Hej,

Har ett par träd i ett thujabuskage som ser lite vissna ut jämfört med dem andra. Någon som vet vad problemet är? För lite/mycket vatten? Verkar inte vara något angrepp?

• Närbild av en thujaväxt med gulnande och vissnande grenar bland friska gröna, väcker funderingar om vattenmängd eller sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vissna thujor bland gröna buskar i trädgård, några med brunaktiga grenar. Problemet kan vara relaterat till vattning eller annat.
    Skapa konto
  • Du ser en del av en thuja med gulnande och torkade kvistar som kan indikera stress eller sjukdom.
    Skapa konto
N
Jag ser liknande på mina tujorna :(

J jhallen skrev:
Hej,

Har ett par träd i ett thujabuskage som ser lite vissna ut jämfört med dem andra. Någon som vet vad problemet är? För lite/mycket vatten? Verkar inte vara något angrepp?
Inga fel på tujan, det är kottar.

N
Hur är det med första bilden man ser gula blad. Mina ser ut som första bilden.

• Gröna och gula barr från en buske eller ett barrträd, med några grenar och vissnade blad.
    Skapa konto
  • Häck med gröna och gula barr framför en molnig himmel.
    Skapa konto
Det är sällan man ser sådär pass gröna thujor i vårt klimat. Vanligen är det betydligt värre. De tål inte klimatet här i Norden. Han man tur blir de brunfläckiga och kan man otur dör de.

Hugg ned fanskapet och kör hem det till bedragaren som sålde plantorna och plantera någon växt som tål vårt klimat.....eller lev med att Thujor är antingen brunfläckiga eller döda.

• Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är sällan man ser sådär pass gröna thujor i vårt klimat. Vanligen är det betydligt värre. De tål inte klimatet här i Norden. Han man tur blir de brunfläckiga och kan man otur dör de.

Hugg ned fanskapet och kör hem det till bedragaren som sålde plantorna och plantera någon växt som tål vårt klimat.....eller lev med att Thujor är antingen brunfläckiga eller döda.
Sällan?
Jag ser väldigt många gröna, frodiga thuja häckar häromkring.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N
Jag fick råd att vattna mer förra året var de gröna hela året. Denna gång gav jag näring för 2 veckor sen men kanske dåligt med bevattning? Jag trimmade de samtidigt som jag gav näring kanske dåligt?

• Gilla
Byggaskevt
  • Laddar…
Näring ger man oftast under perioder då tillväxten är hög. Senvår är en bra tid för många växter.
Om man måste tillföra näring är också en fråga om vad man har för jord och hur växterna ser ut.

N
Aha så mitt ”fel” att jag gav nu i höst få se hur stor skadan kommer vara :(

N Ngnannan skrev:
Jag fick råd att vattna mer förra året var de gröna hela året. Denna gång gav jag näring för 2 veckor sen men kanske dåligt med bevattning? Jag trimmade de samtidigt som jag gav näring kanske dåligt?
Det är inte enkelt att fastslå vad som orsakat skador på dina tujor, att två saker uppträder samtidigt behöver inte betyda att det finns ett samband.

Du fick råd att vattna mer förra året, kanske var det korrekt eller inte...förra året var mycket torrare än detta år och det är vad man bör utgå från. Jorden skall vara fuktig, inte blöt och det duger utmärkt att känna efter med fingrarna. Man kan alltså inte vattna enligt något schema utan det som har betydelse är temperatur och nederbörd. För mycket vatten orsakar syrebrist i jorden och tujorna blir bruna.

N Ngnannan skrev:
Aha så mitt ”fel” att jag gav nu i höst få se hur stor skadan kommer vara :(
Gödsling är inget universalmedel som man bara ger på måfå till växterna om det behövs eller inte. På våren när värmen kommer och växterna vaknar till efter vintern behövs näring för nu sätter tillväxten igång, motsatsen är att ingen näring behövs när växterna förbereder sig, alternativt går in i en viloperiod vilket händer på hösten när temperaturen sjunker. Växterna skall inte stimuleras att bilda nya skott med hjälp av näringstillförsel i september/oktober. Om nya skott bildas på konstgjord väg dör de eftersom de inte hunnit förbereda sig på vintern.

Nu tror jag inte att detta är orsaken till lite bruna skott i din häck, tujan har nog inte hunnit bilda dessa skott om du nyligen gödslat. Vad som är orsaken är omöjligt att veta. Eftersom tuja är en städsegrön växt behöver den tillgång till ljus, det kan räcka med att en gren hamnar i djup skugga så släpper tujan barren eftersom de inte är till någon nytta för växten.

• Gilla
Ngnannan
  • Laddar…
N
Tack för råden ska försöka hålla koll på jorden och växterna 🙏🏽

H heimlaga skrev:
Hugg ned fanskapet och kör hem det till bedragaren som sålde plantorna och plantera
Ska jag hugga ner mina med då, dom är nu 10 år och nästan 4 meter höga, helt gröna , med inslag av brunt och bruna kottar. Tuktar dom vart 3;e år på höjd och bredd, båda sidor. Växer nästan så man hör det. Men en del har otur med platsen, grunt under fötterna, vattenbrist eller för mycket vatten, dåligt med näring eller för mycket. Många faktorer som spelar in.

• Gilla
Ngnannan
  • Laddar…
Jag undrar om det inte har blivit mycket svårare att etablera Thuja här i Mälardalen pga torrare somrar? Eller om det kanske är så att det är mindre seriösa försäljare igång nu för tiden? För i mitt område finns de vackra välskötta thujahäckar som säkert har 30 år på nacken. (Och en hel del hiskligt fula buskage som fått växa ohämmat.) Men jag ser gång på gång folk som misslyckas med att få nya thuja häckar att etablera sig.

• Gilla
Ngnannan
  • Laddar…
Satsuki
Thuja behöver väldigt mycket mer vatten än vad man tror, det är en typ av cypress och växer i fuktig mark. De klarar absolut våra temperaturer men klarar inte torka vidare bra.
Sedan undrar jag också om det inte finns gott om oseriösa försäljare, drar mig till minnes en tråd där försäljaren hävdade att man absolut måste klippa dem vid någon meters höjd, vilket är helt galet om man vet något om botanik och agrikultur, men gissningsvis en genväg som används för att skapa täta häckar snabbt på bekostnad av tålighet och växtkraft.

• Gilla
Ngnannan
  • Laddar…
Har själv Tuja flera platser på tomten.
På högst belägna (torraste) har jag samma symptom som på bilderna. Bruna kvistar nära stammen.
På de andra ställena, lite lägre, är de alla fina.

Hos oss hade vi en torrperiod i somras då det inte regnade på 3+ veckor.
Vattnade i trädgården men trodde Tujorna skulle klara sig.
Ser alltså själv ett klart samband mellan torkan och typ 5% bruna kvistar närmast stammen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.