7 421 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Varför ryker det in? ...och var?
Det är möjligt, men varken väder eller lufttryck är aldrig alltid som det varit, inte heller skorstenen är alltid konstant. Skorstenen kan ha tappat bitar av stenar och bruk som gör att hastigheten begränsas någonstans. Men det beteende du beskriver tyder på att hastigheten på luften begränsas av skorstenens möjlighet att evakuera. Det kan vara väldigt liten skillnad som gör stor skillnad. Testa dig fram, börja med liten glipa och öka sedan till så stor du kan ha innan det återkommer. Kallare väder/högre till tak utomhus så kan du säkert elda helt utan som förr.A Anni7 skrev:
Hur ser det ut ur skorstenen när du eldar och har problemet - är det ångplym som snabbt löses upp eller är det mer eller mindre tjock rök som ringar iväg länge innan de späds ut.
Är det det senare så är det mycket oförbrända gaser kvar i röken - att kyla en låga kraftigt (kalla ytor i kall spis) kan också göra att det blir mycket brännbart kvar i rökgaserna och som kan slå eld igen om det leds ihop med heta rökgasers värme och extra luft.
Är det det senare så är det mycket oförbrända gaser kvar i röken - att kyla en låga kraftigt (kalla ytor i kall spis) kan också göra att det blir mycket brännbart kvar i rökgaserna och som kan slå eld igen om det leds ihop med heta rökgasers värme och extra luft.
Har inte kollat röken, men ska göra det - kanske imorgon.X xxargs skrev:Hur ser det ut ur skorstenen när du eldar och har problemet - är det ångplym som snabbt löses upp eller är det mer eller mindre tjock rök som ringar iväg länge innan de späds ut.
Tacksam om du förklarar ditt sista stycke lite grundligare för ett blåbär 🙄😇
Kolla i sotluckan och mot spisen om det finns sot/murbruk kvar efter sotning.A Anni7 skrev:Jag håller på att bli galen på riktigt nu!
Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i de drygt 20 år jag har använt den, men i år puffar det in lite rök(lukt) någonstans. Spisen är slarvigt sotad en gång i år (av en ny sotare) och ordentligt sotad en gång (av ordinarie sotaren). Draget verkar det inte vara fel på. Det dundrar i spisen då jag eldar och håller man en brinnande tändsticka framför öppen eldningsluckan så slocknar den.
Det är inte så att det ryker rök in, utan det puffar in lite röklukt någonstans - inte hela tiden, men just i puffar, vad det verkar. Jag har lokaliserat röklukten till trakten kring 2 sotluckor och spjället. Ena sotluckan har jag tätat med aluminiumfolie men det puffar fortfarande in någonstans.
Jag har på riktigt ångest över det här!! Ont i magen!
I natt funderade jag igen över eländet och bestämde mig för att kolla om det kommer ut sot då jag öppnar och stänger spjället. Kollade i morse, och på några drag ut och in lyckades jag, utan problem, få ihop till en liten hög med sot som rann ut vid spjället, på utsidan av spisen.
Varför?
Hur får jag bort sotet? Hur har det hamnat dit? Vad fan ska jag ta mig till???
Ringde till sotaren igen...som kanske kommer om en vecka
Köp en 10 meters snake kamrea för usb.
Släng ner ett snöre med tyngd i skorstenen haka i kameran och dra upp under filmning.
Filma i kanalen till unga och spis.
Lycka till!
Undrar... Månne råtthålet ändå var orsaken? (se #3)
Vad tror ni? Kan ett kallras över spjäll, sotluckor och delvis häll få till en sådan oreda att rök(lukt) hamnar fel? Sedan jag tätade råtthålet med fogskum i helgen har jag kunnat elda utan att få in röklukt. Känner mig försiktigt hoppfull.
Vad tror ni? Kan ett kallras över spjäll, sotluckor och delvis häll få till en sådan oreda att rök(lukt) hamnar fel? Sedan jag tätade råtthålet med fogskum i helgen har jag kunnat elda utan att få in röklukt. Känner mig försiktigt hoppfull.
Klicka här för att svara