3 077 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Varför saknas (nästan) alltid.. Stanley 78
Jag har en teori om att anhållen ofta är borta för att de inte användes speciellt mycket. Kan tänka mig att när 78: orna kom så var anhållen bara i vägen för snickare upplärda på simshyvlar utan anhåll i trä. Även jämfört med något i den här stilen så är ju anhållen rätt rackliga.
Trots det tycker jag ofta att Stanley 78 ofta blir onödigt nedsablade av div engelskspråkiga tyckare. Det är en fungerande hyvel och det måste finnas en anledning att den både sålts så mycket och kopierats så mycket.
Nya hyvelstål går att beställa från Ray Isles i England.
https://www.oldtoolstore.co.uk/replacement--plane-iron-ri016--to-fit-stanley-78record-078-7146-p.asp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots det tycker jag ofta att Stanley 78 ofta blir onödigt nedsablade av div engelskspråkiga tyckare. Det är en fungerande hyvel och det måste finnas en anledning att den både sålts så mycket och kopierats så mycket.
https://www.oldtoolstore.co.uk/replacement--plane-iron-ri016--to-fit-stanley-78record-078-7146-p.asp
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Tack för tipset. Det var visserligen dyrt. För det priset får man en begagnad 78 med gott om stål kvar.J Jorny skrev:Jag har en teori om att anhållen ofta är borta för att de inte användes speciellt mycket. Kan tänka mig att när 78: orna kom så var anhållen bara i vägen för snickare upplärda på simshyvlar utan anhåll i trä. Även jämfört med något i den här stilen så är ju anhållen rätt rackliga.
[bild]
[länk]
Jag vet inte vad de klagar på. Handtaget är förstås inte lika skönt som ett av trä och man får rensa bort spån som kilar fast efter några få tag för att det ska gå att fortsätta. Jag tycker 78:an är väldigt praktisk jämfört med att vara utan..
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Går också bra att bara ta en gängtapp en storlek större och gänga om.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Ja det var så jag tänkte, då går skruvar att köpa och om något behöver lilla axeln/stången kan jag göra en mot en liten ersättning om man inte känner sig mån att göra själv. Jag kan i och för sig svarva i flera tum stigningar också men inte gärna utan att ha gängan den ska passa mot i handen.Frustrator skrev:
Klicka här för att svara