B boohoo skrev:
Om företaget upplever så mycket gnäll från privatkunder som tycker bolaget överfakturerar, kanske det är i bolagets intresse att informera kunderna vad det kommer kosta? Tänk vad mycket tjafs bolaget då skulle slippa.

Och det samma gäller ju givetvis åt andra hållet. Privatkunder bör ha i sitt eget intresse att fråga vad saker och ting kommer kosta.
Om man läser trådar på denna sida verkar det vara många som gnäller. Var när jag läste tråden om när dom kallade ut snickare på en lördagskväll som jag reagerade att många skrev att det var dåligt m.m.
Jag tänker att jag har ett eget ansvar som beställer något.
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl ingen som tror att det ska vara gratis?
Det kan däremot vara svårt att uppskatta konstnaden och därför tycker jag att man som leverantör av en tjänst ska vara tydlig. Det är som när kunden faktiskt frågar "Vad kommer det kosta?" och så svarar någon med ett timpris, men nämner inte med ett ord alla andra kostnader, så kunden blir såklart överraskad och missnöjd när fakturan kommer. Vill man ha missnöjda kunder så är det förstås en variant, vill man ha nöjda kunder så hjälper man de i affären.

Jag jobbar som IT-konsult och för några år sen arbetade jag mer utomlands, men var baserad i Sverige. En av mina kunder undrade om jag kunde närvara på ett 2-timmarsmöte. Jag hade möjlighet att vara med och hade då två varianter.
1. Åk till kunden och skicka sen en faktura
2. Förklara vad det innebär i kostnad: Jag var tvungen att åka tidigt dagen innan för att hinna ner = 8 timmars ersättning. Därefter möte 2 timmar dag två och jag skulle missa sista flighten hem den dagen så 8 timmar där och 8 timmar dagen efter för hemresa. Kunden skulle fått en räkning på 24 timmar, 2 övernattningar på hotell samt flygresa.
Jag valde att vara tydlig med kunden som då tackade nej. Jag misstänker att Linda_71 tycker att jag kunde valt alternativ 1 och kunden skulle fått skylla sig själv?
Nej absolut inte. I ditt fall frågar kunden om du kan närvara, då förklarar man ju självklart så som du beskriver.
Min fråga var när kunder ringer och säger ni MÅSTE komma NU.
Det finns liksom ingen inputt att meddela pris.
Men ringer kunden och har frågor då blir det ju naturlogt att prisfrågan kommer upp och man erbjuder olika varianter, det skrev jag i tidigare inlägg.

Jag är övertygad om att (nästan) ingen tycker att hantverkare skall jobba gratis. Men som privatperson, ovan att anlita någon har många dålig uppfattning om vad som är ett skäligt pris. Och även om jag har en uppfattning om det så kan det vara svårt att förstå att ett jourpris kan ligga på över 10 000 i timmen. Det har även jag svårt att ta in. Ett sådant utstickande pris är helt ok, om jag blir varnad innan jag köper det.

• Gilla
wernersson och 20 till
  • Laddar…
Hej Ica maxi jag har slut på mjölk till kaffet kom omedelbart ut med en ny.

VAA mjölken kostar ju bara 12kr i butik...
Hur kan ni ta 300kr i utkörning...

Även om det inte är så lätt så är det märkligt att man tar reda på vad Ica tar för att köra ut matkasse men snickaren frågar man inte en lördag kväll vad det kan kosta....

• Gilla
CaptainB och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Är den tillämplig för de tjänster vi pratar om här (typ timdebiterad hantverkare), det vill säga inte "bestämda tjänster" (typ en herrklippning)?

Jag är dåligt insatt i hur Konsumenttjänstlagen och Prisinformationslagen samspelar (motspelar?) i dessa fall.
Om man läser mitt direktcitat (som är att förtydligande av lagen) så är det väl rimligt att anta att det också gäller för tjänster. Jag har fått det berättat för mig att det är det är företagets ansvar att informationen ska vara lättillgänglig och tydlig och det är i princip där min kunskap tar slut på ämnet.

Sen är det mitt tyckande/tolkning att det inte bör räknas som lättillgänglig om man måste fråga efter den om den inte finns att läsa någon annanstans.

Redigerat:
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hej Ica maxi jag har slut på mjölk till kaffet kom omedelbart ut med en ny.

VAA mjölken kostar ju bara 12kr i butik...
Hur kan ni ta 300kr i utkörning...

