D
harry73 harry73 skrev:
Nu finns det inte speciella lagar som bara gäller under en rättegång, så vad som kommer fram under en rättegång kan även vara användbar i det vanliga livet
Hhört talas om rättegångsbalken?
 
harry73
Men problemet är dessa märkliga definitioner ni använder. Gratis = när man går rund
Rabatt = när man lägger 100% på sin rabatterat inköpspris hos ahlsell.

Och avtalad tid = kanske kommer jag då eller lite senare
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja fy fan, men Skorstenfejaringenjör(sotaren) , jävlar vad respekt jag har för denne. Han dyker upp vart 3:e år. Täcker för öppningen på öppen spisen, rusar upp på taket och kör viskan ordentligt och sedan beskriver alla eventuella problem för mig. han minns ju alla tidigare gånger han varit här. Detta på runt 15 min och sedan får man en faktura på 700kr. Helt rimligt.
Hur är det möjligt undrar jag? 700 kr blir allts 560 kr ex moms. För den timmen ska han ta emot din beställning, Boka tid, Åka ut till din skorsten, utföra arbetet, hem och fakturera arbetet.
Om många arbeten ligger koncentrerade till din skorsten skulle han möjligen klara 2 sotningar i timmen. Men i praktiken tror jag det är helt omöjligt att snitta 2 sotningar i timmen.

Pratar vi en riktig sotarfirma så börjar och slutar deras arbetstid dessutom på kontoret där dom dessutom har arbetstid för tvagning.

Så i min värld som inte kan ett dugg om sotnings branschen så borde det vara en minimidebitering på absolut minst 2 timmar. Högst troligt mer när vi pratar 560 kr /Tim ex moms.

Men grattis till dig som hittat en billig sotare!
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Nja, Harry73 skrev att han tyckte sotaren kunde ta med egen stege, inte att det inte behövs. Ett argument för att det är kundens ansvar är att sotarna skulle behöva åka runt med ett gäng olika stegar anpassade för olika fasadhöjd och glidskydd. Undrar hur kul det är att rulla runt med 2x5m utskjutsstege på taket i stadsmiljöer och dessutom lyfta av, bära och resa vid varje kund. I princip behöver man vara två gubbar för att på ett säkert sätt resa stegar högre än 4-5m. För att återgå till trådens ämne: Skulle sotaren i så fall behöva informera om att man kommer att fakturera för två personer plus extra tid för resning eller är det bara för kunden att gilla läget och betala?
”För att återgå till trådens ämne: Skulle sotaren i så fall behöva informera om att man kommer att fakturera för två personer plus extra tid för resning eller är det bara för kunden att gilla läget och betala?”

Det är en mycket bra fråga. För vad händer när fakturan inte följer avtalet?

Jag har lagt ut exempel på Arnbeslut och domar i andra trådar. Tänker inte göra det här.

Mitt svar blir: Det beror på!

Men räkna iskallt med att 36§ Ktjl kommer användas av Tinget.

Enkelt förklarat kan man då säga att det beror på hur sotare brukar göra.
 
apotekarnes
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur är det möjligt undrar jag? 700 kr blir allts 560 kr ex moms. För den timmen ska han ta emot din beställning, Boka tid, Åka ut till din skorsten, utföra arbetet, hem och fakturera arbetet.
Om många arbeten ligger koncentrerade till din skorsten skulle han möjligen klara 2 sotningar i timmen. Men i praktiken tror jag det är helt omöjligt att snitta 2 sotningar i timmen.

Pratar vi en riktig sotarfirma så börjar och slutar deras arbetstid dessutom på kontoret där dom dessutom har arbetstid för tvagning.

Så i min värld som inte kan ett dugg om sotnings branschen så borde det vara en minimidebitering på absolut minst 2 timmar. Högst troligt mer när vi pratar 560 kr /Tim ex moms.

