2 530 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Varför slog jordfelsbrytaren av elen?
Hej,
skulle idag till att demontera diverse på WC:n då den ska renoveras.
Skruvade ur proppen till belysningen, och demonterade lampan - gick hur bra som helst.
Slog från huvudbrytaren till alla el-element, och skruvade för säkerhetsskull ur propparna till elementet på WC:n. Började demontera elementet och när jag började skruva av sladdarna (som kom ut från väggen) så råkade en av sladdarna nudda metallen i vilket allt var jordat, och då dog all ström i huset.
Varför blev det så? Borde inte strömmen redan varit borta iom att jag gjort som beskrivit?
skulle idag till att demontera diverse på WC:n då den ska renoveras.
Skruvade ur proppen till belysningen, och demonterade lampan - gick hur bra som helst.
Slog från huvudbrytaren till alla el-element, och skruvade för säkerhetsskull ur propparna till elementet på WC:n. Började demontera elementet och när jag började skruva av sladdarna (som kom ut från väggen) så råkade en av sladdarna nudda metallen i vilket allt var jordat, och då dog all ström i huset.
Varför blev det så? Borde inte strömmen redan varit borta iom att jag gjort som beskrivit?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
...om den är belastad.
//Patrik
//Patrik
Jomexitegel skrev:
men det borde den ju inte va?Patrik_Hed skrev:
Testade t.o.m. innan att sätta igång elementet och det blev inte varmt. De andra elementen här hemma som var igång har stängts av.
Kan man testa strömmen på nått sätt?
Det här har väl vart på tapeten här några gånger förut om jag inte minns fel.
Min gissning är att nollan var "belastad" eftersom TS endast slagit av/skruvat ur säkringarna till elementen och inte andra förbrukare i anläggningen. Att sen just den nolltråden som råkade komma i kontakt med jord inte var "belastad" spelar ingen större roll - alla nolltrådar är ju hopkopplade i centralen.
Min gissning är att nollan var "belastad" eftersom TS endast slagit av/skruvat ur säkringarna till elementen och inte andra förbrukare i anläggningen. Att sen just den nolltråden som råkade komma i kontakt med jord inte var "belastad" spelar ingen större roll - alla nolltrådar är ju hopkopplade i centralen.
Varför är det farligt att noll möter jord?cpalm skrev:Det här har väl vart på tapeten här några gånger förut om jag inte minns fel.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ofarligt..?
Jord och nolla är ju ihopkopplade i central eller i gatan. Det jordfelsbrytaren gör är ju att mäta så att jorden inte är belastad eller snarare att nollan inte bara har med sig hälften av vad som ska gå igenom.
Jordfelsbrytaren skyddar dock inte om man nuddar nolla och fas eller fas och fas. Måste isf vara läckström mot jord för att den ska skydda mot detta.
Jord och nolla är ju ihopkopplade i central eller i gatan. Det jordfelsbrytaren gör är ju att mäta så att jorden inte är belastad eller snarare att nollan inte bara har med sig hälften av vad som ska gå igenom.
Jordfelsbrytaren skyddar dock inte om man nuddar nolla och fas eller fas och fas. Måste isf vara läckström mot jord för att den ska skydda mot detta.
Nej det är inget farligt. Men det är en slags felkoppling som leder till att jordfelsbrytaren känner av lite felström (som är ofarlig, men får ändå JFB att bryta).nejo skrev:
Strömmen till alla förbrukare (lampor och apparater) har en väg till förbrukaren (i fasledaren), men i princip två vägar tillbaka (i nolledaren och i jordledaren). När strömmen går genom nolledaren är det friskt och rätt. Går det ström tillbaka i jordledaren (eller någon annan väg än nolledaren) så är det något fel, och detta reagerar JFB på och löser ut.
Men lägger du ihop noll och jord någonstans i anläggningen så öppnar du en väg tillbaka för ström genom jord. Det blir typiskt så att halva strömmen återvänder i jorden och andra halvan i nollan. Och då löser JFB om man har en.
Och detta händer faktiskt oavsett var i elanläggningen man har lagt ihop nolla och jord jämfört med var elförbrukarna sitter. Det blir nämligen en liten liten spänningskillnad mellan noll och jord-skenan i centralen så fort någon apparat börjar dra ström.
Och då börjar direkt en del av den ström som endast skulle gå i nollan gå genom skyddsjorden, om den bara får chansen.
Dvs, inget farligt att lägga ihop nolla och skyddsjord, men ett fel som JFB reagerar på.
OCH det behöver inte ligga en last på den gruppens nolla utan bara att nollan i centralen (som går genom JFB) är belastad. För då kan en del av strömmen gå ut genom gruppens nolla till jord utan att den strömmen "passerar" JFB, och är den över ca 30 mA så löser JFB ut
Klicka här för att svara