Även om det inte är så lätt så är det märkligt att man tar reda på vad Ica tar för att köra ut matkasse men snickaren frågar man inte en lördag kväll vad det kan kosta....
Nej jag skulle inte bli förvånad om det kostar 300 att få hem mjölken. Men om ICA har hemkörning som tjänst så skulle jag bli förvånad om hemkörningen kostar 15 000 från kvarteret bredvid. Och jag skulle bli förbannad om de inte informerar om det.

• Gilla
shtob och 33 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Om man läser mitt direktcitat (som är att förtydligande av lagen) så är det väl rimligt att anta att det också gäller för tjänster.
I vissa fall, absolut.

"6 § Prisinformation ska lämnas när en näringsidkare tillhandahåller bestämda produkter. Lag (2008:507)."
"produkt: vara, tjänst eller annan nyttighet, dock inte fast egendom och arbetstillfälle",

Men är en beställning av typen "hej, jag har ett problem, kan du komma och hjälpa mig" en "bestämd produkt". Jag tror inte det men är som sagt inte tillräckligt insatt för att våga uttala mig säkert.

H hempularen skrev:
Men om ICA har hemkörning som tjänst så skulle jag bli förvånad om hemkörningen kostar 15 000 från kvarteret bredvid.
Men det påhittet skulle du komma undan då detta pris inte på något sätt är rimligt utifrån "gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället".

Jag upplever inte att "människor" tror att hantverkare är gratis, visst finns det alltid undantag: de som alltid förvånas över att saker och tjänster kostar. Däremot finns det objektiva och besvärande problem inom hantverkarbranschen, givetvis finns det undantag även där. Hantverkaryrkena behöver kraftigare självreglering och ordning, detta gäller både de stora arbetsgivarna och småbolagen. Här finns mycket att arbeta med vad gäller attityder också. Återkommande på byggahus är materialpåslagen som motiveras med att det tar arbetstid att ordna med material, givetvis stämmer det. Men när kostnaden flyttas från arbete till material så minskar konsumentens avdragsberättigande belopp.

Det är alltid trist att kompetenta och hederliga utförare drabbas av sina ohederliga kollegors bristande omdöme, men det är också en fråga som branschen själv måste bearbeta, att lasta över det på konsumenterna är en tankevurpa som ligger branschen i fatet.

• Gilla
  • Älska
Marijairena och 20 till
  • Laddar…
Fairlane
L Linda_71 skrev:
Nej absolut inte. I ditt fall frågar kunden om du kan närvara, då förklarar man ju självklart så som du beskriver.
Men ringer kunden och har frågor då blir det ju naturlogt att prisfrågan kommer upp och man erbjuder olika varianter, det skrev jag i tidigare inlägg.
OK, jag vet inte hur många som ringer och säger "Ni MÅSTE komma NU", så skulle jag inte uttrycka mig oavsett, men även då kan man väl lugnt svara "Ok, vi kan komma, men bara så du vet vi debiterar dubbel timtaxa och minimum 3 timmar. även om det tar mindre tid. Dessutom ksotar vår servicebil 750 kr". Det klarade iallafall jour-rörmokaren av att säga när jag ringde för många år sen.
Priset hade blivit detsamma oavsett om de sagt något eller inte, men skillnaden är att nu fick de en nöjd kund, istället för en missnöjd. Enkelt och smart, eller krångligt och onödigt, ja det är ju upp till var och en att bedöma.

• Gilla
Haladria och 48 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Om man läser trådar på denna sida verkar det vara många som gnäller. Var när jag läste tråden om när dom kallade ut snickare på en lördagskväll som jag reagerade att många skrev att det var dåligt m.m.
Jag tänker att jag har ett eget ansvar som beställer något.

