harry73
L Linda_71 skrev:
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag tror du fick rätt så många förklaringar varför det blev som det blev och varför ett företag har bättre möjligheter att vara lugnt och informera kunden om priset.

Bättre svar lär du inte få, så om du fortsätter vill du antingen dumförklara alla konsumenter (och då sitter du på fel forum) eller så vill du bara klaga. (be my guest)

• Gilla
  • Haha
Ljusihusragnar och 11 till
  • Laddar…
@
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Men kan ju tänka sig om man är en seriös företagare - så upplyser man om priserna - för att slippa problem efteråt. Det är inte särskilt bra reklam om någon upplever sig ha blivit lurad. Hen kommer nämligen att berätta det för ALLA som hen känner......

Även som företagare får man tänka till - även om kunderna inte gör det!

• Gilla
  • Arg
TorbjörnD och 11 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Men jag förstår inte varför många förväntar sig att bli Curlade på detta vis. Har man inget ansvar själv idag?
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag skulle ALDRIG beställa något utan att kontrollera priset.
Min erfarenhet är ju att det är riktigt riktigt svårt att få veta priset i förväg ens om man beskriver ärendet i detalj och faktiskt frågar. Ofta blir ju svaret "Det vet jag inte förrän jobbet är gjort."

• Gilla
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Förstår inte varför att upplysa om priset innan skulle innebära curlande av kunden. Verkar tvärtom vara ett bra sätt att få nöjda kunder som är intresserade av att anlita en igen.

Som hantverkare förväntas man ha en yrkeskunskap som kunden inte har - annars skulle man ju inte bli anlitad. För kunden är det förmodligen första gången toaletten eller källaren svämmar över, en yrkesman har varit med om det förut. Att då kunna lugnt informera vad som gäller, hur brådskande det är, om det kan vänta, kostnad - en skicklig hantverkare borde klara det.

• Gilla
Kemisten och 20 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Förstår inte varför att upplysa om priset innan skulle innebära curlande av kunden.
Curlandet, som jag ser det, är om kunden förväntar sig att få priset klargjort men ändå inte har vett att fråga ifall så inte görs, och då tycker sig vara felbehandlad. För mig är det rätt obegripligt hur man kan beställa/köpa något alls utan att ha någorlunda koll på priset innan beställningen/köpet görs.

Lite som att gå in i en butik, ta något från hyllan och blunda för prisetiketten, betala i kassan utan att titta på vilket belopp man godkänner, komma hem och titta på kvittot och bli arg för att det man köpte var dyrare än man hade trott.

Naturligtvis är det bra om hantverkaren är tydlig men lite ansvar har man även som kund. Och har man nu inte kommit fram till vad som gäller i förväg får man acceptera att "betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.". Så tycker i alla fall lagstiftaren och jag håller med.

• Gilla
MrHandyman1 och 7 till
  • Laddar…
U
Jag kostar 520kr/h för att gå breake even (pension, lön, arbetsgivaravgifter osv.). Då är min lön 230kr av dessa. 230kr innan inkomstskatt kan tilläggas.

Vill jag kunna ha råd att uppgradera verktyg, ha buffert för obetalda fakturor, köpa arbetskläder osv. så måste jag ha timpris på minst 700kr/h och då blir årets resultat för bolaget 0kr.

Det känns ganska självklart för mig att lägga ord. pris på varor och ”sno” rabatterna för att ens ha en morot till att driva ett företag. Men med den kulturen och åsikterna man får läsa om här på BH så önskar jag att jag hade haft ett annat yrke som inte är synonymt med pesten.

Jag har valt att inte jobba mot privatpersoner och största anledningen är inte klagande på fakturor eller priset. Utan det är det personliga bemötandet och attityden privatpersoner hade när man kom hem till dom, de va ofta snofsiga och tyckte att de hade rätt i alla lägen för att de va kund och betalade, även fast jag är expert på mitt jobb.
... Kom ihåg att bjuda på kaffe och kaka eller ställa fram en läsk om ni inte är hemma kan göra hantverkarens dag eller ibland en tuff vecka.

• Gilla
tjockelamock och 23 till
  • Laddar…
Karlia
Tror att jag är påverkad av att jobba med människor i kris - de brukar inte lyckas tänka till i det läget. Jag är van vid att vara den som behöver vara lugn och tydlig.

Enda gången jag ringt på jour var en annandag påsk när en förrådsnyckel hade blivit stulen - jag bor i radhus så den nyckeln gick till 7 förråd med cyklar och dylikt. Hade något blivit stulet under natten hade det blivit ännu dyrare än de 14000 det kostade med jourtid och nya nycklar till alla. Skäligt pris men surt. Där kommer jag inte ihåg om jag frågade efter pris eller blev informerad.

Däremot vet jag att jag kunde bedöma innan han kom om det var skäligt eller inte, om det var värt att ta ut honom. Vilket gör att jag fortfarande tycker att han gjorde en bra insats och kan rekommendera hans firma.

• Gilla
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
U Swetox skrev:
Jag kostar 520kr/h för att gå breake even (pension, lön, arbetsgivaravgifter osv.). Då är min lön 230kr av dessa. 230kr innan inkomstskatt kan tilläggas.

Vill jag kunna ha råd att uppgradera verktyg, ha buffert för obetalda fakturor, köpa arbetskläder osv. så måste jag ha timpris på minst 700kr/h och då blir årets resultat för bolaget 0kr.
Ganska dyra verktyg/arbetskläder, men det är helt ok, det kan det ju absolut vara. Så länge det är tydligt att du vill ha 700kr/h så är det helt ok för de flesta (inte alla, men alla kommer du aldrig kunna tillfredställa)

U Swetox skrev:
Det känns ganska självklart för mig att lägga ord. pris på varor och ”sno” rabatterna för att ens ha en morot till att driva ett företag. Men med den kulturen och åsikterna man får läsa om här på BH så önskar jag att jag hade haft ett annat yrke som inte är synonymt med pesten.
Hur folk här på BH reagerar beror nog framförallt på vilka rabatter det är du "snor". Är det "rabatten" mot grossistprislistan på Ahlsell, så ja, då får du nog räkna med att folk blir irriterade, för den har inget med verkligheten att göra. Är det mer normalt att du lägger på 20-40% på ditt inköpspris eller liknande så accepteras det av de flesta, även om det blir lite dyrare än vad kunden själv kan köpa för. Har du dåliga inköpspriser, sämre än vad kunden själv kan köpa för så kan du ändå få acceptans för det, om du är tydlig.

U Swetox skrev:
Jag har valt att inte jobba mot privatpersoner och största anledningen är inte klagande på fakturor eller priset. Utan det är det personliga bemötandet och attityden privatpersoner hade när man kom hem till dom, de va ofta snofsiga och tyckte att de hade rätt i alla lägen för att de va kund och betalade, även fast jag är expert på mitt jobb.
... Kom ihåg att bjuda på kaffe och kaka eller ställa fram en läsk om ni inte är hemma kan göra hantverkarens dag eller ibland en tuff vecka.
Ja, är folk otrevliga etc så är det inget kul. De kunderna undviker jag också. Jag har ingen aning om hur andra agerar, själv erbjuder jag alltid kaffe/te/vatten och påtår, toaletten är tillgänglig och jag försöker vara trevlig och intresserad, utan att för den skulle hänga över axeln. Får jag ett bra jobb utfört av en trevlig person så hör jag alltid av mig till företaget och säger något i stil med "Tack för hjälpen. X som var här och hjälpte mig gjorde ett mycket bra jobb och var riktigt trevlig". Samma sak säger jag till X när hen går.

• Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
Verkar vara många fakturor över 10 000kr.
Dom jag har mest problem med ligger på mellan 750-2300 kr.
I min värld är det inget konstigt och väldigt billigt att få hem en hantverkare för dom summorna, därav ingen oskälig summa som man ska behöva informera om.

