Absolut. Men är det en tavelkrok som ska upp så krävs inte så mycket.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har också lyckats med bedriften att smälta ett borr, då med borrhamnare. Jag tror det handlar om att man går i armering.
Jag har lyckats med bedriften att hela bosch carbide-toppen lossat från borret och fastnat i hålet vid borrning i sten!
Detta trots att jag varit noga med att hålla värmen låg genom att byta borr ofta så dom inte går varmt.

En närbild av en borrspets med numrerade delar, mot en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bosch-professional.com/se/sv/expert-sds-plus-7x-hammarborr-2867204-ocs-ac/

Ett tips: Ha en vattenbehållare i närheten, och stanna upp rätt ofta och doppa borren i vattnet. Mycket bättre för borren.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en motsvarande [länk] fast minst 10 år gammal. Funkar utmärkt fortfarande.
Jag har en liknande maskin också, inköptes pga att min Hilti TE2-M (650W, 1,8J) inte har det bilningsläge jag behövde för att riva en vägg i källaren. Nackdelen med den maskinen är tyngden (ca 2,5 kg tyngre än Hiltin), att den inte har elektronisk hastighetskontroll, samt att den vibrerar en hel del.

Nu är det kanske inte rättvist att jämföra dessa maskiner pga prisskillnaden men jag skulle förorda en lättare maskin, finns Bosch för ungefär samma pengar med den spec man behöver för typiska håltagningsjobb.

Angående borrkronor: litet intressant hur tåliga dessa Hilti TE-CX är. Skulle borra några 10mm dräneringshål i en gammal rostig stor tjock gjutjärnsgryta för att ha som kruka utomhus, ca 15-20 mm tjockt stenhårt järn. Provade först med hyfsade metallborr men helt lönlöst att få det att skära med rimligt tryck, skärvätska användes men nix. På med en 10mm Hilti TE-CX hammarborr, fullt hammarborrläge på hiltimaskinen och tada... hackade sig igenom gjutjärnet som ingenting och utan en skråma på borrens hårdmetallskär.

Men som sagt, inte alltid man behöver så exceptionella borr.
__
PS. Spelar ingen jättestor roll vad det är för borrhammare som väljs bara man inte väljer det tyngsta/största/starkaste man kan hitta för pengen man är beredd att betala. Skillnaden blir som natt och dag mot en "hackspett" dvs vanlig slagborr. Bara en sådan sak som att hålet verkligen hamnar där man vill med önskad dimension utan att vandra iväg är oslagbart... den minimala tiden det tar, den minimala ansträngningen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ett tips: Ha en vattenbehållare i närheten, och stanna upp rätt ofta och doppa borren i vattnet. Mycket bättre för borren.
Det har jag gjort tidigare, typ borra 30-60 sekunder sedan kyla av men jag undrar om inte det bidragit till att toppen ramlat av (det har hänt två gånger).

Jag antar att det kan bli typ microsprickor i svetsskarven mot spetsen när man chockar borret med stor temperaturskillnad.

Numera roterar jag mellan tre borr och låter dom svalna i luften.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det har jag gjort tidigare, typ borra 30-60 sekunder sedan kyla av men jag undrar om inte det bidragit till att toppen ramlat av (det har hänt två gånger).

Jag antar att det kan bli typ microsprickor i svetsskarven mot spetsen när man chockar borret med stor temperaturskillnad.

Jag tror din teori är helt rimlig. Jag brukar aldrig chock-kyla borrar, tycker sällan de blir särskilt varma så länge de får flytta ut det avverkade materialet ordentligt och inte tillåts köra fast. Aldrig stå och nöta utan att det avverkar för då försvinner den naturliga kylningen. Dra ut borret ofta och se till att avverkat material inte packas upp i hålet.

• Gilla
pve och 4 till
  • Laddar…
Jag har råkat ut för det när jag köpte billiga borrar (Jula? Bauhaus?) en gång. Det gick inte att borra i annat än lättbetong och tegel, annars smälte de direkt. Biltemas funkar.

D Dilato skrev:

Dom som borrar i sten säger att man bör ha 2-3 borrar och kyla dom i sand medans man fortsätter borra med en ny så att den alltid har rimlig värme (men inte chockkyls)

• Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
När vi borra i berg(armerade innan gjutning) lät pappa mig som liten hälla vatten från början till hålet va klart. Dvs jag stod där 8år med två vattenkannor 😃

• Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dom som borrar i sten säger att man bör ha 2-3 borrar och kyla dom i sand medans man fortsätter borra med en ny så att den alltid har rimlig värme (men inte chockkyls)
Jag borrar mest i granit och granodiorit, stenhårt 😉material.

Där jag bor ofta när jag är borta
https://www.exploretanzania.com/destinations/mwanza-city/
är det rikligt med sten.

Tack för tipset med sand.

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur grov diameter är det på borret? Om det handlar om några enstaka 6-8 mm hål för att hänga upp en tv eller hatthylla skulle jag säga att din borrmaskin duger utmärkt om du har slagfunktionen igång men köp ett ordentligt betongborr med hårdmetallspets på jula eller linnande butik.

• Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
S shigeon skrev:
Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?
Blir så om man hamnat på ett armeringsjärn. Kan ju också vara så att du köpt något skitborr från JemoFix.

M Mr Person skrev:
Hur grov diameter är det på borret? Om det handlar om några enstaka 6-8 mm hål för att hänga upp en tv eller hatthylla skulle jag säga att din borrmaskin duger utmärkt om du har slagfunktionen igång men köp ett ordentligt betongborr med hårdmetallspets på jula eller linnande butik.
Tro mig, har utstått alltför många år med vanlig slagborrmaskin i hårda armerade lägenhetsväggar. Skillnaden mot att köra med en borrhammare är extremt stor: hålet hamnar där du vill och i rätt dimension (pöser inte ut åt alla håll), det tar extremt mycket kortare tid.

Inget att tveka en sekund på.

• Gilla
Porsibygg och 4 till
  • Laddar…
E
H Harald Blåtumme skrev:
Tro mig, har utstått alltför många år med vanlig slagborrmaskin i hårda armerade lägenhetsväggar. Skillnaden mot att köra med en borrhammare är extremt stor: hålet hamnar där du vill och i rätt dimension (pöser inte ut åt alla håll), det tar extremt mycket kortare tid.

Inget att tveka en sekund på.
Håller med, svårt att tro på skillnaden innan man provat. Det var nästan lite lyckorus när hålet för en gång skull blev runt hela djupet utan den inledande konen som alltid uppstått med slagborrmaskin.

• Gilla
Porsibygg och 3 till
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Inte Jula eller Jemofix....
Köp kvalitet det lönar sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.