Hej!
Bor i radhus och förre ägaren lät sätta i en ytterdörr på gavel sidan. Den är helt genomblött och det droppar in vatten från taket, vad kan detta bero på och vad kan göra åt det?

• Ytterdörr med vattenläckage på trägolv i ett radhus, fukt och droppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Droppande vatten från innertak vid dörrkarm, antyder läckageproblem ovanför ytterdörr placerad vid gavel på radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Du får ta bilder utifrån för att vi ska kunna se vart det kommer ifrån.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Troligen felaktigt installation. Antingen saknas överblecket mellan fasad och karm, eller så är det felaktigt monterat (monterad utanpå fasaden istället för bakom fasaden som det ska vara.

Nu rinner vattnet längs fasaden ner på ovansidan av karmen å in i huset.

Bild från utsidan behövs.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Du får ta bilder utifrån för att vi ska kunna se vart det kommer ifrån.
Tack snälla för svar, jag kommer göra det imorgon när det är ljust, tacksam om du kan kika då och komma med input, blir orolig om det är ett större bekymmer.

• Gilla
mirko och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som sagt felaktig installation låter troligt, om inget gått sönder. Bilder är som sagt bra.

Nästa trådstart, försök ange en rubrik som faktiskt säger något om ämnet så blir det enklare att få svar och enklare att hitta trådar.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen felaktigt installation. Antingen saknas överblecket mellan fasad och karm, eller så är det felaktigt monterat (monterad utanpå fasaden istället för bakom fasaden som det ska vara.

Nu rinner vattnet längs fasaden ner på ovansidan av karmen å in i huset.

Bild från utsidan behövs.
Tusen tack för svar, ska ta bilder utifrån imorgon. Tror du att man kan fixa eller bättre are mura igen?

Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt felaktig installation låter troligt, om inget gått sönder. Bilder är som sagt bra.

Nästa trådstart, försök ange en rubrik som faktiskt säger något om ämnet så blir det enklare att få svar och enklare att hitta trådar.
Tack snälla 😊

tommib
Mura? Vad är det för fasadtyp?

Jag håller med övriga, dörren är felmonterad. Som sagt bilder imorgon i dagsljus. Måttsatt ritning, allra helst en konstruktionsritning av väggen hjälper också.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar som tidigare att överblecket saknas eller är felaktigt. Det troligen är att det idag blåser och regnar från ett håll som det inte brukar, så vatten trycks in ovan dörren.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En snabb fix kan vara att skruva fast plast under reglar/brädor över överdelen av dörren, så slutar det att läcka in just nu i alla fall.

Genom att ha reglar/brädor som håller fast plasten så blåser den inte sönder så lätt.

• Gilla
BH40
  • Laddar…
Magnus E K
Första instinkten när det läcker in så där ska vara att torka upp och ställa dit en kastrull för vattnet att droppa i, för att inte förvärra skadan.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Missfärgningen i golvet tycker jag tyder på att det inte är första gången det händer, eller tog det så långt tid att upptäcka att det han bli så på bara denna gången?

• Gilla
Femulen och 3 till
  • Laddar…
H
A ajn82 skrev:
Missfärgningen i golvet tycker jag tyder på att det inte är första gången det händer, eller tog det så långt tid att upptäcka att det han bli så på bara denna gången?
Det är vatten, inte missfärgning om jag förstått TS rätt.

• Gilla
  • Haha
BH40 och 1 till
  • Laddar…
J
H HEM2121 skrev:
Trä blir missfärgat av vatten😉

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
J
H HEM2121 skrev:
Han menar de mörka springorna i träet

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.