92 434 läst ·
873 svar
92k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Tack, men 520kr är kostnaden för mig (lön, arbetsgivare avgifter, pension osv). Var lite otydlig i att de 700kr är innefattar dessa 520kr + alla övriga konstanser (OH) jag har som inte går att debitera för som jag måste baka in i timpriset. Självklart inte bara verktyg och kläder utan även försäkring, hyra till min lilla lokal, telefon, dator osv.Fairlane skrev:
Ganska dyra verktyg/arbetskläder, men det är helt ok, det kan det ju absolut vara. Så länge det är tydligt att du vill ha 700kr/h så är det helt ok för de flesta (inte alla, men alla kommer du aldrig kunna tillfredställa)
Hur folk här på BH reagerar beror nog framförallt på vilka rabatter det är du "snor". Är det "rabatten" mot grossistprislistan på Ahlsell, så ja, då får du nog räkna med att folk blir irriterade, för den har inget med verkligheten att göra. Är det mer normalt att du lägger på 20-40% på ditt inköpspris eller liknande så accepteras det av de flesta, även om det blir lite dyrare än vad kunden själv kan köpa för. Har du dåliga inköpspriser, sämre än vad kunden själv kan köpa för så kan du ändå få acceptans för det, om du är tydlig.
Ja, är folk otrevliga etc så är det inget kul. De kunderna undviker jag också. Jag har ingen aning om hur andra agerar, själv erbjuder jag alltid kaffe/te/vatten och påtår, toaletten är tillgänglig och jag försöker vara trevlig och intresserad, utan att för den skulle hänga över axeln. Får jag ett bra jobb utfört av en trevlig person så hör jag alltid av mig till företaget och säger något i stil med "Tack för hjälpen. X som var här och hjälpte mig gjorde ett mycket bra jobb och var riktigt trevlig". Samma sak säger jag till X när hen går.
Påslaget på varor är det enda vinsten jag gör utöver min lön. Det är egentligen det enda som motiverar en att driva företaget framåt. Men som jag sa så fick jag inte alls mycket klagomål på kostnader och fakturor utan jag låg prismässigt på material väldigt bra till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Tja, det är väl lite så tanken är, att man talar om vad man vi i betalning, det gör man på ICA, pizzerian, bilmekanikern, frisören etc.L Linda_71 skrev:I mitt grundinlägg så var det allmänt sen lite senare skrev jag nog något som kunde tolkas till det inlägget. Min tanke från början var bara rent allmänt att det spelar egentligen inte någon roll vad det kostar en del kunder gnäller jämnt. MEN det ska alltid ligga på hantverkaren att informera aldrig på kunden som utnyttjar tjänsten.
Sen finns det alltid de som ska gnälla, men jag tror inte det är den stora massan. Skillnaden är att det är de som hörs/syns. De flesta som är nöjda säger inget utan betalar bara.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Ja det tror jag säkert och håller med dig om. Men av att döma på inlägg i andra trådar än denna så känns det annorlunda här på forumet än vad det är i verkligheten. Säkert därför TS reagerat och skapat denna tråden.Fairlane skrev:
Jag vill bara att vissa skall förstå att många gånger är kostnaderna skäliga och det är få firmor som jobbar med att salta sina fakturor, för de brukar inte bli långlivade. Ändå så skall det varje dag läsas här på forumet om hantverkare som fakturerar osjäliga priser...
Förr va jag stolt över mitt yrkesval att gå min pappas och min farfars fortspår men här på forumet så undviker man helst att säga vad man jobbar med.
- På ett forum där många konsumenter fråga hantverkare om råd.
Fast det gör de inte. På ICA får jag själv kolla priset. Ringer jag pizzerian och beställer en Calzone svarar de 15 minuter en kvart. Aldrig att de frågat om jag vet vad den kostar eller upplyser om priset. Bilmekaniker är nog lite sisådär minst sagt... Och går jag till frisören och sätter mig i stolen och säger "jag vill bli klippt", så klipper frisören och talar om vad denne vill ha när det är dags att betala. Visst kan det finnas en synlig prislista men jag har aldrig varit med om att frisören självmant upplyst om priset innan han/hon sätter saxen i kalufsen.Fairlane skrev:
Du ska nog läsa inlägget med betydelsen för att tala om priset menas att det är anslaget. Utan tillägg.Alfredo skrev:
Fast det gör de inte. På ICA får jag själv kolla priset. Ringer jag pizzerian och beställer en Calzone svarar de 15 minuter en kvart. Aldrig att de frågat om jag vet vad den kostar eller upplyser om priset. Bilmekaniker är nog lite sisådär minst sagt... Och går jag till frisören och sätter mig i stolen och säger "jag vill bli klippt", så klipper frisören och talar om vad denne vill ha när det är dags att betala. Visst kan det finnas en synlig prislista men jag har aldrig varit med om att frisören självmant upplyst om priset innan han/hon sätter saxen i kalufsen.
Jag vet inte hur det är med dig men jag har beställt pizza många fler gånger än vad jag beställt hantverkstjänster. Jag vet ungefär var prisnivån ligger. Och det går inte åt en halv månadslön. Hos frisör kan det göra det har jag förstått. Däremot kanske inte jourfrisör behövs på samma sätt, hår blir inte akut på samma sätt.
Det finns säkerligen gott om otroligt besvärliga, otrevliga och stöddiga kunder därute. Det finns uppenbarligen också gott om arroganta hantverkare som bara utgår ifrån att kunden ska begripa hur många timmar som går åt, vad materialet kommer att kosta, vad som ingår och inte ingår osv osv. För att slippa bli föremål för arga dispyter (och sågningar här på forumet
) så måste ju insatsen att upplysa kunden om vad som gäller betraktas som minimal.
Som kund tar jag mig verkligen inte rätten att vara dryg och otrevlig mot någon hantverkare. Jag har ju ringt dom för att jag inte reder ut projektet själv. Men jag förväntar mig att hantverkaren i fråga är proffsig och upplyser mig om vad som faktiskt ingår i vad jag betalar för. Svårare än så är det väl ändå inte?
Som kund tar jag mig verkligen inte rätten att vara dryg och otrevlig mot någon hantverkare. Jag har ju ringt dom för att jag inte reder ut projektet själv. Men jag förväntar mig att hantverkaren i fråga är proffsig och upplyser mig om vad som faktiskt ingår i vad jag betalar för. Svårare än så är det väl ändå inte?
Då det gäller timpriserna så är det pga brist av information till kund.U Swetox skrev:
Har inte sett nån firma (hantverkare eller inte) som specar upp på sin hemsida vad de 700kr i timpeng går till.
Det gör att folk som inte är intresserade av hur saker fungerar och hur prissättning går till, blir negativt överraskade då hantverkaren tar "hutlöst betalt".
Känner flera som är precis så.
OM en uträkning liknande denna finnas på ett företags hemsida som ett exempel så tror jag att det skulle få de flesta att sluta gnälla över tim priserna
700kr / timme
av detta är
160 kr lön för arbetstagaren
44 kr inkomstskatt för arbetaren
2 kr semestertillägg för arbetaren
( detta ger då en månadslön på 30000 kr före skatt för arbetaren)
sen tillkommer
65 kr arbetsgivaravgifter
11 kr försäkringar
2 kr särskild löneskatt
16kr Administrations kostnader
22kr Verktyg
summa: 322kr
debiteringsgad 75% - > 322/0.75 -> 430
moms 25% -> 430 * 1.25 = 540kr
bolags vinst 30% 540*1.30 = 700 kr
Men det förståss ... det är ju fult att skylta med att man gör en vinst o man kan ju alltid skylla på att det är "företagshemligheter" pga konkuranskäl och därmed inte vilja visa ens ett exempel på ungefär vad timpengen går till. Och då tycker jag personligen att de som inte ens vill visa ett exempel (som inte behöver stämma överens med verkligheten) ska sluta bli upprörda då andra inte förstår och därför gnäller.
Om nu "dig" syftar på mig så var det inte jag som drog in varken pizzerior eller frisörer i diskussionen. Min poäng är dock att inte heller dessa leverantörer självmant brukar upplysa om något pris. Står man på pizzerian finns förvisso alltid en meny med priser men ringer jag bara och beställer så får jag veta vad det kostar först när jag hämtar maten, om jag nu inte frågar.Karlia skrev:
Varför ska en kund förvänta sig att "förstå" vad hantverkarens timpeng går till? Förväntar man sig att förstå var de olika delarna av den halva miljon en ny bil kan kosta går till? Har någon någonsin sett en "produktsäljare" förklara vilka olika delar som bygger upp en produkts pris?M MrDizzy skrev:
Man får väl med hantverkartjänster göra som med allt annat man köper. Se vad marknaden erbjuder, förhandla så gott man kan och köpa det man har behov av, råd med och finner prisvärt. Vad är så speciellt med just hantverkartjänster att kunden ska behöva "förstå" vad timpriset kommer ifrån?
Som en liten överraskning till vissa kan jag avslöja att en hantverkares timpris högst troligt ligger exakt där hantverkaren tror att han/hon maximerar sina vinster. Ligger de på någon annan nivå är det ingen vidare business...
Jo men de jag syftar på som gnäller över de höga hantverkstimpriserna , de gnäller nog över att en Tesla för en mille är dyr med för att bara vara en bil som man flyttar rumpan med och köper den inte.Alfredo skrev:
Varför ska en kund förvänta sig att "förstå" vad hantverkarens timpeng går till? Förväntar man sig att förstå var de olika delarna av den halva miljon en ny bil kan kosta går till? Har någon någonsin sett en "produktsäljare" förklara vilka olika delar som bygger upp en produkts pris?
Man får väl med hantverkartjänster göra som med allt annat man köper. Se vad marknaden erbjuder, förhandla så gott man kan och köpa det man har behov av, råd med och finner prisvärt. Vad är så speciellt med just hantverkartjänster att kunden ska behöva "förstå" vad timpriset kommer ifrån?
Som en liten överraskning till vissa kan jag avslöja att en hantverkares timpris högst troligt ligger exakt där hantverkaren tror att han/hon maximerar sina vinster. Ligger de på någon annan nivå är det ingen vidare business...
Min erfarenhet är att folk som inte har nån koll tycker oftast att hantverkstimpengen är orimlig.
Att då slippa få gnäll & diskussion om det med en enkel exempel uppställning borde ju ligga i hantverkarnas intresse kan man tycka.
Jag personligen tycker inte att de timpriser jag fått av de hantverkare jag anlitat varit orimliga.
I vissa fall aningen höga, men då endast i förhållande till att jag kunnat göra det själv men varit lat och lejt in för jobbet.
Absolut kan det finnas en pedagogisk poäng. Jag undrar dock bara varför det ska behövas på just hantverkares timpriser när ingen förväntar sig det i andra sammanhang.M MrDizzy skrev:
Mjo det förståss.Alfredo skrev:
Tänkte mest vara lösningsorienterad och komma med ett förslag för att slippa höra mer "det är dyrt" gnäll om timpengen iaf.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Blir nyfiken på hur du räknar där. Om du skall ha en bruttolön på 230kr så blir det arbetsgivaravgift på ca 70 kr. Det skulle ge dig drygt 200 kr för att täcka pension och sjukförsäkring etc. Man kan visserligen göra hur stora pensionsavsättningar man vill. Men ingen betalar 100% på sin inkomst till pension.U Swetox skrev:Jag kostar 520kr/h för att gå breake even (pension, lön, arbetsgivaravgifter osv.). Då är min lön 230kr av dessa. 230kr innan inkomstskatt kan tilläggas.
Vill jag kunna ha råd att uppgradera verktyg, ha buffert för obetalda fakturor, köpa arbetskläder osv. så måste jag ha timpris på minst 700kr/h och då blir årets resultat för bolaget 0kr.
Det känns ganska självklart för mig att lägga ord. pris på varor och ”sno” rabatterna för att ens ha en morot till att driva ett företag. Men med den kulturen och åsikterna man får läsa om här på BH så önskar jag att jag hade haft ett annat yrke som inte är synonymt med pesten.
Jag har valt att inte jobba mot privatpersoner och största anledningen är inte klagande på fakturor eller priset. Utan det är det personliga bemötandet och attityden privatpersoner hade när man kom hem till dom, de va ofta snofsiga och tyckte att de hade rätt i alla lägen för att de va kund och betalade, även fast jag är expert på mitt jobb.
... Kom ihåg att bjuda på kaffe och kaka eller ställa fram en läsk om ni inte är hemma kan göra hantverkarens dag eller ibland en tuff vecka.
Vidare menar du att du behöver ytterligare 200kr i timmen för verktyg, kläder osv. Det finns säkert branscher där man har så dyra verktyg, men knappast i hantverksyrken.
Siffrorna blir rimligare om man räknar med väldigt låg beläggning. Har du ex. 1500 fakturerade timmar. Så skulle du alltså förbruka verktyg för 300 000 om året.
jag tror ingen hade klagar på 300kr framkörningsavgift på ett akut hantverkarjobb. Däremot som i det aktuella fallet med två snickare som kom i varsin bil för att på plats konstatera att det var inte aktuellt att göra nåt och på det fakturera 11000 eller om det var 17000kr..... jag hade blivit skogstokig.A Alexn72 skrev:Hej Ica maxi jag har slut på mjölk till kaffet kom omedelbart ut med en ny.
VAA mjölken kostar ju bara 12kr i butik...
Hur kan ni ta 300kr i utkörning...
Även om det inte är så lätt så är det märkligt att man tar reda på vad Ica tar för att köra ut matkasse men snickaren frågar man inte en lördag kväll vad det kan kosta....
Hur hade det varit om du beställde mjölken, det kommer ut två bilar från ICA Maxi, dom konstaterar tillsammans på plats att det här är på tok fel förhållande att leverera mjölk och kör hem utan att leverera nån mjölk och skickar en faktura på 8000kr. Tycker du det är ok? Det är fö rätt vanligt med hemleveranser av mat nu och det framgår även VÄLDIGT TYDLIGT hur mycket det kostar. Det finns många ytterst service minded och begåvade hantverkare men ibland undrar man om flera inom skråt har en medfödd defekt faktiskt.
Redigerat: