93 805 läst ·
873 svar
94k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Men då frågar du eller ringer nästa.Rickard.ag skrev:
Klart jag är intresserad av vad det kostar. Jag är såklart i den sitsen beredd att betala riktigt bra för att någon ska lösa mitt problem men det finns tre andra företag i min lilla stad som också kan hjälpa mig så jag skulle ändå inte acceptera precis vad som helst av den jag råkade av slump ringa till först.
Sanningen är nog mer att du får vara glad om någon vill ha dig som kund, Kanske har en av firmorna specialiserat sig på jourtjänster men inte de andra och då får du glatt betala vad de vill ha betalt.Rickard.ag skrev:
Klart jag är intresserad av vad det kostar. Jag är såklart i den sitsen beredd att betala riktigt bra för att någon ska lösa mitt problem men det finns tre andra företag i min lilla stad som också kan hjälpa mig så jag skulle ändå inte acceptera precis vad som helst av den jag råkade av slump ringa till först.
Men det gäller att du har apparaterna laddade då om proppen går, annars blir det svårt att komma ut och jämföra på internetL lassebrun skrev:Tänk när tiden kommer när hantverkarfirmorna ligger på prisjakt och man knappar in toalettstolsbyte. Man får fram ett pris och vilka som har resurser i lager.
Beter man sig får man bra omdömen vilket ger fler kunder. Drar man på 100% på priset utan skälig motivering får man ett dåligt omdöme och därefter färre kunder.
Självreglerande och alldeles underbart![]()
Om du ringer hantverkaren och hen inte säger vad det kostar, då måste du ringa runt till du får det svar du vill.D Derbyboy skrev:
Tror nog inte du gör det när vattnet forsar in genom taket
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
För att jag vill veta vad det kostar eller för att jag tycker att företagen har delat ansvar i att kunden ska få veta hur det faktureras? Är det ett löpande jobb räcker ju en kort förklaring hur man fakturerar.Claes Sörmland skrev:
Min föredragna bilmekaniker förklarar alltid vad delarna kostar (totalt överpris såklart
Top notch service och nästan bara nöjda kunder.
Är du kunden som är missnöjd då?Rickard.ag skrev:
För att jag vill veta vad det kostar eller för att jag tycker att företagen har delat ansvar i att kunden ska få veta hur det faktureras? Är det ett löpande jobb räcker ju en kort förklaring hur man fakturerar.
Min föredragna bilmekaniker förklarar alltid vad delarna kostar (totalt överpris såklart), timpriset och uppskattad tid trots att jag inte frågar då jag litar på han. Sen fakturerar han den tid det faktiskt tar och ibland skiljer det lite från hans gissning men han har ändå förklarat hur han tar betalt så det är helt lungt.
Top notch service och 99.99% nöjda kunder.
Den 00.01% kunden?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Det är väl INGEN som tror att hantverkare är gratis. Däremot tycker man ju att de ska ta skäligt betalt.L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Absolut är det så att det är svårare, mycket svårare, men att säga vad man vill ha per timme, vad man har för minimidebiteringgrad och vad man vill ha för servicebilen borde inte vara svårare.Alfredo skrev:
Det är nog sant att samtalet inte avslutas utan att priset nämnt, men jag är rätt övertygad om att om jag ringer en resebyrå och ber om en resa till Thailand så kommer de själva ta upp priset, utöver att fråga när, var, hur etc. Och om de säger att resan kostar 10000 kronor så kommer det inte en räkning på 18000 kr när jag kommer hem, med serviceavgifter som inte nämnt, etc etc. Om jag frågar om det verkligen är rätt att jag ska betala en serviceavgift på 4000 kronor som inte resebyrån nämnt så kommer troligen inte en massa andra personer anställda på andra resebyråer och börjar skrika på mig att jag är en snål jävel som kan flyga själv om det inte passar. Inte tror jag heller att en massa anställda inom resebranschen kommer springa runt och säga "alla resenärer vill åka gratis".Alfredo skrev:
Är det egentligen så konstigt att hantverkarna inte spontant berättar om sitt pris och sin debiteringsmodell? Tänk en kund som ringer till en helt ärlig och rättfram hantverkarfirma:
Kunden: Ja, hej. Det är så att vi funderar på att skaffa ett trädäck med lite vindskydd och staket. Är det något ni kan bygga?
Firman: Ja visst, det är något av vår specialitet.
Kunden: Vad kan det kosta?
