673 läst ·
2 svar
673 läst
2 svar
Varför tömmer inte bräddavloppen i handfat?
Har installerat två handfat från Svedbergs (olika men likartade modeller), och på inget av dem fungerar bräddavloppen som de ska. Vattnet rinner ner för långsamt, och så snart vattennivån höjts så den täcker bräddavloppets öppning stoppar det nästan helt. När bottenventilen sedan öppnas kommer det ut luftbubblor ut bräddavloppet. Jag har testat att noggrant rengöra bräddavlopp och bottenventil. Även testat att byta mot annan bottenventil. Vattnet rinner på utan problem genom bottenventilen. Märkligt nog så fungerar bräddavloppet när avloppet är bortkopplat (och vattnet töms ner i en hink).
Vad är det för märklig fysik i det här som jag inte förstår?? Finns det någon här som är smartare än jag?
Vad är det för märklig fysik i det här som jag inte förstår?? Finns det någon här som är smartare än jag?
Moderator
· Stockholm
· 57 758 inlägg
Bottenventiler finns med olika placering av inlopp från bräddavlopp. eller helt utan sådant inlopp. jag gissar att felet är något sådant. Ofta är det slits eller hål på sidan av bottenventilen, som skall släppa in vatten från breddavloppet. Om då höjden för slitsens placering inte stämmer med var bräddavloppet kommer inne i porslinet så fungerar det inte. Sedan finns det varianter (har sett dte på "gjutna" tvättställ) där bräddavloppet går i en yttre flex slang ned till en extra ring runt bottenventilen, där skall då finnas en slits som det kan komma in i, som behöver ligga typ 20mm lägre än på en bottenventil till ett porslinshandfat.
Tack för svaret! Men tyvärr har jag redan undersökt den möjligheten grundligt. Slitsen på ventilen sitter perfekt placerade, och dessutom har jag testat ett par olika ventiler.
Klicka här för att svara