21 328 läst ·
80 svar
21k läst
80 svar
Varför smälter min borr när jag borrar i betong?
Hmm, frågan var ju inte ställd till dig, utan till TS som sade sig vara säker på att hans slagborr är en borrhammare eftersom han läst på om det.pools skrev:
En slagborr (eller en skruvdragare med slagfunktion) använder en slagfunktion för att slå borret i framåtgående riktning samtidigt som det roterar. Detta gör att du kan borra i tegel eller lättare betong. Slagborrmaskinen är dock ingen mästare på betongborrning. Du måste lägga ganska mycket tyngd på maskinen och att ta sig in i materialet kan ta tid. Fördelen med en slagborr är att den har en vanlig chuck och att du också kan använda den som skruvdragare, förutsatt att det går att stänga av slagmekanismen.
Vad är en borrhammare?
Borrhammaren (kallas även mejselhammare, SDS-borr eller slaghammare) är helt och hållet byggd för att ta sig igenom hårda material. Borrhammaren använder speciella SDS-borr med en skåra som låter borret föras framåt och bakåt. Bakom borret sitter en hammarfunktion som slår mot bakaxeln med mycket hög kraft. Med borrhammaren borrar du i hårda och tjocka material snabbare och mer effektivt än en slagborr – och du behöver inte lägga lika mycket tryck på verktyget. Utrustad med mejsel fungerar den utmärkt för att slå sönder, skrapa och demolera vid rivning och renovering. Om du behöver borra i trä eller skruva behöver du en chuckadapter.
(Text från proffsmagasinet.se)
Redigerat:
Man märker stor skillnad på slaget mellan en borrhammare och en slagborr. Om inte annat så fattar man detta när man får "sockerdricka" i handen efter 10s med slagborren😆. Det låter och vibrerar nått djävulskt, plus att det inte händer så mycket. En borrhammare har lägre frekvens på slaget och slår längre hårdare.
Sedan är det även stor skillnad mellan olika SDS-maskiner. Att jämföra en SDS från Jula med t.ex. Hilti är som äpplen och päron. En Hilti med kvalitetsborr kör igenom armeringsjärn också.
Sedan är det även stor skillnad mellan olika SDS-maskiner. Att jämföra en SDS från Jula med t.ex. Hilti är som äpplen och päron. En Hilti med kvalitetsborr kör igenom armeringsjärn också.
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Jodå, de käkar armering hur enkelt som helst om de är gjorda rätt som tex Hilti TE-CX. Hårdmetallskär (kanske Coromant vem vet?), definitivt inte diamant.K kungfuu skrev:
Jag vet detta eftersom jag borrat igenom ett par 25mm dia hål i 30-40 cm tjock gammal källarbetong, genom armerad betongsula med just dylika Hiltiborrar. Med en relativ klen Hilti TE-2M på 1,8 J slagenergi gick respektive hål på ca 2-3 minuter. Litet sämre i avverkningshastighet genom järnet kanske, mest att det kommer upp järnpulver istf betong/stenpulver stundtals.
Extremt effektivt och borrstålets kvalitet gjorde hela skillnaden - kom hem efter jobbet och ertappade rörmokaren på detta uppdrag med en avsevärt kraftigare Hilti men med undermåligt borr för detta jobb. Han hade kämpat i timmar påstod vederbörande och menade att det var omöjligt utan specialgrejer. Befriade denne person från jobbet och gjorde det som sagt på minuter med mina grejor.
Järn är mjukt, borrstål med hårdmetallskär ska klara detta som ingenting om rätt utformade. Som sagts tidigare, jag borrade ett antal hål i en centimetertjock gjutjärnsgryta med just denna setup, full slagborr på inga problem alls. Och snabbt gick det, absolut noll skador på borrstålen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför bildas gropar i vägisen när den smälter?
Övrigt Off Topic -
Varför smälter mina G9 led lampor?
Belysning -
Kan ej borra längre än 2 cm. Borret smälter.
Badrum -
Borräventyr. Varför löste jordfelsbrytaren när alla propparna var ur?
El -
Varför gick det så dåligt när jag borrade i regelvirket?
Verktyg & Maskiner