Men grattis till dig som hittat en billig sotare!
Sotningen upphandlas i sotningsdistrikt där ett företag har ganska stora områden själva. I villakvarter tror jag nog att 4 skorstenar per timme är rimligt om det är enplanshus och lättillgängligt. De betar av en gata i taget helt enkelt precis som slamtömningen eller sophämtningen och kan därför ha oerhört hög beläggning jämfört med t.ex. hantverkare. Det är nog det största skälet till att det är billigt. Här kostar det till exempel 475 spänn för en sotning. Den är också i kommunal regi där jag bor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73
Sittställning Forlowt skrev:
Jo jag förstår dig, men det är ett exempel från något som kanske driver ett företag som jag hade velat så svart på vitt.

Jag köper 100 papp till viss del men hade velat se det bara.

Ett bolag jag känner väl till har 18000tkr omsättning och 10 anställda med ca 7% vinstmarginal. Men det är ju knappast hela sanningen för vad som går ut ur bolaget i pengar till anställda och deras kostnader.
Jo det är precis så det är att driva företag. När allt är betalt i alla omkostnader och där skulle bli över lite pengar räknas det som vinst.

Jag själv tar 650kr/tim. Räknar med att ha ca 80% fakturerbar tid för att hinna med allt annat som har med kontoret att göra. Redan på timtaxan går det back pga alla utgifter man kostar. Räddningen är att man lägger på kanske 25% på material man säljer och ibland mer. Då går man plus minus noll eller om man har lite tur med några % plus.

När jag var anställd för 15 år och fundera på att starta företag för att just tjäna dom pengar dom företagen har dragit in på mig som anställd gjorde att jag fick mig en funderare efter första året som företagare när skattesmällen kom med delux. Klassiskt nybörjarttag helt enkelt. Tar man lån för att lösa det för att slippa kronofogden och kör vidare med ett spartänk nu. År 2 gick ok men inte mycket mer än så. År 3 börja man höja timtaxan lite mer ordentligt. Nu börja det att gå med mindre minus. Och så här har man hållt på under 10år innan man börja få ett bra grepp om hur ett företag fungerar för att få det att gå runt men lite plus.
Det jag har lärt mig när jag har haft anställda är att det är inte billigt. Tumregels jag har lärt mig är att gånga den anställdes lön med 4 gånger. Då kan få bli sjuk i 10 arbetsdagar som jag som företagare ska betala ur egen ficka.

Det ni anställda ser er blinda på är att ni har stenkoll på er lön och sociala kostnader med mera. Det är helt rätt. Rent konkret så är ni anställda helt nakna och det vill ni inte vara eller hur?. Så kommer det först en försäkring som inte är billig. Nu får ni börja röra er. Sen ska ni givetvis ha kläder på er med rätt skyddsutrustning som kostar en hel del. Om ni inte har utbildningar på det arbete som ni ska utföra ja då ska ni utbildas och det tar ni inte ur egen ficka för det är företagarens ansvar att bekosta det ur egen ficka det oxå. Sen ska ni verktyg, bil, verktyg, ja listan kan göras lång. Allt detta ska företagaren hålla en anställd med samt det ska vara besiktigat och godkänt allt som den anställde använder för att företagarens försäkringar ska gälla. Man kan skiva hur mycket som helst om just anställdas kostnader.

Jag har haft en anmälning en gång pga att jag necka en som frågade efter om jag hade arbete till han. Då sa jag att om du söker anställning så har jag inte men startar du egen firma så har jag men kanske inte till full fakturerbar tid. Då dök där ner en anmälning från polismyndigheten. Målet lades ner ganska omgående med enkla anledningen att företaget som hade blivit uppringd och frågad om det fanns arbete hade inte lagt ut en annons om att jag söker efter personal.
Lite knepigt ibland. Men det gjorde att jag bestämde mig för att helt enkelt aldrig anställa någon pga kostnaderna. Jag hyr in dom tjäster som behövs. fungerar hur bra som helst. men skulle det dyka upp en kille som vill arbeta som en företagare fullt ut och har det drivet men vill inte driva just företag. Absolut en anställning direkt utan tvekan. Han är självgående och jagar kunderna själv och allt det dära själv. Han ska ha en rejält tilltagen lön och provision.

