E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja har man det upplägget får man skylla sig självt att det blir långdraget ;) Jag kan dra ett verkligt exempel jag har i minnet från när jag beställde en tjänst "Vi tar xxxkr inkl moms/timme, 15% på vårt inköpspris från den bygghandeln och resor till och från är utanför men nödvändiga resor för jobbet debiteras full timlön."

Vill man lägga till några poster för t ex servicebil så blir det ändå inte så komplicerat att dra.
Det handlar inte om vill men Staten säger att så här ska det vara och då finns möjlighet till ROT.
 
Rickard.
E El-Löken66 skrev:
Det handlar inte om vill men Staten säger att så här ska det vara och då finns möjlighet till ROT.
Det är en annan diskussion ;)
 
E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är en annan diskussion ;)
Ok.
Fast fortfarande ser jag kommentarer som tyder på att inte alla känner till detta med ROT.

Egentligen tror jag alla här, i princip, har normala åsikter men att det tyvärr finns några busiga nättroll som försöker elda upp stämningen mellan olika grupper av människor.

Nu blev @Krille-72 bannlyst från detta forum trots att hens historik visar att hen hjälpt många människor inom rörkrökningen, det visade sig vara oacceptabelt att @Krille-72 hade åsikter färgade av sina många år som yrkesman.

Är detta en förlust för forumet eller @Krille-72, ja, var och en får ju bedöma men jag vet vad jag anser.

Jag har själv upplevt detta då jag gjorde entré här, vissa människor hade svårt att acceptera att det kunde finnas andra åsikter än de som troligen yppades i deras kretsar och det finns reglerat i byggahusreglerna att hantverkare inte ska komma och mopsa sig.

Fast att det finns ignorerafunktion, fast att genomtänkta argument hade kunnat felaktiga i sank utan problem, trots möjligheten att trycka Gilla eller göra en grimasch.

Är forumet rädd för detta kommer folk även i fortsättningen behålla sin förvrängda hantverkarbild och det kommer även skrämma bort vissa Hantverkare som i min mening producerar många av guldkornen som gör denna sida till ett viktigt hjälpmedel för hembyggaren.

Bara mina två pennies.
 
  • Gilla
  • Älska
Masthugg och 4 till
  • Laddar…
D
Vadå Krille e väl inte avstängd?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Med ROT-avdrag

Akut eljour (på plats inom 1h), kostnad från 4960:-*

Jour (hjälp under dagen), kostnad från 3700:-*

Planerade eljobb (enligt ö.k), kostnad från 2580:-*

*Gäller vid ROT och maximalt 2 timmar

Debitering extra timmar ROT

Akut eljour: 1120 kr/h

Eljour: 840 kr/h

Planerade arbeten: 665 kr/h

Utan Rot-avdrag

Akut eljour (på plats inom 1h), kostnad 7000:-

Jour (hjälp under dagen), kostnad från 5200:-

Planerade eljobb (enligt ö.k), kostnad från 3600:-

Debitering extra timmar

Akut eljour: 1600 kr/h

Eljour: 1200 kr/h

Planerade arbeten: 950 kr/h

Se våra prisexempel för mer information om vår prissättning.

Från fredag 16.00 till måndag 05.00 är alla uppdrag att betraktas som Akut Eljour.

Vi utnyttjar i största möjliga mån RUT & ROT-avdrag.

Om ROT/RUT-avdraget inte godkänns av Skatteverket, så förbehåller sig Eljouren 247 AB att debitera kund för kvarstående summa som inte täcks av Skatteverket.

Avbokningsregler för Akut Eljour samt Eljour:

Om kund väljer att avboka ett uppdrag där elektrikern är på väg så debiteras en summa om 1600 kr (Inget ROT eller RUT-avdrag tillämpas).

Avbokningsregler Planerade Arbeten:

Om kund väljer att avboka ett planerat arbete skall det ske minst 48 timmar innan arbetet skall utföras. Om kund avbokar senare än 48 timmar innan den avtalade tiden debiteras 2000 kr. (Inget ROT eller RUT-avdrag tillämpas).

Storhelgstillägg:

Storhelgstillägg om 2000:- inkl. moms tillkommer på ordinarie priser på:

  • Julafton
  • Nyårsafton
  • Påskafton
  • Midsommarafton
Samt chat fram till nio där du kan ställa dina frågor.

Billigt?

Upp till dig att avgöra men såklart betydligt dyrare än att boka med framförhållning.
Se där, du hittade någon som hade det på sin sida. Jag misstänker att väldigt många inte har det. Jag har ingen aning, mer än att när jag kollade på rörmokare så var det en av 10.
Att det är dyrare med jour än att boka med framförhållning ser jag som självklart, men här ble det tydligt vilken skillnad det var för den här firman.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Se där, du hittade någon som hade det på sin sida. Jag misstänker att väldigt många inte har det. Jag har ingen aning, mer än att när jag kollade på rörmokare så var det en av 10.
Att det är dyrare med jour än att boka med framförhållning ser jag som självklart, men här ble det tydligt vilken skillnad det var för den här firman.
Håller med dig just om detta och vi får hoppas branscherna kan verka för ökad tydlighet exempelvis som i mitt exempel.

