21 328 läst ·
80 svar
21k läst
80 svar
Varför smälter min borr när jag borrar i betong?
Den maskinen han har är riktigt skräp. Min pappa hade en likadan och den fungerar inte att borra med i en riktig betongvägg.M Mr Person skrev:Det beror på hur stora och många hål man ska borra. Om TS ska sätta upp en tavla och behöver borra ett 6 mm hål så är svaret på hans fråga att behålla borrmaskinen och köpa ett bra borr, kostnad mindre än 100 kr.
Är målet att göra 10 st, 20 mm diameter och 3 dm långa hål behöver han helt klart mer energi i slaget. Då ska han ha en borrhammare.
Sen är det alltid en definitionsfråga på vad ett billigt borr är. Jag hade en borrsats med 10 borr för 39 spänn. De betongborren kom inte in en cm i väggen. Med ett borr för 80 kr st var det som att borra i smör. Trots samma slagborrmaskin från jula för 199 kr. Steget till ett hiltiborr har jag ingen erfarenhet av men inbillar mig att det påverkar livslängden mer än avverkningshastigheten.
Är du säker på att den heter KD661? När jag googlar hittar jag bara en vanlig slagborr.S shigeon skrev:Hej, jag har en borrhammare (Black & Decker KD661) med SDS-borrar. Men när jag försöker borra ett hål i en betongvägg så är det som att borren inte biter. Min lösning vid tidpunkten var att trycka hårdare. Men det hände i princip ingenting och det slutade med att hålet blev ca 1 cm djupt och själva borren smälte och blev till en spets. Jag förstår att man inte ska trycka för kung och fosterland, men det känns fortfarande som att något är fel. Är det någon som känner igen sig i problematiken och har någon lösning? Måste jag köpa en ny borr? Är det jag som gör helt fel? Kan det vara något fel på borren?
Hyra är många gånger billigare att ens köpa själva borren 👍goola vilka företag som finns i din närhet, Cramo, Ramirent, mfl…
Annars 👉 https://www.hygglo.se/category/1712-borrhammare
Annars 👉 https://www.hygglo.se/category/1712-borrhammare
Som många varit inne på har TS en slagborr vilket gör att borrning i betong är enormt tungt eller lönlöst beroende på betong. Prefabelement är särskilt elaka. Jag köpte en borrhammare från Biltema för nära 15 år sedan för runt 350kr när jag ledsnat på att min slagborr inte kom längre än 10mm in i väggarna. Den går fortfarande klanderfritt och har aldrig gått bet trots rätt hård användning inkl blanda torrbruk med visp. Jag hyr ut den på Hygglo när jag inte använder den själv. Min slutsats är att man som konsument klarar sig bra på en budgetmaskin.
Hej alla!
Jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna tråd, men vill bara säga att jag har ett hyreshus och har ofta fått hjälpa mina hyresgäster att borra hål i väggar (och golv). Jag hade en vanlig D&D till att börja med. Det funkade ibland men ofta inte. Förstörde borrar och maskinen en sista gång innan jag köpte en Hilti borrhammare. VILKEN SKILLNAD!!! Som att "trycka en kulspetspenna i smör" som någon sa tidigare i tråden. Jag har t.o.m. mejslat ett hål genom betongväggen (c:a 25 cm) för att jag behövde ett avgasutsug i min egen verkstad i huset. Det gick hur bra som helst. Det är STOR skillnad på en slagborrmaskin och en borrhammare.
Jag har inte orkat läsa alla inlägg i denna tråd, men vill bara säga att jag har ett hyreshus och har ofta fått hjälpa mina hyresgäster att borra hål i väggar (och golv). Jag hade en vanlig D&D till att börja med. Det funkade ibland men ofta inte. Förstörde borrar och maskinen en sista gång innan jag köpte en Hilti borrhammare. VILKEN SKILLNAD!!! Som att "trycka en kulspetspenna i smör" som någon sa tidigare i tråden. Jag har t.o.m. mejslat ett hål genom betongväggen (c:a 25 cm) för att jag behövde ett avgasutsug i min egen verkstad i huset. Det gick hur bra som helst. Det är STOR skillnad på en slagborrmaskin och en borrhammare.
Men lite senare var du inte lika säker?S shigeon skrev:
Vad är skillnaden mellan borrhammare och slagborr?
S shigeon skrev:
Borrhammaren slår betydligt hårdare än en slagborr och med lägre varvtal. Slagborr är bättre till lättbetong och tegel där borrhammaren riskerar att slå sönder blocken istället. Har man en mix hemma är det bra att ha båda.Nissens skrev:
En slagborr (eller en skruvdragare med slagfunktion) använder en slagfunktion för att slå borret i framåtgående riktning samtidigt som det roterar. Detta gör att du kan borra i tegel eller lättare betong. Slagborrmaskinen är dock ingen mästare på betongborrning. Du måste lägga ganska mycket tyngd på maskinen och att ta sig in i materialet kan ta tid. Fördelen med en slagborr är att den har en vanlig chuck och att du också kan använda den som skruvdragare, förutsatt att det går att stänga av slagmekanismen.Nissens skrev:
Vad är en borrhammare?
Borrhammaren (kallas även mejselhammare, SDS-borr eller slaghammare) är helt och hållet byggd för att ta sig igenom hårda material. Borrhammaren använder speciella SDS-borr med en skåra som låter borret föras framåt och bakåt. Bakom borret sitter en hammarfunktion som slår mot bakaxeln med mycket hög kraft. Med borrhammaren borrar du i hårda och tjocka material snabbare och mer effektivt än en slagborr – och du behöver inte lägga lika mycket tryck på verktyget. Utrustad med mejsel fungerar den utmärkt för att slå sönder, skrapa och demolera vid rivning och renovering. Om du behöver borra i trä eller skruva behöver du en chuckadapter.(Text från proffsmagasinet.se)