Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Men va f-n. Detta missar min lokala pizzabagare varje gång! :mad:
Haha, men jag tror avtalet om köpet sker när du hämtar och betalar pizzan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, men jag tror avtalet om köpet sker när du hämtar och betalar pizzan.
Intressant, och en synnerligen OT vinkling från mig, men då skulle det inte vara ett avtalsbrott att beställa en pizza och strunta i att hämta den? Vad är det då? "Oredligt förfarande" kanske?

Men, för att fortsätta OT, så nog har jag sett det som jag sluter ett bindande köpeavtal och förväntas hämta produkten enligt avtal och "betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt", vilket i praktiken naturligtvis är efter en nästan alltid "tillgänglig" prislista. Är det inte så?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant, och en synnerligen OT vinkling från mig, men då skulle det inte vara ett avtalsbrott att beställa en pizza och strunta i att hämta den? Vad är det då? "Oredligt förfarande" kanske?

Men, för att fortsätta OT, så nog har jag sett det som jag sluter ett bindande köpeavtal och förväntas hämta produkten enligt avtal och "betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt", vilket i praktiken naturligtvis är efter en nästan alltid "tillgänglig" prislista. Är det inte så?
Jag undrar jag om mina pizzabeställningar verkligen når upp till kraven för ett avtal:

Pizzerian: "[Rassel och något obegripligt], ja?"
Jag: "Jag vill beställa en quattro."
Pizzerian: "En quattro, Den är klar om en quart".
Jag: "Tack!"
 
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar jag om mina pizzabeställningar verkligen når upp till kraven för ett avtal:
Anses man sluta avtal när man kliver på en buss så varför inte? Jag tycker nog den gemensamma partsviljan framgår avsevärt tydligare i din beställning än i bussavtalet. :D
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
U
R RoAd skrev:
Här får du nog förtydliga lite hur du räknar. Jag räknade baklänges på 520kr * 160 timmar (83.200kr i månaden) och får i.s.f. din månadslön (inklusive pension) till över 60.000kr brutto när alla kostnader är betalade av din arbetsgivare. Det är inte en normal hantverkslön (antar och hoppas jag).
Och du tror att man har en debiteringsgrad på 100%?
Har man en debiteringsgrad på 75% måste de 75%’en även finansiera 100% av de sista 25%.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Anses man sluta avtal när man kliver på en buss så varför inte? Jag tycker nog den gemensamma partsviljan framgår avsevärt tydligare i din beställning än i bussavtalet. :D
Du har naturligtvis rätt. Avtalets sluts vid telefonsamtalet. Leveransen sker vid hämtningen.

anbudet och accept framgår av ”jag vill ha en quatro” och ”du kan hämta om en quatro”
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D
Jag vill återigen slå ett slag för prisinformationslagen som till skillnad från distansavtalslagen gäller vid köp av en byggtjänst.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar jag om mina pizzabeställningar verkligen når upp till kraven för ett avtal:

Pizzerian: "[Rassel och något obegripligt], ja?"
Jag: "Jag vill beställa en quattro."
Pizzerian: "En quattro, Den är klar om en quart".
Jag: "Tack!"
Konstigt,när jag ringer pizzerian låter det exakt likadant,är det en nationell växel man kommer till...:thinking:
 
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Anses man sluta avtal när man kliver på en buss så varför inte? Jag tycker nog den gemensamma partsviljan framgår avsevärt tydligare i din beställning än i bussavtalet. :D
Och det är inte någon särlagstiftning för kollektivtrafik? Är det verkligen konsumenttjänstlagen som är lagrummet?
 
U Swetox skrev:
Ja det tror jag säkert och håller med dig om. Men av att döma på inlägg i andra trådar än denna så känns det annorlunda här på forumet än vad det är i verkligheten. Säkert därför TS reagerat och skapat denna tråden.

Jag vill bara att vissa skall förstå att många gånger är kostnaderna skäliga och det är få firmor som jobbar med att salta sina fakturor, för de brukar inte bli långlivade. Ändå så skall det varje dag läsas här på forumet om hantverkare som fakturerar osjäliga priser...

Förr va jag stolt över mitt yrkesval att gå min pappas och min farfars fortspår men här på forumet så undviker man helst att säga vad man jobbar med.
- På ett forum där många konsumenter fråga hantverkare om råd.
Jag förstår din känsla. Jag är främst på forumet som privatperson men samtidigt driver vi byggföretag och jag har svårt att låta bli att läsa alla trådar om oseriösa hantverkare. Jag är medveten om att branschen är full av företag som skitar ner yrket. Men jag blir lite förvånad över att man inte gör vad man kan för att slippa bli lurad trots att man är medveten om att risken ändå finns.
Det jag blir ännu mer förvånad över är att det finns så många människor som verkar tro att hantverkare tjänar fett med pengar och lever lyxliv. Visst, det finns säkert dom som gör det med. Men jag kan garantera att de flesta gör det inte. Det är skitsvårt att tjäna pengar.
Det är sorgligt att läsa alla dessa trådar om dåligt utförda jobb eller hantverkare som blåser sina kunder. Men det är ju så att en nöjd kund pratar med 10, en missnöjd kund med 100. Kan alla dessa trådar hjälpa andra att välja "rätt" hantverkare till sina projekt så gör det faktiskt nytta.
 
  • Gilla
CHEMAS och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
*Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.*

Det är INTE orimligt att det är hantverkarens ansvar att minimum säga typ "vi fakturerar såhär, såhär och såhär, ok?"
Alternativt tydligt skriva ut det på hemsidan eller liknande lösning.
Men nu får du väll ge dig.

Om du ringer slamsugen sent en kväll för att du har stopp i avloppet och avföringen flyter på golvet. Inte f-n är du intresserad av vad det då kostar?

TS har en stor poäng, vill jag veta vad en tjänst kostar får jag givetvis ta reda på det.
 
harry73 harry73 skrev:
Glöm inte att kunden är i stress och upplever ett stort problem. Kunden har dessutom lite erfaret av att beställa handverkartjänster och vet kanske inte ens om hen behöver snickare eller rörmokare.

Företaget däremot har det som sitt levebröd och hamnar inte i stress av situationen. Så hen har goda möjligheter att ta sig lite tid att informera kunden om processen och kostnaden och samtidigt fortfarande boka in kunden på först lediga tiden.
Tror nog att hantverkaren är mer stressad än vad kunden är.

Sedan har faktiskt kunden möjlighet att ringa någon annan hantverkare och det kan ju hen hålla på med till den får det svar som den önskar
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Tänk när tiden kommer när hantverkarfirmorna ligger på prisjakt och man knappar in toalettstolsbyte. Man får fram ett pris och vilka som har resurser i lager.
Beter man sig får man bra omdömen vilket ger fler kunder. Drar man på 100% på priset utan skälig motivering får man ett dåligt omdöme och därefter färre kunder.
Självreglerande och alldeles underbart :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte f-n är du intresserad av vad det då kostar?
Klart jag är intresserad av vad det kostar. Jag är såklart i den sitsen beredd att betala riktigt bra för att någon ska lösa mitt problem men det finns tre andra företag i min lilla stad som också kan hjälpa mig så jag skulle ändå inte acceptera precis vad som helst av den jag råkade av slump ringa till först.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Varför har inte plantan som hittat på prisinformationslagen tänkt ut att hantverkare även ska ha ett jämförelsepris per timme.

Alla elektriker i Sverige kostar 800,00 kr i snitt per timme.

Pelles Växelström AB
Pris / timme : 650,00 kr
JFP / timme : 800,00 kr.

Då har ju alla snåla privatkunder möjlighet precis som på Konsum till prisjämförelse.

PRO brukar ha matkassen där de handlar samma varor i olika butiker och ser var de får betala minst.

De skulle de även göra med hantverkare:surprised::cool:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.