Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Stanley falshyvel No 78. Varför saknas (nästan) alltid anhållen till dessa? Var tar de vägen? Samlar folk på djupanhåll till Stanley No 78 (och alla kopior) eller varför finns de inte med vid försäljning på tradera?
Någon illvillig håller på dessa och väntar på att priset ska rusa i höjden.
F.ö nytillverkas No 78 fortfarande (med annan beteckning) och det betalas nästan nypris för en begagnad.
Jag kompletterar min blygsamma verkktygsuppsättning i mitt "snickeri" med begagnade hyvlar och stämjärn och förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda för att det står Eskilstuna på dem.
Någon illvillig håller på dessa och väntar på att priset ska rusa i höjden.
F.ö nytillverkas No 78 fortfarande (med annan beteckning) och det betalas nästan nypris för en begagnad.
Jag kompletterar min blygsamma verkktygsuppsättning i mitt "snickeri" med begagnade hyvlar och stämjärn och förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda för att det står Eskilstuna på dem.
Förklaringen är väl entropi, det finns oändligt många ställen delarna kan vara på varav bara ett är rätt (vilket gör det senare osannolikt).
Det är oftast gamla grejor, kanske inte använda på ett halvt sekel, och med stor sannolikhet har någon/några senare ägare inte heller haft kunskap om att/hur delarna hänger ihop.
”förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda”? Definitionsmässigt är de väl värda det folk betalar för dem, vilket ofta är rejäl slant. Jag har ett par gamla 78or och skulle inte byta någon av dem mot en nytillverkad Stanley-dito
Det är oftast gamla grejor, kanske inte använda på ett halvt sekel, och med stor sannolikhet har någon/några senare ägare inte heller haft kunskap om att/hur delarna hänger ihop.
”förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda”? Definitionsmässigt är de väl värda det folk betalar för dem, vilket ofta är rejäl slant. Jag har ett par gamla 78or och skulle inte byta någon av dem mot en nytillverkad Stanley-dito
De gamla är bättre kvalitet än de nya. Djupstopp går att fila till av en bit vinkeljärn men skruven som skall hålla fast det är Stanleys egen gänga som bara finns som originaldel såvida man inte har en metallsvarv som kan skära tumsgängor.
Här verkar det finns, fast jag har ingen aning om det är smidigt eller prisvärt att få hit prylarna.
https://woodyah.com/products/stanle...T_sUVSW-oevQ9VK2A1czD-DTUd2ItzktIFD2G7CRRXt8c
Den gänga som @heimlaga skriver om längre upp, heter här "Stanley Uncommon Thread", så den verkar verkligen vara egen.
https://woodyah.com/products/stanle...T_sUVSW-oevQ9VK2A1czD-DTUd2ItzktIFD2G7CRRXt8c
Den gänga som @heimlaga skriver om längre upp, heter här "Stanley Uncommon Thread", så den verkar verkligen vara egen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Min svenska 78 (den helsvarta som är komplett) hyvlar falsar som en dröm, efter tormekslipning. Jag vet inte om de fick tillverkas på licens i andra länder eller om det gjordes oblyga kopior. De är nästan identiska i alla fall. Det stämmer att gängan är annorlunda på Stanleys. Pinnen till sidoanhållet passar inte i båda. Jag har en grön 78 också som inte heller är en Stanley. Se till att det finns mycket hyvelstål kvar (och anhåll) om ni köper en begagnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelstål kan man tillverka efter behov av ramsågblad eller gamla cirkelsågklingor av kolstål (före hårdmetallens tid). De finns också att köpa som reservdel.
Det var något företag i Sverige som helt kallt kopierade dem. Jag tror patentet hade gått ut.
Det var något företag i Sverige som helt kallt kopierade dem. Jag tror patentet hade gått ut.
Fler än ett företag i Sverige som gjorde det... Har själv en Anchor. Är inte 100 men visst är det i Eskilstuna trakten? Har sett 78or märkt Sandviken.H heimlaga skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Vanliga hyvelstål kanske går att få till. Till 78:an ska de ha en speciell form för att passa och räfflor för att justera bladet med spaken. Visst går allt att fixa men med mycket arbete.H heimlaga skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Går det inte att gänga om till närmaste mm gänga? Ser ut att finnas material för det och då blir det ju aningen enklare att göra en reservdel. Fast enklast är väl kanske ändå att beställa från usa.
Folk brukar skära räfflorna i hemgjorda bett med Dremel och kapskiva. Fast jag tror som sagt att färdiga reservbett går att beställa. Om jag minns rätt kommer de från Kanada.imported_Benno skrev:
Jag skulle säga att det blir besvärligt. Jag som ju inte köper saker i onödan konstaterade att det var enklare att beställa rätt skruv från USA.Rickard. skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Någon sålde en hel trave på tradera för ett tag sedan. Tänkte att mina ändå kommer att räcka så länge jag orkar hyvla så jag avstod.H heimlaga skrev: