457 964 läst ·
5 869 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Jag vet att Checkwatt inte har en kombinerad tjänst, det är därför jag räknar med alternativet på om man inte har Checkwatt. Dvs, vad skulle man tjäna utan Checkwatt? Jag litar inte på att en tjänst som Checkwatt kommer att betala lika bra framöver nämligen.F fsn skrev:Mina toppar är som sagt maximalt 7kw i medeleffekt. Och jag kan kanske maximalt kapa 3kW på dessa med ett batteri, kanske mindre. Det finns inte på kartan att jag räknar hem ett batteri på effektavgift och skall man räkna hem det på effektavgift + arbitrage så skall det vara extrema skillnader mellan dag och natt och gärna ytterligare morgon och tidig kvällstopp prismässigt. Det du inte verkar ha tagit in ännu är att du kan inte välja. Kör du checkwatt så är set stödtjänst, du levererar bara stödtjänst och kan glömma allt vad effekttoppskapning heter, det finns inte. Det finns säkert andra aktörer som kan erbjuda en kombinerad tjänst framöver. Svea Solar skall ha nåt på gång, jag skulle aldrig göra nåt långsiktigt med det företaget men det är en annan sak och 1 komma 5 har väl nåt på gång med sitt Heartbeat men ingen av dessa levererar stödtjänster idag.
Det var också därför jag räknar med att Checkwatt inte sliter så mycket på batterierna, det innebär nämligen att investeringen finns kvar att nyttja till annat.
Om jag skall skaffa paneler och batterier så är det för att jag kan räkna hem paneler och batterier själva, att få inkomster från Checkwatt vore en ren bonus i beslutet att köpa en anläggning, jag vågar nämligen inte chansa på att de finns kvar och kan betala bra framöver. Däremot effekttariffen, den lär knappast försvinna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Dribbla mindre…. Nu var det ju inte det frågan handlade om från början utan om effektavgifter var en faktor att beakta med Checkwatt, vilket ordbajsaren och även du hävdade. Jag tycker är rätt klarlagt vi det här laget att så inte är fallet. Jag håller absolut med om att det är väldigt svårt att förstå hur mycket lägre ersättningsnivåerna kommer att bli.pacman42 skrev:
Jag vet att Checkwatt inte har en kombinerad tjänst, det är därför jag räknar med alternativet på om man inte har Checkwatt. Dvs, vad skulle man tjäna utan Checkwatt? Jag litar inte på att en tjänst som Checkwatt kommer att betala lika bra framöver nämligen.
Det var också därför jag räknar med att Checkwatt inte sliter så mycket på batterierna, det innebär nämligen att investeringen finns kvar att nyttja till annat.
Om jag skall skaffa paneler och batterier så är det för att jag kan räkna hem paneler och batterier själva, att få inkomster från Checkwatt vore en ren bonus i beslutet att köpa en anläggning, jag vågar nämligen inte chansa på att de finns kvar och kan betala bra framöver. Däremot effekttariffen, den lär knappast försvinna.
Jag försökte bara belysa poängen att om man har batteri och skaffar checkwatt så kan man åka på mer effekttariff. Hur mycket beror på hur stora vinster man gör med effekttariffen utan Checkwatt.F fsn skrev:Dribbla mindre…. Nu var det ju inte det frågan handlade om från början utan om effektavgifter var en faktor att beakta med Checkwatt, vilket ordbajsaren och även du hävdade. Jag tycker är rätt klarlagt vi det här laget att så inte är fallet. Jag håller absolut med om att det är väldigt svårt att förstå hur mycket lägre ersättningsnivåerna kommer att bli.
Sedan kan maxeffekten eventuellt öka pga att Checkwatt laddar när effekten redan är som störst, men det har jag inte tagit med i beräkningen då det (precis som du säger) är osannolikt.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
pacman42 skrev:
Nej, det var ju inte alls det du skrev tidigare. Du har helt klart ändrat åsikt i frågan, och det är väl bra att man kan ändra sig.pacman42 skrev:
Jag försökte bara belysa poängen att om man har batteri och skaffar checkwatt så kan man åka på mer effekttariff. Hur mycket beror på hur stora vinster man gör med effekttariffen utan Checkwatt.
