11 614 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Varför tidsintervall på BIL-service? Räcker inte att följa mil-intervall?
Serviceorder för EL-bilPeter2400 skrev:
Benämning - Pris (mervärdesskatt tillkommer)
3 gångjärn uppsmorda - 1570 kr
Kontroll av torkarblad - 470 kr
Borrtagning av liten intorkad mygga på vindruta - 705 kr *
* den satt riktigt hårt
Inkörningsavgift (in i verkstadslokal) - 100 kr
Utkörningsavgift (ut ur verkstadslokal) - 100 kr
Totalt 2945 kr exkl. moms
OBS! För 175 kronor i månaden kan du dela upp betalningen på 12 månader!
Serviceintervallet borde väl baseras på gångtimmar? Jag kör ofta motorn i mer än 1 timme, men kommer inte mer än 3 mil.
När jag borde kunnat komma 9-10 mil på den tiden. Vilket gör att jag har många gångtimmar, men få mil på bilen.
På motorcykeln bygger jag upp ganska många mil, men kör fort som fan. Så tvärt om alltså
. Eller hade kunnat göra om motorcykeln kunde gå fort och jag varit ung och dum fortfarande. För övrigt har motorcyklar ofta en inledande 100-milaservice.
Jag har för mig att utombordaren jag hade på båten tidigare hade ett räkneverk för just gångtimmar som servicestället kunde läsa av. Kanske minns fel.
När jag borde kunnat komma 9-10 mil på den tiden. Vilket gör att jag har många gångtimmar, men få mil på bilen.
På motorcykeln bygger jag upp ganska många mil, men kör fort som fan. Så tvärt om alltså
Jag har för mig att utombordaren jag hade på båten tidigare hade ett räkneverk för just gångtimmar som servicestället kunde läsa av. Kanske minns fel.
Traktorer och andra maskiner servas baserat på gångtimmar. Moderna bilar brukar också ta hänsyn till gångtid, körstil, mm för att räkna ut när det är dags för service. Beroende på hur man kör så kan servicelampan tändas tidigare än den körsträcka som specificeras i serviceboken.
Klicka här för att svara