Mitt tips till dig för att du ska få absolut bästa svaret på din fråga. Starta företag så får du se var det kostar om du vill driva ett seriöst företag så att säga.
 
  • Wow
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
F FredrikThulinsson skrev:
Jo det är precis så det är att driva företag. När allt är betalt i alla omkostnader och där skulle bli över lite pengar räknas det som vinst.

Jag själv tar 650kr/tim. Räknar med att ha ca 80% fakturerbar tid för att hinna med allt annat som har med kontoret att göra. Redan på timtaxan går det back pga alla utgifter man kostar. Räddningen är att man lägger på kanske 25% på material man säljer och ibland mer. Då går man plus minus noll eller om man har lite tur med några % plus.

När jag var anställd för 15 år och fundera på att starta företag för att just tjäna dom pengar dom företagen har dragit in på mig som anställd gjorde att jag fick mig en funderare efter första året som företagare när skattesmällen kom med delux. Klassiskt nybörjarttag helt enkelt. Tar man lån för att lösa det för att slippa kronofogden och kör vidare med ett spartänk nu. År 2 gick ok men inte mycket mer än så. År 3 börja man höja timtaxan lite mer ordentligt. Nu börja det att gå med mindre minus. Och så här har man hållt på under 10år innan man börja få ett bra grepp om hur ett företag fungerar för att få det att gå runt men lite plus.
Det jag har lärt mig när jag har haft anställda är att det är inte billigt. Tumregels jag har lärt mig är att gånga den anställdes lön med 4 gånger. Då kan få bli sjuk i 10 arbetsdagar som jag som företagare ska betala ur egen ficka.

Det ni anställda ser er blinda på är att ni har stenkoll på er lön och sociala kostnader med mera. Det är helt rätt. Rent konkret så är ni anställda helt nakna och det vill ni inte vara eller hur?. Så kommer det först en försäkring som inte är billig. Nu får ni börja röra er. Sen ska ni givetvis ha kläder på er med rätt skyddsutrustning som kostar en hel del. Om ni inte har utbildningar på det arbete som ni ska utföra ja då ska ni utbildas och det tar ni inte ur egen ficka för det är företagarens ansvar att bekosta det ur egen ficka det oxå. Sen ska ni verktyg, bil, verktyg, ja listan kan göras lång. Allt detta ska företagaren hålla en anställd med samt det ska vara besiktigat och godkänt allt som den anställde använder för att företagarens försäkringar ska gälla. Man kan skiva hur mycket som helst om just anställdas kostnader.

Jag har haft en anmälning en gång pga att jag necka en som frågade efter om jag hade arbete till han. Då sa jag att om du söker anställning så har jag inte men startar du egen firma så har jag men kanske inte till full fakturerbar tid. Då dök där ner en anmälning från polismyndigheten. Målet lades ner ganska omgående med enkla anledningen att företaget som hade blivit uppringd och frågad om det fanns arbete hade inte lagt ut en annons om att jag söker efter personal.
Lite knepigt ibland. Men det gjorde att jag bestämde mig för att helt enkelt aldrig anställa någon pga kostnaderna. Jag hyr in dom tjäster som behövs. fungerar hur bra som helst. men skulle det dyka upp en kille som vill arbeta som en företagare fullt ut och har det drivet men vill inte driva just företag. Absolut en anställning direkt utan tvekan. Han är självgående och jagar kunderna själv och allt det dära själv. Han ska ha en rejält tilltagen lön och provision.

Mitt tips till dig för att du ska få absolut bästa svaret på din fråga. Starta företag så får du se var det kostar om du vill driva ett seriöst företag så att säga.
Njäe, det går ju att fråga och läsa sig till vad det kostar att driva ett företag så att prova driva känns knappast som ett ställe att börja för att få veta mer. Ganska dåligt tips får jag säga :p


Man blir ju lite fundersam när jag läser det du skriver, jag vet inte ens vad du jobbar med men.. du går back på 650kr/h men tjänar pengar på 25% påslag, eller om du kunde lägga högre % påslag.. med tur gå plus? Jag har svårt att få ihop den ekvationen faktiskt.. va blir det 90k i månaden och utan anställa är du ändå back bara på timpeng och allt över 25% är plus ?

Eller räknar du över din lön plus ? Och i så fall vad har du för lön ? Förutom lön och vanliga driftkostnader vad har du för andra stora poster ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Njäe, det går ju att fråga och läsa sig till vad det kostar att driva ett företag så att prova driva känns knappast som ett ställe att börja för att få veta mer. Ganska dåligt tips får jag säga :p


Man blir ju lite fundersam när jag läser det du skriver, jag vet inte ens vad du jobbar med men.. du går back på 650kr/h men tjänar pengar på 25% påslag, eller om du kunde lägga högre % påslag.. med tur gå plus? Jag har svårt att få ihop den ekvationen faktiskt.. va blir det 90k i månaden och utan anställa är du ändå back bara på timpeng och allt över 25% är plus ?

Eller räknar du över din lön plus ? Och i så fall vad har du för lön ? Förutom lön och vanliga driftkostnader vad har du för andra stora poster ?
2020s bokslut hade jag bara 1744tkr i omsättning. Men trots det gick jag med vinst med hela 3,5% (39000kr).
Det året tog jag en lön på 28-30tkr/mån. Mer gick inte och så är det ännu. Innan pandemin tog jag en lön på 32tkr/mån.

Som sagt. Starta eget så får du svaren och lärdomen om att tappa det sociala skyddsnätet som man måste försäkra sig för. Att läsa sig till teoretiskt är en sak men i praktiken när verkligheten ändrar sig konstant och man måste vara på sin vakt för att få ekonomin att fungera. Teori och verklighet är två olika saker och därför går det inte att säg exakt vad det kostar. Fråga vilken redovisningskonsult så får du det svaret.
Omkostnaderna varierar från företag till företag beroende på vad dom gör. Jag vänder mig mot industrin först och främst. Men håller även på med fastighetsskötsel. Industrin kräver iregel en ansvarsförsäkring på 25milj och ibland betydligt högre. 250milj har jag fått höja till en gång i 14dagar. Det kosta 50000kr extra försäkringskostnad. Visserligen går det att vidarefakturerar men ändå. En dyr omkostnad men måste finnas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Sotningen upphandlas i sotningsdistrikt där ett företag har ganska stora områden själva. I villakvarter tror jag nog att 4 skorstenar per timme är rimligt om det är enplanshus och lättillgängligt. De betar av en gata i taget helt enkelt precis som slamtömningen eller sophämtningen och kan därför ha oerhört hög beläggning jämfört med t.ex. hantverkare. Det är nog det största skälet till att det är billigt. Här kostar det till exempel 475 spänn för en sotning. Den är också i kommunal regi där jag bor.
Hoppas någon som är kunnig på området kring sotning kliver in. Bara det att du skriver att det är en upphandling säger att det finns andra pengar med i spelet.
Kan inget om just sotning men 475 kr/ sotning låter helt orimligt i mins öron om det är den ända inkomstkällan.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hoppas någon som är kunnig på området kring sotning kliver in. Bara det att du skriver att det är en upphandling säger att det finns andra pengar med i spelet.
Kan inget om just sotning men 475 kr/ sotning låter helt orimligt i mins öron om det är den ända inkomstkällan.
Här tar sotaren 550kr och inspektion 895kr. Soaren själv säger att han har ett antal hus på dag och slår han ut det så blir det i snitt nästa 3 hus/timme. Det förstår jag att han bör hålla det tempot.
 