Sedan kan maxeffekten eventuellt öka pga att Checkwatt laddar när effekten redan är som störst, men det har jag inte tagit med i beräkningen då det (precis som du säger) är osannolikt.
Hej fsnF fsn skrev:Men herregud, stackars jävla människa. Stödtjänsterna är en samhällskritisk nytta. Vad fan tror du händer om man levererar stödtjänster eller inte? Man får väl utgå från det läget som finna idag, och titta på hur det faktiskt ser ut hos de nätägare som har effektavgift. Så fokusera på det och försök förklara vad problemet är för dig istället för att haspla ur dig obegåvade dumheter när det finns en som verkar visa faktiska siffror.
Som du utrycker dig här, kan de som läser denna tråd, tro att du menar att elenergiföretagen (de som säljer elenergi) och elnätsbolagen (de som äger och driver elnäten) skulle få samarbeta gällande stödtjänster som effekt och frekvenshållning.
Dessa företag (elenergiföretagen och elnätsbolagen) och är separata företag med olika kassor som inte får blandas.
Stödtjänsterna, som tillhör elenergiföretagens arbetsområde, är något som de senaste årens förändringar, i sättet att producera elkraft, har mer eller mindre ”framtvingats”, detta för att bl.a. klara aktiv effekt och frekvenshållning.
Men även om det är viktigt att stödtjänster fungerar, så innebär det inte att elenergiföretagen och elnätsbolagen får samarbeta t.ex. om prissättning. Detta även om t.ex. elnätsbolagen effektavgifter till privatpersoner försvårar för elenergiföretagens stödtjänster.
Hej fsnF fsn skrev:
För att de som funderar på stödtjänster och läser detta vore det bra, för att undvika missförstånd, om du skrev i klartext att även om ”medeleffekten över den timman” till huset skulle vara noll gällande batteriet, så har ändå effekt skickats fram och tillbaka i elnätet.
Detta att effekten flyttas fram och åter i elnätet innebär dels effektförluster och dels spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet. För dessa effektförluster måste elnätsbolaget köpa elenergi av ett elenergibolag och när det gäller spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet så kan det, i vissa fall, krävas åtgärder.
När man installerar solceller på en villa då, krävs separat mätning av elenergi i de båda riktningarna (till villan och från villan). Samma mätsystem kan även mäta effekten i de båda riktningarna gällande batteriet.
Att under en och samma klocktimme t.ex. sända 10 kW fram (i 30 minuter) och tillbaka (i 30 minuter) i elnätet, innebär alltså inte att underlaget för effektavgift blir 0 kW.
Det blir istället bland annat en registrering av 5 kWh energi in till villans batteri som skall adderas till underlaget för effektavgift för denna klocktimme.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Nej, det menar jag inte.. Det är ett totalt mysterium hur du kan dra den långsökta och helt fabricerade slutsatsen.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Som du utrycker dig här, kan de som läser denna tråd, tro att du menar att elenergiföretagen (de som säljer elenergi) och elnätsbolagen (de som äger och driver elnäten) skulle få samarbeta gällande stödtjänster som effekt och frekvenshållning.
Dessa företag (elenergiföretagen och elnätsbolagen) och är separata företag med olika kassor som inte får blandas.
Stödtjänsterna, som tillhör elenergiföretagens arbetsområde, är något som de senaste årens förändringar, i sättet att producera elkraft, har mer eller mindre ”framtvingats”, detta för att bl.a. klara aktiv effekt och frekvenshållning.
Men även om det är viktigt att stödtjänster fungerar, så innebär det inte att elenergiföretagen och elnätsbolagen får samarbeta t.ex. om prissättning. Detta även om t.ex. elnätsbolagen effektavgifter till privatpersoner försvårar för elenergiföretagens stödtjänster.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Det händer inte att man skickar nåt i 30 minuter, har du ingen koll på på hur kravbilden ser ut?M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
För att de som funderar på stödtjänster och läser detta vore det bra, för att undvika missförstånd, om du skrev i klartext att även om ”medeleffekten över den timman” till huset skulle vara noll gällande batteriet, så har ändå effekt skickats fram och tillbaka i elnätet.
Detta att effekten flyttas fram och åter i elnätet innebär dels effektförluster och dels spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet. För dessa effektförluster måste elnätsbolaget köpa elenergi av ett elenergibolag och när det gäller spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet så kan det, i vissa fall, krävas åtgärder.
