4 140 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Varför ser Thujan dålig ut?
Att grenarna blir bruna kan bero på torka eller att du har fel jord. Tujor är surjordsväxter samma som rhododendron så om det är för högt PH kan de få bruna områden. Klipp aldrig toppen på en Tuja för då växer inte Tujan på höjden utan sidogrenarna växer i fatt toppen. Sidogrenar går att klippa så länge det finns tillväxtzoner d.v.s att det finns grönt innanför. Bruna områden kan vara att Tujan torkar ut på vårvintern p.g.a. solen och att marken fortfarande är frysen. Då måste växten skyddas via täckning.J jhallen skrev:
Fast meningen med att klippa toppen när den nått önskad höjd är att den ska buska till sig nedom och samtidigt ha en genomgående stam som ger stagda och vätxtkraft.Z Zodde skrev:
Det nya fr vissa företag (nog därför det dyker upp på Chat GTP) är att man tar en genväg (fulväg) till tätare häck genom att klippa busken på 1m och då stimulerar man tillväxt åt sidorna fortare, och plantan kommer även växa uppåt med sidoskott som nya toppskott. Det ger kanske en tätare häck snabbare (?) men utan genomgående stam så den blir känsligare och tåler mindre belastning/vind etc
Absolut .Satsuki skrev:
Gäller imho andra typer av häckar som inte grenar sig naturligt å tätt som tujan gör.Satsuki skrev:
Det nya fr vissa företag (nog därför det dyker upp på Chat GTP) är att man tar en genväg (fulväg) till tätare häck genom att klippa busken på 1m och då stimulerar man tillväxt åt sidorna fortare, och plantan kommer även växa uppåt med sidoskott som nya toppskott. Det ger kanske en tätare häck snabbare (?) men utan genomgående stam så den blir känsligare och tåler mindre belastning/vind etc
Helt normalt att de tappar de innersta äldsta skotten på hösten (tallar fäller även de äldsta barren varje höst). Men visst kan de även de drabbas av sjukdom, hade ett parti av en häck som helt vissnade under ett par år medans resten med samma betingelser var hur fräscha som helst.J jhallen skrev:
Fel, Tuja är ingen surjordsväxt.B BJKALLE skrev:
Det finns ett antal skäl till varför Tuja får överdrivet mycket bruna (döda) barr;
- torka
- övervattning
- näringsbrist
- skadedjur
- svampangrepp
- tjältorka
- hundkiss
samt några till som tillhör ovanligheterna.
Därför är det svårt att svara på en svepande fråga som "varför får mina tujor bruna barr" då den som svarar inte vet hur skötseln av växterna sett ut. Det blir som ett litet detektivarbete som man tillsammans förhoppningsvis kan lista ut vad som gått fel och förhoppningsvis åtgärda.
Man skall aldrig gödsla bara för att .... det kan förvärra problemet, inte heller övervattna för att grannen sagt så.
Klicka här för att svara