För även jag har märkt att många sidor blott hänvisar till kontakt, tro det eller ej men jag har faktiskt också anlitat hantverkare, med blandade upplevelser.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
R
U Swetox skrev:
Och du tror att man har en debiteringsgrad på 100%?
Har man en debiteringsgrad på 75% måste de 75%’en även finansiera 100% av de sista 25%.
Ok, då uttryckte du dig lite märkligt. Men ja. Idag, med den högkonjunktur som är i branschen, tror jag att de flesta hantverkare har närmast 100% debiterbar tid med tanke på att det tas fullt betalt även för körtid, och att timmar rundas av uppåt.

Men ok, med 75% beläggning så ligger din lön alltså på nästan 50.000kr? Det anser jag fortfarande vara en orimligt hög lön för en hantverkare om det inte handlar om unik spetskompetens.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
E
R RoAd skrev:
Ok, då uttryckte du dig lite märkligt. Men ja. Idag, med den högkonjunktur som är i branschen, tror jag att de flesta hantverkare har närmast 100% debiterbar tid med tanke på att det tas fullt betalt även för körtid, och att timmar rundas av uppåt.

Men ok, med 75% beläggning så ligger din lön alltså på nästan 50.000kr? Det anser jag fortfarande vara en orimligt hög lön för en hantverkare om det inte handlar om unik spetskompetens.
Finns inget att anse, i så fall är det den svenska avundsjukan som talar och inget som hindrar dig från att värpa samma guldägg, om nu detta finns.

Lojala människor som varit länge på samma arbetsplats har ofta tyvärr en väldigt skev uppfattning om dagens löneläge och hur det formligen exploderat senare decennier.

Sen får du även ta hänsyn till högre skatt, mer intressant är vad folk får ut i näven.
 
P
Många har ju hemsidor idag.
Varför kan man inte ha prisexempel där? Nästintill ingen har det.
Men åker du taxi är det krav på att bilarna har prisinfo och jämförelsepris annars är bilen olaglig att köra om du har gulskyltar.

Någon gång när man frågat vad någon tar så blir det ofta obekväm situation av någon jädrans anledning med.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Finns inget att anse, i så fall är det den svenska avundsjukan som talar och inget som hindrar dig från att värpa samma guldägg, om nu detta finns.

Lojala människor som varit länge på samma arbetsplats har ofta tyvärr en väldigt skev uppfattning om dagens löneläge och hur det formligen exploderat senare decennier.

Sen får du även ta hänsyn till högre skatt, mer intressant är vad folk får ut i näven.
Jag får väl i.o.f.s. anse precis vad jag vill, men ok, jag kan omformulera mig. Jag är inte intresserad att betala akademikerlön till en hantverkare så jag hade valt en annan. Eller mer troligt, gjort jobbet själv även om jag inte är hantverkare.

Och varför antar du att jag skulle vara avundsjuk på den lönen? Varför tror du att jag tjänar mindre :)

Och att det blir procentuellt mer skatt på en högre lön är ju ett ickeargument, lönen är vad den är. Alla andra med samma lön skattar lika mycket.
 
E
R RoAd skrev:
Jag får väl i.o.f.s. anse precis vad jag vill, men ok, jag kan omformulera mig. Jag är inte intresserad att betala akademikerlön till en hantverkare så jag hade valt en annan. Eller mer troligt, gjort jobbet själv även om jag inte är hantverkare.

Och varför antar du att jag skulle vara avundsjuk på den lönen? Varför tror du att jag tjänar mindre :)

Och att det blir procentuellt mer skatt på en högre lön är ju ett ickeargument, lönen är vad den är. Alla andra med samma lön skattar lika mycket.
Finns många akademiker som gör väldigt viktiga saker för vårt samhälle.
Men troligen betydligt fler som tillför noll och inget. Det med skatten får du läsa på om.

Men jag tror jag prickade ganska rätt med mitt förra inlägg.

Är det i sin ordning om jag frågar vad du arbetar med?
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ok.
Fast fortfarande ser jag kommentarer som tyder på att inte alla känner till detta med ROT.

Egentligen tror jag alla här, i princip, har normala åsikter men att det tyvärr finns några busiga nättroll som försöker elda upp stämningen mellan olika grupper av människor.

Nu blev @Krille-72 bannlyst från detta forum trots att hens historik visar att hen hjälpt många människor inom rörkrökningen, det visade sig vara oacceptabelt att @Krille-72 hade åsikter färgade av sina många år som yrkesman.

Är detta en förlust för forumet eller @Krille-72, ja, var och en får ju bedöma men jag vet vad jag anser.

Jag har själv upplevt detta då jag gjorde entré här, vissa människor hade svårt att acceptera att det kunde finnas andra åsikter än de som troligen yppades i deras kretsar och det finns reglerat i byggahusreglerna att hantverkare inte ska komma och mopsa sig.