Firman: Priset beror naturligtvis på utförandet och hur stort det ska vara. Vi vill helst inte lämna fast pris utan föredrar att jobba på löpande räkning. Men vi tar i alla fall 600:- i timmen för hantverkaren och sedan tillkommer servicebil å 175:- i timmen. Bilen kostar hela tiden, både när den används och när den står. När vi kör med bilen tillkommer dessutom 70:- mil. Om det kommer mer än en hantverkare samtidigt så kommer de i varsin bil. Arbetstiden räknas från det hantverkaren sätter sig i bilen tills dess han kliver ur den. Så vi debiterar alltså arbetstid även för den tid hantverkaren kör sin bil. Däremot tar vi inte betalt för den tid det tar för honom att ta av och på arbetskläderna eller att gå från huset till bilen. Huset ja, arbetstiden och milkostnaden räknas alltså från det att han kör hemifrån sig. Så den exakt kostnaden för resor beror på var hantverkaren bor.
Hur många resor det blir går inte att avgöra. Men ni kan inte räkna med att vi kan arbeta hela dagar hos just er.
Material debiterar vi er med priset från vår grossist plus 15%. Eventuella rabatter vi får där är våra, så de påverkar inte vad kunden ska betala. Vi handlar vårt byggmaterial på Beijer, som är den klart dyraste bygghandlaren i stan. Vi handlar också en del saker på Ahlsell. Där debiterar vi er utifrån deras hittepåprislista, plus 15%. Ni får betala för arbetstid och resor när vi hämtar materialet.
Vi räknar inte på enskilda spikar och skruvar, utan vi debiterar alltid för hela förpackningar.
I arbetstiden räknas även in kortare pauser, jobbrelaterade telefonsamtal och toalettbesök. Behöver vi nånting från Ahlsell brukar vi se till att vi är där vid nio-tiden, eftersom de bjuder på frukost. Så där kan en liten fikapaus också bli inkluderad i arbetstiden. Men ni behöver inte betala nånting för själva fikat.
Vi har med oss en grunduppsättning handverktyg. De är inräknade i timkostnaden. Behöver vi ovanligare verktyg, eller någonting som vi inte har så många av och som är upptagna nån annan stan, så hyr vi dem. Vi debiterar den faktiska hyreskostnaden plus 15%, plus då resor och arbetstid för att hämta och lämna hyresverktygen. Förbrukningsverktyg, som slippapper, knivblad, sågklingor och penslar, debiteras med den verkliga kostnaden plus 15%.
Behöver vi ta in underentreprenörer debiteras den faktiska kostnaden plus 15%.
Vi räknar inte delar av timmar. All arbetstid avrundas uppåt till närmaste hel timme.
Just nu kommer jag inte på något mera, men det dyker säkert upp något mer vi kan ta betalt för under arbetets gång.
Nå, vad säger ni? Vi har möjlighet att skicka ut en gubbe och titta på jobbet i slutet av nästa vecka, för ordinarie pris, så klart. Blir det bra?
Hallå?
Hallå? Är ni kvar? Hallå!"!
Kunden: Ja, hej. Det är så att vi funderar på att skaffa ett trädäck med lite vindskydd och staket. Är det något ni kan bygga?
Firman: Ja visst, det är något av vår specialitet.
Kunden: Vad kan det kosta?
Firman: Priset beror naturligtvis på utförandet och hur stort det ska vara. Vi vill helst inte lämna fast pris utan föredrar att jobba på löpande räkning. Men vi tar i alla fall 600:- i timmen för hantverkaren och sedan tillkommer servicebil å 175:- i timmen. Bilen kostar hela tiden, både när den används och när den står. När vi kör med bilen tillkommer dessutom 70:- mil. Om det kommer mer än en hantverkare samtidigt så kommer de i varsin bil. Arbetstiden räknas från det hantverkaren sätter sig i bilen tills dess han kliver ur den. Så vi debiterar alltså arbetstid även för den tid hantverkaren kör sin bil. Däremot tar vi inte betalt för den tid det tar för honom att ta av och på arbetskläderna eller att gå från huset till bilen. Huset ja, arbetstiden och milkostnaden räknas alltså från det att han kör hemifrån sig. Så den exakt kostnaden för resor beror på var hantverkaren bor.
Hur många resor det blir går inte att avgöra. Men ni kan inte räkna med att vi kan arbeta hela dagar hos just er.
Material debiterar vi er med priset från vår grossist plus 15%. Eventuella rabatter vi får där är våra, så de påverkar inte vad kunden ska betala. Vi handlar vårt byggmaterial på Beijer, som är den klart dyraste bygghandlaren i stan. Vi handlar också en del saker på Ahlsell. Där debiterar vi er utifrån deras hittepåprislista, plus 15%. Ni får betala för arbetstid och resor när vi hämtar materialet.
Vi räknar inte på enskilda spikar och skruvar, utan vi debiterar alltid för hela förpackningar.
I arbetstiden räknas även in kortare pauser, jobbrelaterade telefonsamtal och toalettbesök. Behöver vi nånting från Ahlsell brukar vi se till att vi är där vid nio-tiden, eftersom de bjuder på frukost. Så där kan en liten fikapaus också bli inkluderad i arbetstiden. Men ni behöver inte betala nånting för själva fikat.
Vi har med oss en grunduppsättning handverktyg. De är inräknade i timkostnaden. Behöver vi ovanligare verktyg, eller någonting som vi inte har så många av och som är upptagna nån annan stan, så hyr vi dem. Vi debiterar den faktiska hyreskostnaden plus 15%, plus då resor och arbetstid för att hämta och lämna hyresverktygen. Förbrukningsverktyg, som slippapper, knivblad, sågklingor och penslar, debiteras med den verkliga kostnaden plus 15%.
Behöver vi ta in underentreprenörer debiteras den faktiska kostnaden plus 15%.
Vi räknar inte delar av timmar. All arbetstid avrundas uppåt till närmaste hel timme.
Just nu kommer jag inte på något mera, men det dyker säkert upp något mer vi kan ta betalt för under arbetets gång.
Nå, vad säger ni? Vi har möjlighet att skicka ut en gubbe och titta på jobbet i slutet av nästa vecka, för ordinarie pris, så klart. Blir det bra?
Hallå?
Hallå? Är ni kvar? Hallå!"!
Med ROT-avdragFairlane skrev:
Absolut är det så att det är svårare, mycket svårare, men att säga vad man vill ha per timme, vad man har för minimidebiteringgrad och vad man vill ha för servicebilen borde inte vara svårare.
Det är nog sant att samtalet inte avslutas utan att priset nämnt, men jag är rätt övertygad om att om jag ringer en resebyrå och ber om en resa till Thailand så kommer de själva ta upp priset, utöver att fråga när, var, hur etc. Och om de säger att resan kostar 10000 kronor så kommer det inte en räkning på 18000 kr när jag kommer hem, med serviceavgifter som inte nämnt, etc etc. Om jag frågar om det verkligen är rätt att jag ska betala en serviceavgift på 4000 kronor som inte resebyrån nämnt så kommer troligen inte en massa andra personer anställda på andra resebyråer och börjar skrika på mig att jag är en snål jävel som kan flyga själv om det inte passar. Inte tror jag heller att en massa anställda inom resebranschen kommer springa runt och säga "alla resenärer vill åka gratis".
Akut eljour (på plats inom 1h), kostnad från 4960:-*
Jour (hjälp under dagen), kostnad från 3700:-*
Planerade eljobb (enligt ö.k), kostnad från 2580:-*
*Gäller vid ROT och maximalt 2 timmar
Debitering extra timmar ROT
Akut eljour: 1120 kr/h
Eljour: 840 kr/h
Planerade arbeten: 665 kr/h
Utan Rot-avdrag
Akut eljour (på plats inom 1h), kostnad 7000:-
Jour (hjälp under dagen), kostnad från 5200:-
Planerade eljobb (enligt ö.k), kostnad från 3600:-
Debitering extra timmar
Akut eljour: 1600 kr/h
Eljour: 1200 kr/h
Planerade arbeten: 950 kr/h
Se våra prisexempel för mer information om vår prissättning.
Från fredag 16.00 till måndag 05.00 är alla uppdrag att betraktas som Akut Eljour.
Vi utnyttjar i största möjliga mån RUT & ROT-avdrag.
Om ROT/RUT-avdraget inte godkänns av Skatteverket, så förbehåller sig Eljouren 247 AB att debitera kund för kvarstående summa som inte täcks av Skatteverket.
Avbokningsregler för Akut Eljour samt Eljour:
Om kund väljer att avboka ett uppdrag där elektrikern är på väg så debiteras en summa om 1600 kr (Inget ROT eller RUT-avdrag tillämpas).
Avbokningsregler Planerade Arbeten:
Om kund väljer att avboka ett planerat arbete skall det ske minst 48 timmar innan arbetet skall utföras. Om kund avbokar senare än 48 timmar innan den avtalade tiden debiteras 2000 kr. (Inget ROT eller RUT-avdrag tillämpas).
Storhelgstillägg:
Storhelgstillägg om 2000:- inkl. moms tillkommer på ordinarie priser på:
- Julafton
- Nyårsafton
- Påskafton
- Midsommarafton
Billigt?
Upp till dig att avgöra men såklart betydligt dyrare än att boka med framförhållning.
Ett tips är ju mail eller sms. Många har det nu för tiden.A andersmc skrev:Är det egentligen så konstigt att hantverkarna inte spontant berättar om sitt pris och sin debiteringsmodell? Tänk en kund som ringer till en helt ärlig och rättfram hantverkarfirma:
Kunden: Ja, hej. Det är så att vi funderar på att skaffa ett trädäck med lite vindskydd och staket. Är det något ni kan bygga?
Firman: Ja visst, det är något av vår specialitet.
Kunden: Vad kan det kosta?
Firman: Priset beror naturligtvis på utförandet och hur stort det ska vara. Vi vill helst inte lämna fast pris utan föredrar att jobba på löpande räkning. Men vi tar i alla fall 600:- i timmen för hantverkaren och sedan tillkommer servicebil å 175:- i timmen. Bilen kostar hela tiden, både när den används och när den står. När vi kör med bilen tillkommer dessutom 70:- mil. Om det kommer mer än en hantverkare samtidigt så kommer de i varsin bil. Arbetstiden räknas från det hantverkaren sätter sig i bilen tills dess han kliver ur den. Så vi debiterar alltså arbetstid även för den tid hantverkaren kör sin bil. Däremot tar vi inte betalt för den tid det tar för honom att ta av och på arbetskläderna eller att gå från huset till bilen. Huset ja, arbetstiden och milkostnaden räknas alltså från det att han kör hemifrån sig. Så den exakt kostnaden för resor beror på var hantverkaren bor.
Hur många resor det blir går inte att avgöra. Men ni kan inte räkna med att vi kan arbeta hela dagar hos just er.
Material debiterar vi er med priset från vår grossist plus 15%. Eventuella rabatter vi får där är våra, så de påverkar inte vad kunden ska betala. Vi handlar vårt byggmaterial på Beijer, som är den klart dyraste bygghandlaren i stan. Vi handlar också en del saker på Ahlsell. Där debiterar vi er utifrån deras hittepåprislista, plus 15%. Ni får betala för arbetstid och resor när vi hämtar materialet.
Vi räknar inte på enskilda spikar och skruvar, utan vi debiterar alltid för hela förpackningar.
I arbetstiden räknas även in kortare pauser, jobbrelaterade telefonsamtal och toalettbesök. Behöver vi nånting från Ahlsell brukar vi se till att vi är där vid nio-tiden, eftersom de bjuder på frukost. Så där kan en liten fikapaus också bli inkluderad i arbetstiden. Men ni behöver inte betala nånting för själva fikat.
Vi har med oss en grunduppsättning handverktyg. De är inräknade i timkostnaden. Behöver vi ovanligare verktyg, eller någonting som vi inte har så många av och som är upptagna nån annan stan, så hyr vi dem. Vi debiterar den faktiska hyreskostnaden plus 15%, plus då resor och arbetstid för att hämta och lämna hyresverktygen. Förbrukningsverktyg, som slippapper, knivblad, sågklingor och penslar, debiteras med den verkliga kostnaden plus 15%.
Behöver vi ta in underentreprenörer debiteras den faktiska kostnaden plus 15%.
Vi räknar inte delar av timmar. All arbetstid avrundas uppåt till närmaste hel timme.
Just nu kommer jag inte på något mera, men det dyker säkert upp något mer vi kan ta betalt för under arbetets gång.
Nå, vad säger ni? Vi har möjlighet att skicka ut en gubbe och titta på jobbet i slutet av nästa vecka, för ordinarie pris, så klart. Blir det bra?
Hallå?
Hallå? Är ni kvar? Hallå!"!
”Tack för trevligt samtal, jag skickar över vår prissättning.”
Dumheter.D Derbyboy skrev:
Alla, även förskolebarnen, vet ju att Hantverkaren inte får betalt för hela tiden hen är på sitt arbete.
Hantverkaren brukar sällan ha 1h lunch, en macka från fickan med lite kaffe tar blott en halvtimme, sedan kanske en kvart frukost.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Ja har man det upplägget får man skylla sig självt att det blir långdraget
Jag kan dra ett verkligt exempel jag har i minnet från när jag beställde en tjänst "Vi tar xxxkr inkl moms/timme, 15% på vårt inköpspris från den bygghandeln och resor till och från är utanför men nödvändiga resor för jobbet debiteras full timlön."
Vill man lägga till några poster för t ex servicebil så blir det ändå inte så komplicerat att dra.
Vill man lägga till några poster för t ex servicebil så blir det ändå inte så komplicerat att dra.