10 975 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Varför utlöser 16-säkring men inte 10?
Tack för förklaringen. Det du beskriver stämmer bra in på hur felet beter sig. Härligt att få det förklarat av någon med lite kunskap. Tack för det!H hempularen skrev:Som sagt, på beskrivningen låter det som det är en huvudsäkring som löser ut. Inget konstigt med det om du bara har 16A (trefas) för hela huset.
Fenomenet att många saker då får för låg spänning, men inte blir strömlösa är klassiskt.
Det som händer när en huvudsäkring löser ut, är att den fasen inte längre matas från elnätet, den är bruten. Den nu brutna fasen matar ex. 10 säkringar till olika saker. Om då någon av de här apparaterna är en trefas apparat. Där kan ex. ett värmeelement i en varmvattenbredare vara inkopplad mellan två faser (den drivs på så sätt med 400V). Då är ena änden av värmeelementet fortfarande inkopplad mot en an annan fas som matas. Ström går igenom elementet till den brutna fasen. Strömmen går tillbaka till centralen, där kommer den fram till den brutna fasskenan, som är inkopplad på en massa andra säkringar. Du får då en bakmatning av dessa säkringar. De får ström som först gått igenom det där värmeelementet. Spänningen blir därför lägre, men det blir en ström som ex. matar en lampa, den går igenom lampan och ut till Neutralledaren till centralen, och tillbaka ut mot elnätet via neutralledaren.
Jag kan komplettera med en bild på proppskåpet där det är proppen längst upp till vänster som utlöser var gång. Vet inte om det tillför något men det
är ju alltid trevligt med lite bilder i en tråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudsäkringen sitter inte på den här platsen utan på en stolpe längre bort, och den är inte på 16-ampere utan på 25.
Det är fyra byggnader på fastigheten som har indragen el, och bortser från det här felet, som är tämligen nyuppkommet och bara har inträffat två gånger, verkar det vara en ganska robust design på dragningarna.
Min nuvarande teori är att det är när jag maxar flera plattor på spisen samtidigt som jag kör vattenkokaren som felet uppstår.
Jag har i nuläget två frågor.
1. Kan apparater ta skada av att gå på för svag ström, om än kortvarigt? Jag tänker mest på anläggningen för bergvärme, men även på elektronik och hushållsapparater?
2. Kan jag med min multimeter mäta belastningen på säkringarna vid olika scenarier?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Spånga/vällingby,villa ger typ 5,5MSEK och i runda dlängar blir det 4,4 kvar. En nybyggd 4a i vällingby kostar 5,5possum77 skrev:
Det finns många missuppfattningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Förutom att det är naturligt att en huvudsäkring som matar många grupper löser för överlast så kan det ju också bero på ett fel i form av varmgång i den säkringen, lite det som Anna_H pratar om. Kontrollera passdelen i botten på säkringshålet och även insidan på propphuven som ligger an mot säkringens baksida. De ska vara blanka o fina, inget sot eller "svetsloppor".
Kvarstår problemet utan att några fel hittas så kan det vara aktuellt att säkra upp, om det går utan att byta ledning.
Kvarstår problemet utan att några fel hittas så kan det vara aktuellt att säkra upp, om det går utan att byta ledning.
Har varit ute och kollat. I mina ögon ser det ut att vara något problem med kontaktytorna. Proppen är bara någon dag gammal men är redan mörksotig, och det är någon svart prick i säkringshålet. Hur ser det ut i dina ögon, och vad gör man lämpligast?Bo.Siltberg skrev:
Förutom att det är naturligt att en huvudsäkring som matar många grupper löser för överlast så kan det ju också bero på ett fel i form av varmgång i den säkringen, lite det som Anna_H pratar om. Kontrollera passdelen i botten på säkringshålet och även insidan på propphuven som ligger an mot säkringens baksida. De ska vara blanka o fina, inget sot eller "svetsloppor".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, jag kunde ju ha länkat också...
Passdelsnyckel (köp den, det är säkrast istället för att försöka joxa med något annat).
Passdel 16 A
Propphuv D2
Passdelsnyckel (köp den, det är säkrast istället för att försöka joxa med något annat).
Passdel 16 A
Propphuv D2
Jag tänkte skicka iväg familjen, bryta strömmen och sen göra det i lugn och ro. Visst borde den här passdelsnyckeln gå lika bra? I så fall kan jag köpa alla delarna på Clas Olsson imorgon och det kommer inte gå lös på mer än 119 kronor. Känns nästan för bra för att vara sant http://m.clasohlson.com/se/Passdelsnyckel/Pr327801000tommib skrev:
Inte i stockholm. Bostäderma i exemplet ligger 1,5 km från varandra. Det man ju vill göra är att sälja och flytta mer centralt. Tyvärr blir det en tvåa på 45 kvadrat i så fall...possum77 skrev:
Ja, det också. Pengar är dock inte ett bekymmer i det här fallet, mer än att det är obehagligt med utgifter.S sunqan skrev: