T
Nimajneb skrev:
Provisionen står säljaren för och växelkursen är bättre använda sin egen kreditkortskurs än Paypals.... Om man nu använder PayPal istf "VISA-kortet" direkt.
Jaså, det funkar bra att betala med VISA-kort nuförtiden, förr var det en massa strul med att man skulle skicka fax på körkort osv.......och tyskarna tar väl helst Paypal.

tank77 skrev:
Jaså, det funkar bra att betala med VISA-kort nuförtiden, förr var det en massa strul med att man skulle skicka fax på körkort osv.......och tyskarna tar väl helst Paypal.
Tyskarna gillar PayPal, men som sagt, kursen blir densamma som med VISA direkt om man inte väljer att betala med PayPalkursen.

Johan Rubank skrev:
...
Rabatter, klart du får rabatt. Som proffs så kan man ha upp till 50% på delar av sortimentet.
Dock kanske inte på verktygen, men ändå. Varför klagar inte proffsen över ett överpris jämfört med en internethandel i Tyskland? Han vill ha sin maskin NU för jobbet börjar om 20 minuter. Och han tar ut priset av dig, så det hamnar på dig i slutändan.
...
Är inte detta orsaken? Höga låtsas listpriser i proffsbutiker för att kunna ge bra rabatter. Sedan följer konsument butiker med och håller väsentligt lägre priser och är billiga. Tror vi.
Lite beijers ...

När det är maskiner så är tillverkarna/distributörerna den stora boven i dramat. Skall du sälja t.ex. Bosch i Sverige skall den köpas via den svenska Bosch organisationen, och då åker du på deras priser. Vissa försöker fuska genom att skeppa från utländska filialer, men kommer tillverkaren på det så så slutar dom leverera.

Har en kompis som jobbar på en maskinfirma (proffsbutik). Dom har väldigt små marginaler på maskinerna. Jag beställde t.ex. en Bosch bilmaskin från lawson, och betalade mindre inkl frakt än vad min kompis inköpspris från Bosch Sverige.

M
Larsa skrev:
När det är maskiner så är tillverkarna/distributörerna den stora boven i dramat. Skall du sälja t.ex. Bosch i Sverige skall den köpas via den svenska Bosch organisationen, och då åker du på deras priser. Vissa försöker fuska genom att skeppa från utländska filialer, men kommer tillverkaren på det så så slutar dom leverera.

Har en kompis som jobbar på en maskinfirma (proffsbutik). Dom har väldigt små marginaler på maskinerna. Jag beställde t.ex. en Bosch bilmaskin från lawson, och betalade mindre inkl frakt än vad min kompis inköpspris från Bosch Sverige.
Det finns ett ord för detta.

Kartellverksamhet

Om vi utgår från att Larsa har rätt så är det ju uppenbart att de större tillverkarna på något sätt synkar sin prissättning i sverige. I annat fall hade ju inte Bosch/Hitachi/Makita/DeWalt/Milwaukee/AEG/Metabo osv varit ungefär lika mycket högre prissatt i sverige jämfört med UK/DE/DK/US.

...men men, det är klart de vill tjäna så mycket pengar de kan, det är ju trots allt dess egna syfte med sin existens. Så länge folk är dumma nog att betala dubbelt så mycket så lär ingen förändring ske.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Larsa skrev:

Det låter ju helt sjukt. Kan det verkligen vara sant?
Går det inte att anmäla dom till EU för kartellverksamhet eller nåt.

Jo det är så jag fått det förklarat....

Samtidigt är det ju precis samma sak som en agentur, det ger innehavaren rätten att vara ensam återförsäljare på en viss marknad, och tillverkaren kan ju lätt styra detta genom att inte leverera varor till dom som inte rättar sig i leden....

M
Hmmm....

Har för mig att Kartellverksamhet, Monopol, och marknadsmanipulation är olagligt...iallafall för de som inte har FEMTON MILJARDER PÅ SITT SCHWEIZISKA BANKKONTO.

Blir förbannad...