Fast att det finns ignorerafunktion, fast att genomtänkta argument hade kunnat felaktiga i sank utan problem, trots möjligheten att trycka Gilla eller göra en grimasch.

Är forumet rädd för detta kommer folk även i fortsättningen behålla sin förvrängda hantverkarbild och det kommer även skrämma bort vissa Hantverkare som i min mening producerar många av guldkornen som gör denna sida till ett viktigt hjälpmedel för hembyggaren.

Bara mina två pennies.
Vad jag kan se är han inte bannlyst. Han och jag har ibland olika åsikt, men ganska ofta en rätt lika åsikt. Visst kan man ha olika åsikter, inget fel i det. De som jag tycker förstör är dels som som påstår att alla hantverkare är vidriga avskum som bara lurar sina kunder och dels de hantverkare som påstår att alla kunder är snåla jävlar som vill ha allt gratis (hmm, vad är det för rubrik på den här tråden?). Inget av det är ju sant. De som hatar hantverkare finns, liksom de som hatar sina kunder, men de är förhoppningsvis i klar minoritet.

Det som förvånar mig lite är hur vissa hantverkare skiljer sig från andra yrkesgrupper, vad det verkar för mig. I de flesta andra yrkesgrupper så ser man en missnöjd kund som ett misslyckande, men något man försöker lära sig ifrån. "Vad gjorde vi för fel? Varför missförstod vi och kunden varandra? Hur kan vi undvika att det händer igen?". Vissa hantverkare verkar inte vilja lära sig något från sin (eller andras) missnöjda kund. De kan inte se något som helst fel i sitt agerande utan enda anledningen till att det blev missförstånd är för att kunden är en snål idiot som hatar hantverkare. De är dömda till att upprepa sina misstag.
Krille (och fler med honom) brukar framhålla att vi kunder ska bli bättre på att fråga om pris och det är ett bra förslag som vi kunder bör försöka ta till oss. På samma sätt så borde ju hantverkare ta till sig kundernas tips om hur de kan för nöjdare kunder genom att försöka vara tydligare och få kunden att förstå exempelvis vad material kan komma att kosta (inte exakt) eller att kunden ska förstå att nu kostar vi 4000 kr i timmen för att det är julafton. Många gör nog det, men väldigt många verkar tycka att kunden får skylla sig själv och verkar helt enkelt inte intresserade av att få en bättre relation till sin kund.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Satsuki
Jag tvivlar på att någon tror att hantverkare är gratis, däremot är det nog många som inte begriper hur deras prissättning fungerar. Vilket hantverkarna naturligtvis i vissa fall utnyttjar och i vissa fall svär över.

Hantverkaryrken fungerar annorlunda jfrt med de flesta andra jobb. Då är det kanske inte så konstigt att man finner arbetsvillkor, arbetstider, debiteringsmodeller etc svårbegripligt. Detta torde kunna lösas med kommunikation, men hantverkare tycks ofta vilja svara svävande och inte helt tydligt. Gissningsvis för att ta höjd för oförutsett och att inte måla in sig i ett hörn.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Finns många akademiker som gör väldigt viktiga saker för vårt samhälle.
Men troligen betydligt fler som tillför noll och inget. Det med skatten får du läsa på om.

Men jag tror jag prickade ganska rätt med mitt förra inlägg.

Är det i sin ordning om jag frågar vad du arbetar med?
Du prickade helt fel, det finns ingen avundsjuka bakom min ovilja att betala 700kr i timmen för en vanlig hantverkare.

Skatten är det nog du som behöver läsa på om. Jämför man lönenivåer så spelar det förstås ingen roll att skatten inte är linjär.

Vad jag jobbar med spelar ingen roll.
 
E
Satsuki KristinaRT skrev:
Jag tvivlar på att någon tror att hantverkare är gratis, däremot är det nog många som inte begriper hur deras prissättning fungerar. Vilket hantverkarna naturligtvis i vissa fall utnyttjar och i vissa fall svär över.

Hantverkaryrken fungerar annorlunda jfrt med de flesta andra jobb. Då är det kanske inte så konstigt att man finner arbetsvillkor, arbetstider, debiteringsmodeller etc svårbegripligt. Detta torde kunna lösas med kommunikation, men hantverkare tycks ofta vilja svara svävande och inte helt tydligt. Gissningsvis för att ta höjd för oförutsett och att inte måla in sig i ett hörn.
Det är nog ofta så att hantverkaren bara vill hantverka. Hade denne velat bli försäljare eller ekonom hade hen nog valt en annan väg men då frågor ställs måste denne givetvis försöka svara efter bästa förmåga då denne är företagets representant på plats.

Men det finns ju mest troligt folk på hantverkarens kontor som har betydligt bättre koll på offerter, prissättningar och faktureringar.

Om du handlar på Ica kanske du inte förutsätter att hen i kassan kan svara på varför bananen kostar som den gör, du kanske skriver ett brev till butikschefen eller ännu hellre struntar i det och väljer butik baserat på helhetsintrycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.