H hempularen skrev:
Som sagt, på beskrivningen låter det som det är en huvudsäkring som löser ut. Inget konstigt med det om du bara har 16A (trefas) för hela huset.

Fenomenet att många saker då får för låg spänning, men inte blir strömlösa är klassiskt.

Det som händer när en huvudsäkring löser ut, är att den fasen inte längre matas från elnätet, den är bruten. Den nu brutna fasen matar ex. 10 säkringar till olika saker. Om då någon av de här apparaterna är en trefas apparat. Där kan ex. ett värmeelement i en varmvattenbredare vara inkopplad mellan två faser (den drivs på så sätt med 400V). Då är ena änden av värmeelementet fortfarande inkopplad mot en an annan fas som matas. Ström går igenom elementet till den brutna fasen. Strömmen går tillbaka till centralen, där kommer den fram till den brutna fasskenan, som är inkopplad på en massa andra säkringar. Du får då en bakmatning av dessa säkringar. De får ström som först gått igenom det där värmeelementet. Spänningen blir därför lägre, men det blir en ström som ex. matar en lampa, den går igenom lampan och ut till Neutralledaren till centralen, och tillbaka ut mot elnätet via neutralledaren.
Tack för förklaringen. Det du beskriver stämmer bra in på hur felet beter sig. Härligt att få det förklarat av någon med lite kunskap. Tack för det!

Jag kan komplettera med en bild på proppskåpet där det är proppen längst upp till vänster som utlöser var gång. Vet inte om det tillför något men det
är ju alltid trevligt med lite bilder i en tråd

Öppet proppskåp på röd vägg med säkringar, översta vänstra proppen utlöser ofta, intill en gammal elklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudsäkringen sitter inte på den här platsen utan på en stolpe längre bort, och den är inte på 16-ampere utan på 25.

Det är fyra byggnader på fastigheten som har indragen el, och bortser från det här felet, som är tämligen nyuppkommet och bara har inträffat två gånger, verkar det vara en ganska robust design på dragningarna.

Min nuvarande teori är att det är när jag maxar flera plattor på spisen samtidigt som jag kör vattenkokaren som felet uppstår.

Jag har i nuläget två frågor.

1. Kan apparater ta skada av att gå på för svag ström, om än kortvarigt? Jag tänker mest på anläggningen för bergvärme, men även på elektronik och hushållsapparater?
2. Kan jag med min multimeter mäta belastningen på säkringarna vid olika scenarier?
 
possum77 possum77 skrev:
Många äldre har ett stort övervärde i sina hus och skulle med lätthet kunna byta det mot en bostadsrätt och rätt mycket pengar på banken.
Spånga/vällingby,villa ger typ 5,5MSEK och i runda dlängar blir det 4,4 kvar. En nybyggd 4a i vällingby kostar 5,5

Det finns många missuppfattningar.
 
S sunqan skrev:
Spånga/vällingby,villa ger typ 5,5MSEK och i runda dlängar blir det 4,4 kvar. En nybyggd 4a i vällingby kostar 5,5

Det finns många missuppfattningar.
Det är klart det går att hitta exempel på när det inte går, men för det flesta funkar det att göra som jag skrev.
 
possum77 possum77 skrev:
Det är klart det går att hitta exempel på när det inte går, men för det flesta funkar det att göra som jag skrev.
Ni är aningen OT, men kör på lite till om ni vill. Men tröttna gärna snart :-)
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Förutom att det är naturligt att en huvudsäkring som matar många grupper löser för överlast så kan det ju också bero på ett fel i form av varmgång i den säkringen, lite det som Anna_H pratar om. Kontrollera passdelen i botten på säkringshålet och även insidan på propphuven som ligger an mot säkringens baksida. De ska vara blanka o fina, inget sot eller "svetsloppor".

Kvarstår problemet utan att några fel hittas så kan det vara aktuellt att säkra upp, om det går utan att byta ledning.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förutom att det är naturligt att en huvudsäkring som matar många grupper löser för överlast så kan det ju också bero på ett fel i form av varmgång i den säkringen, lite det som Anna_H pratar om. Kontrollera passdelen i botten på säkringshålet och även insidan på propphuven som ligger an mot säkringens baksida. De ska vara blanka o fina, inget sot eller "svetsloppor".

Kvarstår problemet utan att några fel hittas så kan det vara aktuellt att säkra upp, om det går utan att byta ledning.
Har varit ute och kollat. I mina ögon ser det ut att vara något problem med kontaktytorna. Proppen är bara någon dag gammal men är redan mörksotig, och det är någon svart prick i säkringshålet. Hur ser det ut i dina ögon, och vad gör man lämpligast?
 
  • Närbild av en säkringshållare med en mörksotig propp och en svart prick inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörksotig säkringspropp och svarta prickar i säkringshålet pekar på ett elproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Byter passdel
 
Där har du felet. Så ska det inte se ut. Byt passdel och kanske även propphuv.

En röd passdel till en elektrisk anordning med synliga anslutningspunkter.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
tommib
Ja, jag kunde ju ha länkat också...

Passdelsnyckel (köp den, det är säkrast istället för att försöka joxa med något annat).

Passdel 16 A

Propphuv D2
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Stort tack för hjälpen! Otroligt uppskattat. Nu känns ett lite större problem som ett väldigt litet. Det här ordnar jag tack vara forumets hjälp!
 
tommib
Om du kan bryta spänningen på ett enkelt och bra sätt innan den centralen så är det nog klokt, även om passdelsnyckeln är isolerad och borde vara säker att jobba med.
 
tommib tommib skrev:
Om du kan bryta spänningen på ett enkelt och bra sätt innan den centralen så är det nog klokt, även om passdelsnyckeln är isolerad och borde vara säker att jobba med.
Jag tänkte skicka iväg familjen, bryta strömmen och sen göra det i lugn och ro. Visst borde den här passdelsnyckeln gå lika bra? I så fall kan jag köpa alla delarna på Clas Olsson imorgon och det kommer inte gå lös på mer än 119 kronor. Känns nästan för bra för att vara sant http://m.clasohlson.com/se/Passdelsnyckel/Pr327801000
 
tommib
Jag hade nog föredragit den andra. Den där tror jag kan vara lite sladdrig.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Det är klart det går att hitta exempel på när det inte går, men för det flesta funkar det att göra som jag skrev.
Inte i stockholm. Bostäderma i exemplet ligger 1,5 km från varandra. Det man ju vill göra är att sälja och flytta mer centralt. Tyvärr blir det en tvåa på 45 kvadrat i så fall...
 
S sunqan skrev:
Fast är man 75+ så är man nog mer orolig över att det ska vara väldigt mycket som är fel. (Typ har jag råd att fixa? Tänk om huset brinner ner... ) och då är det lättare att inte göra nåt (ju äldre man blir, desto mer strutslik blir man, har jag märkt)
Ja, det också. Pengar är dock inte ett bekymmer i det här fallet, mer än att det är obehagligt med utgifter.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.