När man installerar solceller på en villa då, krävs separat mätning av elenergi i de båda riktningarna (till villan och från villan). Samma mätsystem kan även mäta effekten i de båda riktningarna gällande batteriet.
Att under en och samma klocktimme t.ex. sända 10 kW fram (i 30 minuter) och tillbaka (i 30 minuter) i elnätet, innebär alltså inte att underlaget för effektavgift blir 0 kW.
Det blir istället bland annat en registrering av 5 kWh energi in till villans batteri som skall adderas till underlaget för effektavgift för denna klocktimme.
Hej fsnF fsn skrev:
Kan du då (gärna på rikssvenska) förklara vad du menade? Speciellt det inledande avsnittet.
Jag har väl inte påstått att stödtjänster inte borde levereras.
Redigerat:
Hej fsnF fsn skrev:
I ditt inlägg #2 346 skrev du; ”Så 10kW duger bara till en dryg halvtimma… teoretiskt.”
För att göra det enkelt, för de som läser det vi skriver, så tog jag tog fasta på det du skrivit, när jag skrev mitt exempel.
Varför kan inte jag, som ett teoretiskt exempel skriva; ”10 kW fram (i 30 minuter)” etc. men det går bra om du skriver ”Så 10kW duger bara till en dryg halvtimma… teoretiskt.”
Kan du förklara skillnaden, så att de som läser här begriper varför?
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Du kan med fördel läsa färdigt inlägget, eller åtminstone meningen efter den du hänger upp dig på. Hade du gjort det så hade du med önskvärd tydlighet insett att kravet inte är 30minuter utan 20 minuter och inte ens det är en realitet som många har sett i nån direkt omfattning öht, och absolut inte på maxeffekten. Effektavgift är inte ett problem mer för nån som kränger stödtjänster mer än kanske 10% av tillgänglig effekt, men troligtvis långt under det med för det handlar om några minuter i stöten och det blir inget av det.M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
I ditt inlägg #2 346 skrev du; ”Så 10kW duger bara till en dryg halvtimma… teoretiskt.”
För att göra det enkelt, för de som läser det vi skriver, så tog jag tog fasta på det du skrivit, när jag skrev mitt exempel.
Varför kan inte jag, som ett teoretiskt exempel skriva; ”10 kW fram (i 30 minuter)” etc. men det går bra om du skriver ”Så 10kW duger bara till en dryg halvtimma… teoretiskt.”
Kan du förklara skillnaden, så att de som läser här begriper varför?
Hej fsnF fsn skrev:Du kan med fördel läsa färdigt inlägget, eller åtminstone meningen efter den du hänger upp dig på. Hade du gjort det så hade du med önskvärd tydlighet insett att kravet inte är 30minuter utan 20 minuter och inte ens det är en realitet som många har sett i nån direkt omfattning öht, och absolut inte på maxeffekten. Effektavgift är inte ett problem mer för nån som kränger stödtjänster mer än kanske 10% av tillgänglig effekt, men troligtvis långt under det med för det handlar om några minuter i stöten och det blir inget av det.
Så, då är vi alltså överens om att i samband med stödtjänster, så kan det dels innebära effektförluster, dels innebära spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet.
Och att vi bör ta höjd, för att detta kan innebära att vi kan få betala effektavgifter i samband med stödtjänster.
Är vi då även överens om att det även (speciellt om t.ex. många installerar batterier eller det installeras stora ´batterier) kan innebära spänningsfall respektive spänningshöjning i elnätet, som kan föranleda att elnätsbolagen behöver genomföra förtida nätförstärkningar på samma sätt som vid ökningen av antal solceller i villaområden.
Och att det är rimligt att energimarknadsinspektionen där, har samma synpunkt som vid ökningen av antal solceller i villaområden, nämligen att den som orsakar en kostnad i elnäten även skall stå för kostnaden.
Redigerat:
Det är nog få som föenekar att det finns vissa "bidrag" som är lönsamma för samhället. Jag är dock tveksam till att "Det är rent allmänt lönsamt för staten att bara ge medborgarna pengar, förutsatt att de används"D djac skrev:
/Krille