7 421 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Varför ryker det in? ...och var?
Vad jag hört kallas det sommarspjäll. Öppnar man det så är det raka rör till skorstenen.N Niq skrev:Där verkar ju vara en gammal rökgång med lucka för. Eller vad är det för lucka som det där järnstången hänger i.
Om man gissar lite så ser det ut som att man haft en öppen eldhäll som man lagat mat på som sedan byggts om till vedspis. Då när det var en öppen häll så gick röken ut där som den där luckan nu ligger.
Inga siffror vad jag kan se. Spisen finns på den åländska landsbygden.X xxargs skrev:Har du några nummer ingjutna på spisinsatsen ??? - låga nummer typ 2-siffrigt så är den oftast före 1920, 3-siffrigt efter.
Är det utsmyckning på luckor och annat så är det före 1930 då 1930-talets funkis-mode så skulle allt sådan bort och det blev släta luckor mm.
Efter 1940-talet så upphörde tillverkningen av vedspisar i sverige, det ansågs omodernt och elspisen fick genomslag, också av att elnätet byggdes ut väldigt mycket under perioden, vilket var förutsättning för att kunna använda elspis.
Med tanke på hur spishuven ser ut så har det säkert eldats direkt på hällen i bra många år innan spisinsatsen murades in - i början var det bara de mer välbärgade som hade råd med vedspis i järn.
Dock var vedspisen väldigt viktig för att minska risken och dödsolyckorna med kolmonoxid-förgiftning i och med att rökutsuget blev mer kontrollerat istället för att ringla hela vägen till spishuven, upp genom den innan det hittade ut och en del av det gick oundvikligt ut i huset istället.
Stången på bilden är en gammal gevärspipa.
Jag känner igen det där med puffandet från en rörspis (1800-tal) i ett torp som vi hyrde. Det uppträdde på hösten, vid typisk fuktig novemberväderlek, sån vi har numera på vintrarna. När vi kom ned till torpet från stan och eldade på fredagskvällen så började allt bra. Bra drag. Men efter en timme eller två så kunde rörspisen börja puffa rök. Ibland enstaka puff och ibland värre än så. Någon gång var det riktigt läskigt och den nästan andades. Detta skedda aldrig när rörspisen var varm, alltså efter att den eldats tidigare på dygnet.
Jag tror det berodde på att murstocken var kall. Det var en stor central pipa som var kall när vi började elda och troligen kyldes rökgaserna av för effektivt så att rökpelaren rasade i skorstenen med puffande som konsekvens.
Är det samma för dig TS, att detta uppträder när du eldar en kall skorsten?
Jag tror det berodde på att murstocken var kall. Det var en stor central pipa som var kall när vi började elda och troligen kyldes rökgaserna av för effektivt så att rökpelaren rasade i skorstenen med puffande som konsekvens.
Eldar, mot min vilja i dagsläget, varje dag och har gjort så i några veckor. Murstocken torde nog vara varm vid det här laget.Claes Sörmland skrev:
Jag känner igen det där med puffandet från en rörspis (1800-tal) i ett torp som vi hyrde. Det uppträdde på hösten, vid typisk fuktig novemberväderlek, sån vi har numera på vintrarna. När vi kom ned till torpet från stan och eldade på fredagskvällen så började allt bra. Bra drag. Men efter en timme eller två så kunde rörspisen börja puffa rök. Ibland enstaka puff och ibland värre än så. Någon gång var det riktigt läskigt och den nästan andades. Detta skedda aldrig när rörspisen var varm, alltså efter att den eldats tidigare på dygnet.
Grundprincipen är dock ofta densamma men man murade mycket oftare spisarna i Finland.P PNI skrev:
Nu vet jag inget om Ts men det finns många Ålänningar som inte kan finska.
Sommarspjället är inte, och har "aldrig" varit 100% tätt.N Niq skrev:
Ska tipsa sotaren om bakungstesen då han kommer.
Höstväder kan göra detta, speciellt då du eldar med den stora luckan borta, testa att sätta dit den men lämna en glipa på nån cm bara. Skorstenen klarar inte att svälja all luft som ska igenom med så stor öppning för lufttillförsel.