U Swetox skrev:
Det känns ganska självklart för mig att lägga ord. pris på varor och ”sno” rabatterna för att ens ha en morot till att driva ett företag.
Om du menar att Ahlsells listpris är ordinarie pris så förstår jag om kunderna blir irriterade.

• Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
J
L Linda_71 skrev:
I min värld är det inget konstigt och väldigt billigt att få hem en hantverkare för dom summorna, därav ingen oskälig summa som man ska behöva informera om.
Handlar det om de summorna med redovisning för debitering så är det en helt annan situation och det säger en hel del om kunden. Tråden du utgick från var ju helt andra summor där både pris och tjänst ifrågasattes. Det är aldrig fel att informera kunden i förväg oavsett dock - det brukar inte alltid vara solklart på hemsidorna, och om det är det går det ju att uppskatta tid i alla fall. Det är bra att informera om det är någon timkostnad som är betydligt högre än förväntat, varit om rörmokare som debiterad 2k per h för planerat arbete (informerade i förväg om pris och tidsuppskattning så det var inget problem) vilket det kan vara svårt att förutse som kund.

Redigerat:
U
D Daniel 109 skrev:
Om du menar att Ahlsells listpris är ordinarie pris så förstår jag om kunderna blir irriterade.
Vem har sagt att de blev irriterade på priset?
Jag sa att jag inte hade så mycket problem med att privata sektorn gnällde på priser, jag tror de flesta var/är nöjda med min prissättning.

Men det är en massa gnäll här att hantverkare har dyra påslag, höga timpriser osv. Jag önskar bara att någon här på forumet kunde förstå att av en hantverkares 700kr/h så får de 180kr/h i fickan, med 0 kr i resultat till bolaget.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Linda_71 skrev:
Ja, är det så hamnar det i ett annat läge. Då är det ju billigt. Den jour-rörmokare som jag anlitade till ha ersättning för 3 timmar och så servicebil för det. Då räcker inte 750-2300 kronor långt. I mitt fall var man dock väldigt tydlig med att man ville ha betlat för 3 timmar och servicebil redan innan så det var inget problem.

Jag trodde du startat tråden pga att personen som fick betala 11500 för att inte få någon hjälp. Där kan man ju förstå att det svider. Han hade nog räknat med åtminstone hjälp för de pengarna.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
U Swetox skrev:
Vem har sagt att de blev irriterade på priset?
Jag sa att jag inte hade så mycket problem med att privata sektorn gnällde på priser, jag tror de flesta var/är nöjda med min prissättning.

Men det är en massa gnäll här att hantverkare har dyra påslag, höga timpriser osv. Jag önskar bara att någon här på forumet kunde förstå att av en hantverkares 700kr/h så får de 180kr/h i fickan, med 0 kr i resultat till bolaget.
Jag tror nog de flesta förstår det. Det finns säkert några som tror att om de betalar 700 inklusive moms så är det vad hantverkaren får, minus 30% i skatt, men det är nog väldigt få.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, är det så hamnar det i ett annat läge. Då är det ju billigt. Den jour-rörmokare som jag anlitade till ha ersättning för 3 timmar och så servicebil för det. Då räcker inte 750-2300 kronor långt. I mitt fall var man dock väldigt tydlig med att man ville ha betlat för 3 timmar och servicebil redan innan så det var inget problem.

Jag trodde du startat tråden pga att personen som fick betala 11500 för att inte få någon hjälp. Där kan man ju förstå att det svider. Han hade nog räknat med åtminstone hjälp för de pengarna.
I mitt grundinlägg så var det allmänt sen lite senare skrev jag nog något som kunde tolkas till det inlägget. Min tanke från början var bara rent allmänt att det spelar egentligen inte någon roll vad det kostar en del kunder gnäller jämnt. MEN det ska alltid ligga på hantverkaren att informera aldrig på kunden som utnyttjar tjänsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.