vad man de facto ser realiserad idag. Men vi vet för litet om framtiden för att kunna säga vad som är klokt eller ej på sikt.
Redigerat:
kanske att de ser till anläggningens livslängd (de arrenderar väl marken i 40 år) och att Sverige inom några år riskerar att vända elöverskott till elunderskott – och inte baserar sina beslut utgående från en artikel i Ny Teknik som de läste på morgonen?pacman42 skrev:
om de redan hade varit i drift och hade sålt elen till Nordpools dagen-före-priser så hade de nu i maj månad dragit in cirka 3.5 miljoner i intäkter, även om de sålt el när priset varit negativt
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ska även upprepa en rätt viktig faktor som jag redan skrivit om. Det står klart att nätavgifter, i de nya varianter typ effektavgifter som tillkommit, spelar en mer betydande roll idag i den totala kostnadsbilden.
Konsekvensen är att även om man som solcellsinnehavare får litet mindre betalt gentemot tidigare kalkylerade spotpriser på el, så finns det bonuseffekter som åtminstone inte jag kunde förutse: i form av att jag kan dra ned mina nätavgifter ganska rejält om jag matchar mina max effektuttag mot när solcellerna levererar.
Jag ökar min "headroom" och slipper onödiga och dyra effektavgifter på så vis. Detta går in på ett oväntat pluskonto, jag kände inte till dessa ändringar i debiteringsmodell vid tidpunkten solcellsanläggningen beställdes hösten -22. Visst, det kräver en del av mig som konsument att dra el när det är lämpligt men mycket finns att tjäna på denna post.
Konsekvensen är att även om man som solcellsinnehavare får litet mindre betalt gentemot tidigare kalkylerade spotpriser på el, så finns det bonuseffekter som åtminstone inte jag kunde förutse: i form av att jag kan dra ned mina nätavgifter ganska rejält om jag matchar mina max effektuttag mot när solcellerna levererar.
Jag ökar min "headroom" och slipper onödiga och dyra effektavgifter på så vis. Detta går in på ett oväntat pluskonto, jag kände inte till dessa ändringar i debiteringsmodell vid tidpunkten solcellsanläggningen beställdes hösten -22. Visst, det kräver en del av mig som konsument att dra el när det är lämpligt men mycket finns att tjäna på denna post.
Du läste tydligen inte artikeln man länkade till. Den visar på precis motsatsen till det du påstår… ett överskott av solel väller in från Tyskland och ger negativea elpriser eftersom efterfrågan är så låg när solceller ger som mest…lilytwig skrev:
Några timmar då och då blir tillgången större än efterfrågan och då sjunker priset. Det kan tom bli negativt. Det är I sig inget problem. Det blir tacksamt billigt för många. På sikt kan innovatörer nyttja den biliga energin. Smarta produkter kan bli lönsamma och kommer ut på marknaden.
Om det blir alltför mycket energi tillförd så går det att dra ner eller stänga av. Om det blir kritiskt, dvs att spänning eller frekvens blir högre än tillåtet så stänger solelens växelriktare av automatiskt. Föreställer mig att alla produktionsanläggningar har någon form av katastrofavstängning.
Att det blir inkomstbortfall hos vissa under de här timmarna är inget problem, det får man ta igen vid andra tillfällen.
Jo utmaningen benämns som "ankkurvan"Nissens skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/36829/...r-for-ankkurvan-solceller-utmanar-elsystemet/
Förhoppningsvist så brakar hela elsystemet ihop så vi lär oss en hård läxa, Danmark samt SE4 ligger bra till för en större elstörning pga ankkurvan.
Japp, kanske början på slutet av de här onyanserade solcellsinvesteringarna…P paralun skrev:
@lilytwig verkar ha missat detta…