Hej! Jag är nyfiken på varför människor spelar musik i sina trädgårdar. Eller kanske rättare sagt, hur ni som gör det tänker? Det som hörs i min egen trädgård, hörs ju även hos grannen. Personligen tycker jag att det är så självklart att man använder hörlurar så fort man inte befinner sig inom sina egna fyra väggar, men att döma av hur mycket utomhushögtalare som säljs verkar det ju inte vara självklart för alla ...
Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Jag är genuint nyfiken på den här frågan (det här är alltså inte en tråd på temat "varför är mina grannar idioter"). Alltså skulle jag vilja höra från er som själva spelar musik i sina trädgårdar/på sina altaner o.s.v. Är det för att ni tror att andra inte hör? Eller för att ni tycker att det är sånt som en granne får tåla? Eller bara att ni struntar i vad de tycker?
Jag satte på maxhög musik i min förra trädgård (Brahms Hungarian Dance no. 5) de gånger grannarna hade högljutt äktenskapligt gräl. Det var verkligen inte roligt. (De flyttade sen'.)
För ett antal år sedan, på min nya boplats, var det ibland högljudd musik (not my cup of tea) från tonåringarna. Då förstod jag att föräldrarna inte var hemma. Detta accepterade jag då ungar växer upp och flyttar. Just nu bor här bara åldringar 😉 så här är såå lugnt och fint.
För ett antal år sedan, på min nya boplats, var det ibland högljudd musik (not my cup of tea) från tonåringarna. Då förstod jag att föräldrarna inte var hemma. Detta accepterade jag då ungar växer upp och flyttar. Just nu bor här bara åldringar 😉 så här är såå lugnt och fint.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Jag har musik på altanen, för att jag tycker det är trevligt med musik/sportradion när jag sitter i loungemöblerna ute. Högtalarna sitter monterade ovanför undertaket så det spelar neråt/inåt. Har varit ute vid tomtgräns och lyssnat, låter inte ett jota där.
Det är ju rätt oskönt att sitta ute i solen med hörlurar. Är man heller inte själv är ju hörlurar rätt asocialt. Man kanske kan välja musik som inte är direkt provocerande, tänker att det mesta av rap-musik går bort. Lugn jazz är kanske mer att rekommendera. Sedan beror det ju lite på hur man bor, är det vägar och annat nära som låter överröstar ju detta musik i större utsträckning än om det är på lugnaste landet. Även vindriktning påverkar ju. Bor man i radhus håller jag dock med om att musik går bort om det inte är kräftskiva eller liknande då sorlet från festen är högt nog för att störa i alla fall.
Nu är jag inte typen som spelar musik högt i trädgården men min gissning är att många helt enkelt inte tänker på/inser att det hörs lika bra hos grannen/grannarna. Inte att man är okänslig eller elak, utan att man uppriktigt inte tänker på det.
Ska man inte prata i trädgården heller då? Eller leka med barnen? Ska allt med ljud göras innanför sina egna väggar? Bosätt dig långt ut på landet så slipper du besväras. Stackars dig 😥
Tror att många går upp så mycket i musiken att de tror att andra också gillar det. Jag spelar aldrig musik ute, men har inget speciellt emot om andra gör det. Engångsgrejer är helt ok. Om vädret är bra och alla är nöjda är det också ok. Värst är det om man måste lyssna på death metal eller barndisco typ smurfhits. Då blir det mer en tortyrgrej. Eddie Meduza och liknande går också helt bort. Om det spelas i tid och otid så ska man såklart sätta punkt direkt med ett stryptag och några stenhårda jabbar över okbenet.
En sommardag ganska nyligen efter att vi flyttat till huset så hörde jag ett himla skränande. En grannes tonårsbarn (hemma själv) hade högtalaren (som var av dålig kvalitet därav skränandet) i fönstret på sitt rum på övervåningen riktad utåt spelandes på full volym (själv satt han inne i rummet - det lät väl för illa att ha högtalaren riktad inåt). Jag ringde på och upplyste om att det väl var ett ganska onödigt påhitt, men att han fick spela hur högt han ville inne i sitt rum. Har aldrig haft något mer problem efter det, så det var nog mest att han inte riktigt tänkte på vad han gjorde
.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Jag brukar ta med mig högtalaren ut på tomten. Med 30-35 m till tomtgräns och en del bös i vägen så finns det inte ens chans att jag skulle störa någon med lagom volym på högtalaren.
Eftersom TS kombinerar frågan här ovan med en direkt felaktig slutsats ställer jag mig frågan om hen verkligen är intresserad av svaren eller bara vill provocera igång en diskussion.
För att vara lite saklig så frågade jag grannen för ett par somrar sedan om jag eller musiken hade stört när jag och en god vän satt och ölade på tomten varpå han tittar allvarligt på mig och säger
- Nej det är ingen fara, ni hördes inte ens. Men däremot skulle jag och resten av byn uppskatta att inte behöva se din blekfeta kontorskropp så du kan gott få klä på dig lite. Några sekunders tystnad följer innan dom och jag brister ut i ett gapskratt och jag blir erbjuden en kall.
Eftersom TS kombinerar frågan här ovan med en direkt felaktig slutsats ställer jag mig frågan om hen verkligen är intresserad av svaren eller bara vill provocera igång en diskussion.
För att vara lite saklig så frågade jag grannen för ett par somrar sedan om jag eller musiken hade stört när jag och en god vän satt och ölade på tomten varpå han tittar allvarligt på mig och säger
- Nej det är ingen fara, ni hördes inte ens. Men däremot skulle jag och resten av byn uppskatta att inte behöva se din blekfeta kontorskropp så du kan gott få klä på dig lite. Några sekunders tystnad följer innan dom och jag brister ut i ett gapskratt och jag blir erbjuden en kall.
Det är kanske något med trädäcken och loungemöblerna som ger folk illusionen av att vara i sin egen privata sfär?
Jag brukar spela bluegrass när jag grillar. Ibland kompletterar jag med trasiga hängselbyxor.
Ingen som funderat över att njuta av tystnaden?