Larsa skrev:

Stämmer detta så blir man ju förbannad.
Att maskinfirmorna inte har så stora marginaler på maskiner har jag också hört fast då tycker jag det ändå är konstigt med alla "supererbjudanden" som kommer då och då.
Inte tror jag ICA eller Bejer medvetet går med förlust när dom sålde blå Bosch 14,4 voltaren för 1400 kr. Jämfört med ordinarie pris och då "dåliga marginaler" skulle det ju innebära storförlust. Eller är det Bosch sverige som har fått ett parti gamla maskiner som dom rear ut genom vissa kanaler. Dessa maskiner brukar ha tillverkningsår som iaf ligger ett år back i tiden vad jag har märkt.

Man blir ju sugen på att maila Bosch och fråga... fast chansen till ett trovärdigt svar är väl inte så stor. Lär ju hänvisa till höga skatter och moms mm...

Iof kan just Bosch ha en medveten strategi att privatkonsumenter ska ha gröna maskiner och proffs som kan betala betydligt mer då dom ofta inte handlar med "egna pengar" utan firmans kan betala rejält. Speciellt om dom ändå lockas till butiken dom handlar på med 50% rabatt på annat material för att bli trogen kund (egen spekulation baserad på hörsägen och utan egen fakta).
Men detta faller ju lite på de fabrikat som inte har olika segment på detta tydliga sättet men där priserna ändå är höga. Iof brukar ju Makita har vissa bra erbjudanden på Bauhaus där det ställs upp ett antal pallar med utvalda reaprodukter som kan passa konsumenter.

Tyvärr känns det svårt att få en säker förklaring till dom höga priserna i sverige jämfört med europa. Men många bra spekulationer finns det iaf :)

Larsa skrev:
Jo det är så jag fått det förklarat....

Samtidigt är det ju precis samma sak som en agentur, det ger innehavaren rätten att vara ensam återförsäljare på en viss marknad, och tillverkaren kan ju lätt styra detta genom att inte leverera varor till dom som inte rättar sig i leden....
Nja, enligt EU lagstiftningen så kan väl inte en kund stoppas av producenten från att handla av en annan agent. Däremot kan det vara svårt att bevisa att sådana hinder finns.

Larsa skrev:

Tror nog Bosch är ganska rena här. Dom motarbetar inte att privatpersoner köper utomlands utan snarare tvärt om då dom tvingar alla ÅF att ta hand om garantiärenden så länge maskinen är köpt inom EU.
Flera svenska ÅF sköter sin egen "import" av Bosch maskiner, tex Duab och säkert även ToolAB.
Lawson har alltid haft extremt bra "reapriser" på större borrhammare/bilmaskiner så jag är inte förvånad om deras priser är lägre än svenska grossistpriser.

Korvgubbe
Eftersom jag vet att olika prislistor på en och samma produkt förekommer för olika marknader inom andra fält så utgår jag från att det samma gäller med allt annat inklusive verktyg.

Nimajneb skrev:
Tror nog Bosch är ganska rena här. Dom motarbetar inte att privatpersoner köper utomlands utan snarare tvärt om då dom tvingar alla ÅF att ta hand om garantiärenden så länge maskinen är köpt inom EU.
Flera svenska ÅF sköter sin egen "import" av Bosch maskiner, tex Duab och säkert även ToolAB.
Lawson har alltid haft extremt bra "reapriser" på större borrhammare/bilmaskiner så jag är inte förvånad om deras priser är lägre än svenska grossistpriser.
Jag tycker det är väldigt bra att Bosch har en europagaranti för oss som importerar maskiner. Samtidigt förstår jag ju om återförsäljarna inte vill arbeta gratis. Det innebär ju att de kommer vilja få in pengar för det jobbet som detta innebär från annat håll. Troligtvis sker väl detta då genom extra påslag på de Boschprodukter som de faktiskt säljer. Sen kan man kan ju fundera över hur reaktionen skulle bli ifall man gick till ica med en trasig borrhammare köpt från tyskland och hävdat att skulle ordna en garatireparation åt en. Jag har ju svårt att tro att man skulle ha någon vidare framgång med det. Med det vill jag ha sagt att det är ju inte så konstigt om de som uppfyller alla de krav som bosch ställer har svårare att hålla låga priser än de som inte gör det. Har Bosch samma krav på sina återförsäljare i uk och de? I så fall bör ju även de ha dessa kostnader och därmed konkurera på samma grunder?

Larsa skrev:
Kan säkert stämma, men jag blir ändå förundrad eftersom jag har kunnat få ner priset rejält på både Bosch (blå) och DeWalt när jag har handlat lokalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.