Har köpt ett fritidshus som är strandnära. Mellan huset och stranden går en mindre väg och vår tomt gränsar mot vägen. Stranden nedanför vägen har vi servitut på badplats och båtplats samt rätt att anlägga brygga. Ägaren till marken där stranden ligger säljer gärna den gärna till oss och vi köper den gärna så att även den delen blir "vår egen" men vid en förfrågan hos lantmätaren säger de att de inte styckar av den marken med motivation att vägen då skulle gå genom fastigheten.

Nu undrar jag hur de motiverar dett? Finns det några lagliga hinder eller handlar det om lokala policys eller beror det på vem man fråger - eller vem som frågar??

Nu skriver du inte vad det är för typ av väg men jag gissar att det är en allmän väg. Scenariot som jag ser framför mig är att du köper den biten av vägen och kan sedan göra vad du vill med den (stänga av den tex). Att göra ett servitut så att andra kan nyttja den skulle bli ett stort (för att inte säga omöjligt) projekt. Ett servitut är ju länkat till en tomt och det blir kanske för många. Men det är en gissning.

Ja, det är en allmän väg (eller en vägförening rättare sagt) men i min tankevärld skulle inte vägen ingå i fastigheten utan tomten skulle fortsätta nedanför vägen om du förstår hur jag menar? :)

Det borde ju gå att stycka av delen som vetter mot vattnet om man har den som en separat tomt, alltså inte lägger in dessa kvm i den befintliga tomten.

Vi har precis sålt ett hus med tillhörande verkstäder. Huset och verkstäderna står på olika tomter men vi ägde båda dessa. (Två fastighetsbeteckningar).

// Anna

Troligtvis vill de skydda strandrätten. Allemansrätten säger att man skall kunna accessa en strand som inte är för nära ett bostadshus, och även passera i strandkanten.

Jag tror, hur ni än gör, så kan ni inte hägna av och stoppa andra om huset ligger en bit ifrån.

Ligger huset nära stranden och man äger marken räknas det som hemfridsbrott att accessa utan tillstånd.

Detta är dock en bedömningsfråga.

Du kan vända dig till fastighetsdomstolen om du inte är nöjd med lantmäteriets beslut.

Vägen kan gå genom fastigheten, det har jag eget exempel på. Men som sagt det blir ett belastande servitut som skall förrättas av Lantmäteriet.

Är i en liknadnde situation men utan väg! Lantmäteriet säger att dom inte styckar av en "tomt" om det inte går att bygga på den sen. Vilket i vårt fall krävde att vi ordnade avloppstillstånd först innan lantmäteriet vile stycka trots att vi har förhandbesked att vi får bygga. Lite speciellt i och för sig eftersom det ligger i anslutning till vattenskyddsområde och bara några meter från stranden. Men allemansrätten bedöms som "redan utsläckt i praktiken" eftersom allt ät gräsmatta och det dessutom kommer ned en liten Å i kanten som gör att man måste simma över för att sen komma upp på gräsmattan osv.

I vårt fall sa även lantmätaren att vi ju aldrig kommer att få bygglov ens för en bastu eftersom det är så nära stranden. Det löjliga är att två-tre hundra meter bort i båda riktningar är hela stranden bebyggd av såväl fritidshus som permanentbostäder och motivet till att vi inte skulle få bygga är att det är för långt till närmsta granne ??? ??? ???

Om närmsta granne haft sitt hus precis intill vår tänkta tomt hade det varit lättare enligt lantmätaren. Hänger ni med i logiken?:-/

Logiken som jag fattar det är som man beskrev att är allemansrätten redan utsläckt kan man bygga men man vill inte skapa inskränkningar på nya ställen där allemansrätten fungerar idag. dvs där allmänheten kan gå längs stranden utan att promenera på någons gräsmatta eller liknande

Vi har idag servitut på den del av stranden jag talar om. Vi har rätt till väg till stranden, brygga/ båtplats så i praktiken är allemansrätten lika släckt där som övriga delar av stranden.

Jag kan tänka mig att om du skulle stycka av stranden till en egen fastighet (du äger alltså två då). Så har du större möjlighet att bygga en fastighet där också. Allemansrätten blir då utsläckt på ett mycket större område än vad en brygga gör.

Är det någon som vet vad man borde kunna räkna med för avstånd från ett hus till en strand för att INTE allemansrätten skall gälla om man har stranden på sin fastighet.

I mitt eget exempel är det 8 meter till stranden från verandan. Sålunda skulle vi bli "störda" av att folk passerade. För att hindra detta har vi staket som går ända ut i vattnet.

Grannen däremot har sitt hus ca 300 meter från stranden. Han har nu hägnat av så att inte vi skall få passera.

Jag kan egentligen inte kräva att han tar bort hänget eftersom jag själv har staket men å andra sifan är det två helt olika förutsättningar.

Kan man uppskatta att 50 meter är en gräns som kan anses rimlig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.