Sittställning
F FredrikThulinsson skrev:
2020s bokslut hade jag bara 1744tkr i omsättning. Men trots det gick jag med vinst med hela 3,5% (39000kr).
Det året tog jag en lön på 28-30tkr/mån. Mer gick inte och så är det ännu. Innan pandemin tog jag en lön på 32tkr/mån.

Som sagt. Starta eget så får du svaren och lärdomen om att tappa det sociala skyddsnätet som man måste försäkra sig för.
Omkostnaderna varierar från företag till företag beroende på vad dom gör. Jag vänder mig mot industrin först och främst. Men håller även på med fastighetsskötsel. Industrin kräver iregel en ansvarsförsäkring på 25milj och ibland betydligt högre. 250milj har jag fått höja till en gång i 14dagar. Det kosta 50000kr extra försäkringskostnad. Visserligen går det att vidarefakturerar men ändå. En dyr omkostnad men måste finnas.


Detta ställer mer frågor än det besvarar känner känner jag :crysmile::thinking:

Om det är så tufft förstår jag faktiskt inte hur företag med anställda existerar och dessutom har högre lön än du plockar ut.

Känns som sagt som en dum idé att starta företag för att kunna argumentera runt lite på ett forum faktiskt.

Men förstå mig rätt, jag är inte emot 100k men säger man siffran bör man också kunna ställa upp det i ett exempel va min poäng ursprungligen.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hoppas någon som är kunnig på området kring sotning kliver in. Bara det att du skriver att det är en upphandling säger att det finns andra pengar med i spelet.
Kan inget om just sotning men 475 kr/ sotning låter helt orimligt i mins öron om det är den ända inkomstkällan.
Tror vi betala något sånt sist dom var här :) vilket var q1 2021.
 
S
L Linda_71 skrev:
Det är ganska stor skillnad på sotare och skorstensfejaringenjören. Tror ingen av ingenjörerna är ute och sotar på daglig basis. Tyvärr finns inte ingenjörsutbildningen kvar.
Att bli skorstensfejaringenjör ( när den fanns ) innebar först 3 lärlingsår med grundutbildning, sen arbete i 1 år för att gå teknikerutbildning sen arbete 1 år till för att få gå ingenjören. Så 5 år tog det att bli ingenjör.
Man ska ha det i åtanke vilken kompetens som dessa besitter. Tyvärr har vi en myndighet som stoppar för detta nu, dom anser att det räcker med lägsta kompetensen, därav har många yngre nyutbildade sotare inte med sig förståelsen för yrket.
Dom flesta sotarbolag har en sotarmästare med ingenjörs/mästar utbildning som i sin tur är sakkunnig.
Dock har vissa kommuner tagit in sotningen i komunal regi ex Vetlanda har valt att anställa kontrollanter och sotare utan att ha sakkunnig ledning, då blir det därefter.
Hög kompetens pga av högskoleutbildning är en sanning med modifikation. Kompetens kommer oftast av mångårig yrkesutövning, som givetvis kan förstärkas med utbildning. Dock har jag under min yrkesverksamma tid på snart 50 år träffat diverse ingenjörer och inte blivit imponerad. Speciellt byggnadsingenjörer har haft väldigt låg "kompetens" enligt min uppfattning. De ingenjörer som däremot imponerat är dom jag mött i försvaret.
Vad gäller sotning så sköter jag den själv så att det blir riktigt gjort, oavsett om det kommer hem en sotaringenjör eller en vanlig murre.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Detta ställer mer frågor än det besvarar känner känner jag :crysmile::thinking:

Om det är så tufft förstår jag faktiskt inte hur företag med anställda existerar och dessutom har högre lön än du plockar ut.

Känns som sagt som en dum idé att starta företag för att kunna argumentera runt lite på ett forum faktiskt.

Men förstå mig rätt, jag är inte emot 100k men säger man siffran bör man också kunna ställa upp det i ett exempel va min poäng ursprungligen.
Bara o leta bolag och läsa bokslutpappren på diverse seriösa bolag så får du svaren du söker på allt väl detaljerat.
Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.