Jag har inte jobba som hantverkare med jour/beredskap men väl 18år med beredskap på IT sidan.
Det har hänt fler gånger än jag jag komma ihåg att kunder som inte förlängt sina beredskapsavtal pga kostnad ringer mitt i natten och säger
"Det står still, Kom hit NU!"
Och skulle jag då inte upplysa om att "Tyvärr ni har inget beredskapsavtal så vill du att vi ska komma ut, kommer det att kosta XX tusen extra bara för utryckningen och sen tar vi XXXX kr / timme plus kostnad för ev ny hårdvara. Är ni villiga att ta den kostnaden eller vill ni vänta till imorgon och ta det under normal arbetstid?"
Då skulle dels kunden bli riktigt förbannad då en fet faktura dyker upp , och dels mina chefer & säljare skulle inte bli glada alls på mig eftersom det orsakar problem med relationen till kunden och ev merförsäljing.
Och ev skulle vi få bjuda på utryckningskostnaden

Så jag tycker inte att det är orimligt att ställa SAMMA krav på jour-hantverkare som det är i IT-branchen.
Kunden (oavsett om det är en privat person eller en anstäld på ett företag) är troligen TOKSTRESSAD om personen i fråga säger "Nått är trasigt! Kom hit NU!"
Medan den som sitter på beredskapen inte är stressad alls och ska inte ha något problem med att säga två -tre meningar om att det kommer att kosta skjortan samt att den som åker ut inte alls kanske kan göra något pga förutsättingarna på plats.
Klarar inte ett jour/beredskaps havande företag detta med att upplysa om kostnaderna till en tokstressad person ... då ska de inte ha jour/beredskap ev får de stå för kostnaden.
Säger personen i fråga "Kom hit i alla fall", då är det ju inget problem eller hur?

• Gilla
  • Älska
Point1 och 61 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
Ringer do däremot och frågar finns det möjlighet att få hjälp med ett elfel. Självklart då säger man ju att absolut en akututryckning nu skulle kosta si eller så men kan du avvakta till imorgon när vi ändå har en kille/tjej i ditt område så kostar det bara ....
Ett stort problem i detta resonemang är just din formulering.
Det är inte alltid man KRÄVER en akut åtgärd. Om man blir insatt i att det kostar xx antal tusen att åtgärda en skorsten tex kanske man kan avvakta till vardagen.

Jag ringde för en extra tömning av 3-kammarbrunn, det behövdes.
Företaget sa vi kan komma redan imorgon. Bilen är i närheten.
Vad bra tyckte jag.

Sen fick jag betala akuttömning inom 24h.
Vilket verkligen INTE vad jag hade tänkt. Eller behövde.... kunde de komma inom en vecka hade det räckt alldeles utmärkt. Vilket också hade kapat priset rejält.

Information från företaget är ABC.
"Detta är jour, detta kostar extra... vi behöver det XXX eller andra.... och det kostar..."

Jag som kund ska inte förväntas ha en prislista i skallen, eller en uppfattning om vad de uppfattar som "normalt".

• Gilla
hapazard och 33 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Företaget sa vi kan komma redan imorgon. Bilen är i närheten. Vad bra tyckte jag.
Men varför frågade du inte om priset?

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ett stort problem i detta resonemang är just din formulering.
Det är inte alltid man KRÄVER en akut åtgärd. Om man blir insatt i att det kostar xx antal tusen att åtgärda en skorsten tex kanske man kan avvakta till vardagen.

Jag ringde för en extra tömning av 3-kammarbrunn, det behövdes.
Företaget sa vi kan komma redan imorgon. Bilen är i närheten.
Vad bra tyckte jag.

Sen fick jag betala akuttömning inom 24h.
Vilket verkligen INTE vad jag hade tänkt. Eller behövde.... kunde de komma inom en vecka hade det räckt alldeles utmärkt. Vilket också hade kapat priset rejält.

Information från företaget är ABC.
"Detta är jour, detta kostar extra... vi behöver det XXX eller andra.... och det kostar..."

Jag som kund ska inte förväntas ha en prislista i skallen, eller en uppfattning om vad de uppfattar som "normalt".
Men jag förstår inte varför många förväntar sig att bli Curlade på detta vis. Har man inget ansvar själv idag?
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag skulle ALDRIG beställa något utan att kontrollera priset.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
MrHandyman1 och 9 till
  • Laddar…
harry73
När jag behövde akuttömning för att brunnen svämmade över och all slam hamnade i filterbädden, svarade företaget att de kunde komma akut eller om jag klarade mig till nästa onsdag, kunde de tidigarelägga den årliga tömningen och slapp jag extra avgifter. De tipsade även om hur jag kunde tömma brunnen under tiden.

Bra service!

• Gilla
Fields of Anfield Road och 32 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag tror de flesta gör det. De som inte gör det och har orealistiska förväntningar eller råkar få en oseriös hantverkare, de hittar hit. :)

• Gilla
Lördag hela veckan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.