20 021 läst ·
29 svar
20k läst
29 svar
Varför sätts kakel så här?
Jag är svensk men ligger inte på toaletten Frågan är uppriktig eftersom jag inte kaklar så ofta och kanske missat något. Man vill ju lära sigS Stefan1972 skrev:Eller så ville plattsättaren bara reta alla svenskar på div forum.......Det är nog bara vi som kan och orkar oja sig över sånt där. Övriga världen använder rummet till det det är avsett till och går skrattande därifrån och livet leker. Svensken däremot ligger och synar kakelfogar och sånt och kan driva det i absurdum.........
Denna sättning har ig inget rätt eller fel, det är ju bara estetiskt, sen finns det ju vissa normer vad som är brukligt.K Kjell_G skrev:
Vi har ju ingen aning om vad som sagt mellan plattsättaren och beställaren.
Själv har jag fått göra många udda badrum och toaletter, som just arktitekter och designers ritat, och ibland undrade man om dom hade hål i huvudet, men många ggr blev det riktigt bra.
Nuförtiden är det populärt att gera plattorna istället för att använda ytterhörnslist. Visst det tar längre att utföra men det blir jäkligt snyggt. Att det inte är någon fogföljd mot dom vita plattorna är ju inte så konstigt då plattorna inte är lika stora
ja precis. Jag har gjort många plattsättningar enl kundens önskemål som jag själv tycker är märkliga. Men det är inte jag som ska bo där så ♂️useless skrev:
Självklart kan jag det, bara se till att inte använda olika storlekar, Många svenska stenhuggerier tillverkar på beställning, så alternativet är att ha koll på sina mått och beställa bredder som går ihop med det kakel man tänkt använda eller vända på det och använda ett kakel som har samma bredd som kalkstenen. Sista millimetern kan man kompensera med breda/smalare fog på ena väggen.M Marcus isaksson skrev:
Finns ruggigt snygga anodiserade alu lister för ytterhörn.prototypen skrev:
Lånar tråden lite. Så här har det sett ut hos mina föräldrar sedan ca 15 år tillbaka. Jag har hela tiden tyckt det sett konstigt ut men mina föräldrar har varken brytt sig då eller nu. Det kanske är rätt gjort, men vad vet jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte heller en plattsättare, men hörnet i andra bildern ser det ju ut som om de fått det att "gå ihop" med diagonalerna, men det går ju bara att göra i tre hörn så därav det översta hörnet?N Nick&Wald skrev:
En sanning med modifikation, det går att få ihop alla hörn, det man gör är att man "syr" ihop allt över dörren.L Love skrev:
Går oftast med lite pusslande att få ihop, denna diagonalsättning satte man i varannat badrum på 90talet
Haha oftast är det inte plattsättaren som väljer kakel utan det är kunden själv. Men det visste du nog redan. Vårt jobb är att informera kunden om problemen och sen sätta efter deras önskemål, inte efter mina. ♂️K KjellTimell skrev:Självklart kan jag det, bara se till att inte använda olika storlekar, Många svenska stenhuggerier tillverkar på beställning, så alternativet är att ha koll på sina mått och beställa bredder som går ihop med det kakel man tänkt använda eller vända på det och använda ett kakel som har samma bredd som kalkstenen. Sista millimetern kan man kompensera med breda/smalare fog på ena väggen.
Klicka här för att svara