Var glad om de inte överlever! Tujor är ett eländes skit från 70-talet som borde förbjudas så fula som dom är.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
mattiase och 8 till
  • Laddar…
Som jag har lärt mig vissnar thuja upptill om de får för lite vatten o nertill vid för mycket vatten. Lika så ska de ha rejält med vatten när man vattnar (10-20l per stor planta om de är 2m höga) men då endast ca 1ggr/v…En tumregel är att det ska finnas fukt kvar i jorden ca 5-10cm ner i backen…annars dags att vattna igen :-) källor för detta om jag minns rätt är Blomsterlandet o thujor. se

Viktigt att skydda thujjan från den skarpa vårsolen med någon form av säckväv. Förutom droppslang, gödsling mm mm...
Och ja, thujjan passar inte i Sverige...

• Gilla
alte
  • Laddar…
Lenarten Lenarten skrev:
Viktigt att skydda thujjan från den skarpa vårsolen med någon form av säckväv. Förutom droppslang, gödsling mm mm...
Och ja, thujjan passar inte i Sverige...
Man behöver enbart skydda plantorna med väv första/andra året sen kan man skita i det. Droppslang-gödsel-klippa lite och ofta. Min är en 3m grön vägg 365 dagar om året. Inte många häckar som gör jobbet likt thujan. Där jag bor tenderar man att ta hand om sina trädgårdar och här finns många fina exemplar av thujahäck. Bor nära havet (västkust)

• Gilla
Lenarten och 1 till
  • Laddar…
Lenarten Lenarten skrev:
Viktigt att skydda thujjan från den skarpa vårsolen med någon form av säckväv.
Det gäller väl i stort sett för de tillfällen tjälen inte gått ur jorden. Då e sol direkt fatalt.

Annars har jag aldrig hört om det rådet…

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Lenarten Lenarten skrev:
Det kallas tjältorka dvs när tidig vårsol börjar värma och tjälen ff ligger kvar värms barren upp av solen och växten vill förstås ha vatten då. Så länge marken är frusen får växterna inte upp vatten och då torkar de och barren blir bruna.

Finns ingen marktjäle i jorden på våren behövs inget skydd.

Varje vår på mina långa promenader här i området där jag bor ser jag övertäckta och inpackade barrträd, både häckar och solitärer. Här har vi inte haft någon tjäle att tala om denna vår men folk täcker sina växter ändå. Tyvärr får växterna inget ljus under den "skyddande" inpackningen och resultatet är tråkigt, döda och halvdöda barrväxter som bara är att ta bort.

Barrträd är oftast städsegröna växter och om barren inte kan driva fotosyntesen med ljusets hjälp har växten ingen nytta av barren och de dör.

W Wilma. skrev:
Hej,
Vi har köpt ca 120 thujor Brabant och planterat en häck. Vi grävde ett dike som var ca 40cm djupt och 40cm brett. Vi planterade häcken för ca 3,5 vecka sedan och den börjar nu att se ut såhär.
Vad gör vi för fel? När jag gräver ner i jorden vid thujorna är det fuktigt ca 20cm ner, så vi tror att vi vattnar dom tillräckligt.
Köp droppslang o låt den står på tre fyra timmar varje dag, de behöver mycket vatten i början för att rota sig ordentligt!

Ni kan ha gjort allt rätt i plantering och bevattning men de kan ha drabbats av torka någonstans i leveranskedjan. Det är bara att hålla igång bevattningen och klippa bort det fula.

Gödsel ska ni inte alls behöva bekymra er med om ni jordförbättrade vid plantering. Städsegrönt kan absolut få ful färg (mer gul än brun)av näringsbrist men det där är torka. Näringsbrist hinner inte påverka plantorna på så kort tid som det är fråga om.

Vattna på det gröna låter som nån slags alternativ till att skugga mot tjältorka och torde inte vara relevanta för särskilt stora delar av landet i maj som Abeis Koreana skrev.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.